• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

kondens

Hö_97

Omega
Hej! I juni i år så köpte jag en PAM 111 som en studentpresent till mig själv för egna pengar av luxurywatches i Stockholm. Idag så tvättade jag den under kranen (självklar med kronan infälld) väldigt skonsamt. Nu så har det bildats kondens på urtavlan... Känns inte det som att en klocka som köpts av en hyffsat seriös handlare som har klassats som atm 30 bör klara en dusch i vasken eller är det jag som är ute att cyklar? // en besviken johnsoderberg
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Hej! I juni i år så köpte jag en PAM 111 som en studentpresent till mig själv för egna pengar av luxurywatches i Stockholm. Idag så tvättade jag den under kranen (självklar med kronan infälld) väldigt skonsamt. Nu så har det bildats kondens på urtavlan... Känns inte det som att en klocka som köpts av en hyffsat seriös handlare som har klassats som atm 30 bör klara en dusch i vasken eller är det jag som är ute att cyklar? // en besviken johnsoderberg
Är väl bara å kontakta luxurywatches å förklara läget, klockan klarar givetvis en dusch i vasken.
 

poormans

Rolex
panerai brukar behöva tätare intervller på trycktesten, både min pam 25 och 24 (dykare) var otäta när jag köpte dem begagnade
 

OscarSe

Omega
Kondens på urtavlan? Låter skumt, jag menar hur mycket luft kan finnas under kristallen? Som tidigare användare påpekat, prata med handlare. I värsta fall får du väl ta till varm torr luft med öppen krona?
 

Hö_97

Omega
Kondens på urtavlan? Låter skumt, jag menar hur mycket luft kan finnas under kristallen? Som tidigare användare påpekat, prata med handlare. I värsta fall får du väl ta till varm torr luft med öppen krona?
Hur som så är det inte helt kosher. Skulle aldrig fara mig in att bada med en klocka, oavsett hur många atm den pallar. Men en lätt dusch är väl det minsta man skulle begära att den skulle klara av...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns ändå lite smått omoraliskt att kränga en PAM som inte ens klarar ett par vattenstänk
? Du har köpt en 6 år gammal klocka. Frågade du om den var trycktestad? Klart det är tråkigt som fan men man kan ju liksom inte utgå ifrån att en begagnad klocka är tät bara för att man handlat av en butik.
 

MånsT

Rolex
Trist händelse men du verkar ju ha bestämt dig för att såga LW direkt. Kontakta säljaren istället och förklara situationen så går det säkert att komma överens om en deal om något skulle vara tokigt.
 

Hö_97

Omega
? Du har köpt en 6 år gammal klocka. Frågade du om den var trycktestad? Klart det är tråkigt som fan men man kan ju liksom inte utgå ifrån att en begagnad klocka är tät bara för att man handlat av en butik.
Förväntar mig såklart inte att den ska va tät till 300m, därför som jag tar det lugnt med den. Men en lugn dusch i vasken bör vilken klocka som helst klara av, oavsett atm.
 

tissoter

Audemars
Trist, men som tidigare skribenter flaggat för så är ett trycktest "obligatoriskt" när man köper begagnat.

Hur som helst, hoppas att riset löser problemet :)
 

Maro

Audemars
Vet i tusan vad dom kommer att säga, men står det inte tydligt i annonsen att den är tät så kan man nog inte räkna med det tyvärr.
En packning pallar ju inre hur mycket som helst.
 

Hö_97

Omega
Kanske var naiv när jag antog att tryckttest redan var genomfört när jag köpte klockan från en seriös handlare med en premie kontra begagnat , isåfall är det på mig helt klart. Men trodde ändå att en viss standard ingick när man betalade den premie som det innebar att handla via luxurywatches. Vill verkligen inte hänga ut nån, tvärt om, letar mest efter någon som vart med om liknande. Blev ypperligt bemöt när jag köpte klockan och hoppas på samma bemötande på måndag när jag återvänder. I värsta fall får jag pröjsa för lagning, vilket inte är hela världen, men förväntar mig ändå en viss service när man handlar med ett etablerat företag.
 

noeLLY

Cartier
Kondens brukar försvinna ganska snabbt. Är det kvar är det risk att det kommit in vatten.
Kondens har jag sett på klockor som klarat trycktest!
 

Hö_97

Omega
Hur som så blir det ris tills på söndag och ett tryckttest när jag kommer hem. Eventuell diskussion hos LW när jag kommer hem. Går inte det vägen så kanske det var dags för en service ändå, finns värre saker att råka ut för.. ;)
 

MånsT

Rolex
Kanske var naiv när jag antog att tryckttest redan var genomfört när jag köpte klockan från en seriös handlare med en premie kontra begagnat , isåfall är det på mig helt klart. Men trodde ändå att en viss standard ingick när man betalade den premie som det innebar att handla via luxurywatches. Vill verkligen inte hänga ut nån, tvärt om, letar mest efter någon som vart med om liknande. Blev ypperligt bemöt när jag köpte klockan och hoppas på samma bemötande på måndag när jag återvänder. I värsta fall får jag pröjsa för lagning, vilket inte är hela världen, men förväntar mig ändå en viss service när man handlar med ett etablerat företag.
Vänd på det istället och se det som något att lära sig av. :)
 

noeLLY

Cartier
Förstår inget av ditt inlägg?
om det blivit kondens som trådskaparen skriver så menar jag att kondens brukar försvinna efter en liten stund. Försvinner den inte känns det mer troligt att klockan tagit in vatten från kranen.
Jag avslutade sen mitt inlägg med att säga att jag sett klockor med kondens som klarat trycktest.
 

Hö_97

Omega
Det possitiva är att det inte finns någon som helst kondens på baksidan, hoppas på att fukten inte skadat urverket. Packningar är skitsamma, lite ångest om urverket tagit stryk men man får hålla tummarna om att det lugnt
 
Topp