• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kondens, vad göra?

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har idag haft min vintage zenith dressare vid dagens aktiviteter. Varit på toa typ två ggr och som sig bör tvättat händerna efteråt. Misstänker att det kan ha skvätt lite på min zenith för nu på kvällen ser jag lite kondens innanför plexit.

(Vet att man ska ta av sådana klockor när man tvättar sig så det behöver ingen påpeka)

Har nu dragit ut kronan och lagt klockan med kronan uppåt, får för mig att jag ventilerar den lite då.
Vad ska jag göra imorgon? Urmakaren för genonkörning eller bara låta det vara om kondensen försvinner?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En källa som utstrålar lagom värme.
ahavapad.jpg


Sen hänga klockan som är utsatt för kondens. Lät min va hängandes typ
72h. Min kondens kom aldrig tillbaka
.;)

vejysu4a.jpg


Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
 

_jonte

Patek
Som sagts ovan, den behöver värme och det snabbt! Element, utblås dator eller vad som helst. Hittar du inget lämpligt så lägg den i ugnen några timmar på 50-75 grader.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Ok, nu ligger den och tar igen sig på elementet.
Men va fan, vintage? Jag tycker min zenith är sååå jävla snygg och det är mkt affektionsvärde då det är min morfars klocka men de tål ju ingenting. Jag kommer nog aldrig snöa in på vintage.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ok, nu ligger den och tar igen sig på elementet.
Men va fan, vintage? Jag tycker min zenith är sååå jävla snygg och det är mkt affektionsvärde då det är min morfars klocka men de tål ju ingenting. Jag kommer nog aldrig snöa in på vintage.

Jodå vintage är mycket charmigare på ett sätt än alla dessa nyproducerade klockor som bara sprutas ut ! Plus att de är roligt att ha något som kanske inte var och varannan människa har på armen plus då ett personligt värde/historia

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
 

leicaphile

Panerai
Ok, nu ligger den och tar igen sig på elementet.
Men va fan, vintage? Jag tycker min zenith är sååå jävla snygg och det är mkt affektionsvärde då det är min morfars klocka men de tål ju ingenting. Jag kommer nog aldrig snöa in på vintage.

Finns gott om vintage som tål en hel del, både vatten och annat. Däremot är det viktigt att se till att all packningar är fräscha och täta naturligtvis. Att köpa en klocka från 70-talet och sen klaga på att den inte håller tätt är som att köpa en bil av samma årgång där de aldrig bytt olja eller däck och sen undra varför den inte funkar så bra...
 

Ryttaren

Rolex
Äh, vintage funkar bra om det är gjort för ändamålet och underhållet. Min flinga trycktes till 200m i både vatten (utan urverk i såklart) och luft (färdigmonterat) vid servicen utan några som helst problem.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har aldrig lyckats få in vatten i mina dressyr. Men det är inte heller så allvarlig med lite fukt om man ser till att den torkar snabbt. Ingen panik om den lite legat med mycket fukt en längre tid.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ok, nu ligger den och tar igen sig på elementet.
Men va fan, vintage? Jag tycker min zenith är sååå jävla snygg och det är mkt affektionsvärde då det är min morfars klocka men de tål ju ingenting. Jag kommer nog aldrig snöa in på vintage.


Kronan utdragen och vänd uppåt? Det funkade finfint på en Seiko jag köpte från Filippinerna.

Fick för mig att det var skillnad i luftfuktighet mot Sverige som visade sig på insidan glaset. Efter en tur på elementet så blev allt bra och den gick finfint att bada med efteråt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Gammal tråd, jag vet, men funderar på vart fukten tar vägen om man utsätter klockan för värme (hårtork, element, ugn etc)?
Målet är ju att fukten ska lämna klockan via den öppna kronan men hur fungerar det rent fysiskt?

Dum fråga kanske men vad fan! :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Gammal tråd, jag vet, men funderar på vart fukten tar vägen om man utsätter klockan för värme (hårtork, element, ugn etc)?
Målet är ju att fukten ska lämna klockan via den öppna kronan men hur fungerar det rent fysiskt?

Dum fråga kanske men vad fan! :)
Det var ingen dum fråga, det var en intressant reflektion som jag gick igång på.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tack för länken! :)

Att vatten förångas i rumstemperatur och att det går fortare vid högre temperaturer kände jag till sedan tidigare men när det gäller just klockor är det ju ett slutet rum.
Det jag undrar är vart de vattenmolekyler som enligt artikeln lyckas slita sig loss tar vägen?
(För att få en helt fuktfri klocka måste vattnet ut på något vis och då genom kronan.)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tack för länken! :)

Att vatten förångas i rumstemperatur och att det går fortare vid högre temperaturer kände jag till sedan tidigare men när det gäller just klockor är det ju ett slutet rum.
Det jag undrar är vart de vattenmolekyler som enligt artikeln lyckas slita sig loss tar vägen?
(För att få en helt fuktfri klocka måste vattnet ut på något vis och då genom kronan.)

Därför det alltid rekommenderas att lägga med kronan öppen och uppåt. Vattnet går liksom "upp i rök"
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för länken! :)

Att vatten förångas i rumstemperatur och att det går fortare vid högre temperaturer kände jag till sedan tidigare men när det gäller just klockor är det ju ett slutet rum.
Det jag undrar är vart de vattenmolekyler som enligt artikeln lyckas slita sig loss tar vägen?
(För att få en helt fuktfri klocka måste vattnet ut på något vis och då genom kronan.)
Hade en vintagedykare som hade dålig kronpackning vilket medförde kondens innanför glaset. Värmde som satan på element och fick ut en del men inte allt. Att öppna klockan var enda lösningen för mig.
 

oystercase

Cartier
Ärligt talat så är tipsen att dra ut kronan och värma ungefär lika bra som att laga bromsarna på bilen med silvertejp (kan ju fungera någon gång emellanåt) om nu inte klockan läcker som ett såll...

Visst man får ut lite fuktighet då värmen får dropparna att förångas innuti boetten och när luften värms i boetten trycks lite fuktig luft ut. När den sedan svalnar sugs lite kall luft in. Lite bättre blir det om man upprepar varmt/kallt cykeln ett par gånger.

Ofta detta fenomen som suger in fukt i klockan. Klockan är normalt uppvärmd av kroppen. Kommer det sedan kallt vatten på klockan kyls luften innuti så det blir undertryck. Finns det då vatten utanför trasig packning, utdragen krona etc så sugs detta in i klockan. Klockan kan ändå vara så tät att det är helt meningslöst att försöka lufta med utdragen krona.

Nej, öppna bakboetten och värm till typ 40-50grader. Idealt, Häll lite ris i en burk, lägg öppnade klockan ovanpå riset, på med locket, in i 40 grader typ.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Detta är inte jätteovanligt om man badar-solar-badar-solar tydligen. Fått tipset av en AD, som hade haft flera semestrande kunder på återbesök, att blåsa länge med hårtork .
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta är inte jätteovanligt om man badar-solar-badar-solar tydligen. Fått tipset av en AD att blåsa länge med hårtork som hade haft flera semestrande kunder på återbesök.
Så fort det blir kallt ute så kommer kondensen tillbaka om man inte avfuktar riktigt. SEIKOn ovan har dessutom dubbla kronpackningar så den är ganska tät, då blir det svårt att få ut fukt utan att öppna baklocket.
 
Topp