• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kondens/imma inne i klocka

almeyero

Panerai
Har en tjejkompis vars klocka har fått kondens inne i klockan. Klockan fungerar men det ser för jävligt ut.

Dum/modig som jag är så tog jag på mig uppdraget att försöka fixa det. Har har lagt den i en skål med ris och med kronan utskruvad samt på högkant med kronan uppåt. Vad mer kan skynda på processen? Hårtork?
Eller är det helt kört?

Klockan är inte värd något i sig men det har ett stort affektionsvärde för henne.

IMG_6760.JPG


Det ser mycket värre ut på bilden än vad det gör på riktigt.
 
Fick så på min gamla omega. Öppnade bara boettlocken så var det borta efter ett tag. Men detta ser ut som mer än bara kondens..
 

almeyero

Panerai
Har nu fått bort allt men det smyger sig tillbaka, fast bara ute i kanterna. Ändå en stor förbättring sen innan. Hade helst öppnat upp den men då kommer jag inte få ihop det sen igen är jag orolig för haha.

IMG_6764.JPG
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tror inte att du fått ur fukten i någon större omfattning. Det du har gjort, tror jag, är att förånga den igen. Tidigare hade den fällt ut, men nu är den nog i gasform. Kyl ner den med glaser nedåt så ser det nog inget vidare ut igen. Skulle helt klart öppna den.
 

almeyero

Panerai
Jag tror inte att du fått ur fukten i någon större omfattning. Det du har gjort, tror jag, är att förånga den igen. Tidigare hade den fällt ut, men nu är den nog i gasform. Kyl ner den med glaser nedåt så ser det nog inget vidare ut igen. Skulle helt klart öppna den.
Insåg att det nog var så. Är det bara att öppna upp och låta den vara? eller måste jag plocka ut och delarna och torka under glaset?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Säkrast är så klart det du inte vill. Plocka ur grejerna. Men behövs det? Börja med att lätta på locket och värm den lite försiktigt. Skulle jag göra iaf. Men om det är tillräckligt? Återstår att se...
 

almeyero

Panerai
Säkrast är så klart det du inte vill. Plocka ur grejerna. Men behövs det? Börja med att lätta på locket och värm den lite försiktigt. Skulle jag göra iaf. Men om det är tillräckligt? Återstår att se...
Har försökt få upp locket ett tag nu, har både en såndär boll och en boettöppnare men får inte upp den, blir tokig..
 

Erik1

Patek
2-Faktor
In med den till en urmakare. Hände mig, de tog bort glaset och baklocket och luftade om jag inte missminner. Slantade en hundring för det hela och ingen skada skedde :)
 

CarlV

Cartier
Må hända att du fick bort fukten nu ! Men den lär komma tillbaka igen! Klockan är otät! Det måste åtgärdas!
 
Topp