• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kondens Omega

JWS

Omega
Har på ngt sätt fått kondens på insidan av glaset på min Omega Quartz electric blue. Provtryckte den för mindre än ett år sedan och då var det inga problem. Den beter sig dock lite märkligt, när jag tagit av klockan och låtit den ligga så syns inget, men när jag haft den på ett tag smyger kondensen fram och täcker till slut hela glaset. Har ingen aning om varför.

Vad jag vet har jag inte badat med den med kronan uppe, men tog en snabb bastu med klockan på för någon vecka sedan. Kanske var dumt...

Hur som, är det bara att skicka in den hos urmakaren på service eller kan man lösa det hela själv på ngt sätt?
 

Sond

Patek
Ta tag i det där omedelbart. Tyder på fukt i klockan som ändrar temperatur av armen när du bär den. Jag har sett två idéer på vad man gör, men du måste googla eller få det bekräftat av någon annan också. Antingen lägger du den i en liten plastpåse så att miljön blir så stabil som möjligt alternativt öppnar du den omedelbart sådden får torka. Men googla innan du följer dessa råd.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dra ut kronan och läggs en varmt innan du tar med den till urmakaren. Att basta med ett ur kan vara tufft, men det kan man tycka att den skall klara om den är relativt nytryckt. Gå gärna till den urmakaren som utförde provtrycket och berätta vad som hänt.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Har på ngt sätt fått kondens på insidan av glaset på min Omega Quartz electric blue. Provtryckte den för mindre än ett år sedan och då var det inga problem. Den beter sig dock lite märkligt, när jag tagit av klockan och låtit den ligga så syns inget, men när jag haft den på ett tag smyger kondensen fram och täcker till slut hela glaset. Har ingen aning om varför.

Vad jag vet har jag inte badat med den med kronan uppe, men tog en snabb bastu med klockan på för någon vecka sedan. Kanske var dumt...

Hur som, är det bara att skicka in den hos urmakaren på service eller kan man lösa det hela själv på ngt sätt?


ingen expert men gissar att när den är avtagen håller hela uret och luften inuti rumstemperatur, när du tar på den värms baksidan av huden, luften inuti blir varmare och kondenserar mot det (fortfarande rumstempererade? eller har du gått ut?) kallare glaset...

gör som Aurum säger skruva ut kronan max o lägg den varmt med kronan uppåt så fukten kan komma ut, men gå till urmakaren imorgon!
 

JWS

Omega
Tack för hjälp. Klockan ligger nu med utdragen krona på elementet. Hoppas hinna till urmakaren i morgon.
 
Topp