• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Konfirmationsklocka -ännu en hjälp-hur-långt-är-ett-snöre-tråd

Jaysweden

Basic
Hej!
Hjälp, longtime lurker här.

Min som ska konfirmera sig i början av maj och jag behöver köpa en lämplig klocka för att det är familjetradition. Har lite klockor liggande som han ska få sen, men jag vill ha något som han kan ha på sig varsomhelst, utan att bli nerslagen. Har också väldigt svårt för ungar som har pappas klockor, pappas visakort eller liknande.

Quartz eller något billigt automatiskt. Tänker mig något i storleken 37-42 mm. Pris kanske 5-6 000? Nytt eller begagnat. Han vill ha en klocka i stål som snarare är dressad än diver. Men gärna så man kan duscha och simma med den utan att behöva tänka, eftersom tänka efter före verkar vara en egenskap man får när man börjar pensionsspara. :)

Har ni något bra alternativ, antingen från köp/sälj, kaplan, blocket eller affären?

Tack på förhand.

/J

Certina och Tissot är såklart givna svar som du redan har koll på om du är longtime lurker.

Råkar du ha tur att hitta en beggad Christopher Ward i rätt prisläge tror jag att är det en klocka som kommer att användas även upp i gammålder :)

Har själv GMT-varianten som enda "dyr"-klocka och har stigit ur finmärkesträsket. Helnöjd!

Screenshot_20250415-122548.png

YEMA Rallygraf II snygg och prisvärd kronograf och inget man ser på handleden på var och varannan man möter.

Hej!

Min som ska konfirmera sig i början av maj och jag behöver köpa en lämplig klocka för att det är familjetradition. Har lite klockor liggande som han ska få sen, men jag vill ha något som han kan ha på sig varsomhelst, utan att bli nerslagen. Har också väldigt svårt för ungar som har pappas klockor, pappas visakort eller liknande.

Quartz eller något billigt automatiskt. Tänker mig något i storleken 37-42 mm. Pris kanske 5-6 000? Nytt eller begagnat. Han vill ha en klocka i stål som snarare är dressad än diver. Men gärna så man kan duscha och simma med den utan att behöva tänka, eftersom tänka efter före verkar vara en egenskap man får när man börjar pensionsspara. :)

Har ni något bra alternativ, antingen från köp/sälj, kaplan, blocket eller affären?

Tack på förhand.

/J
Vi gav systersonen en Tissot Gentleman i titan med graverat baklock, han är supernöjd

Tack så mycket! Det här var perfekta inspel. Lutar nog efter lite tittade åt en tissot gentleman som flera av er tipsar om. YEMA var en ny bekantskap som väckte lite habegär, även om det inte var det vi letade efter just nu.

Trevlig ide med gravyr också!

Tack så mycket! Det här var perfekta inspel. Lutar nog efter lite tittade åt en tissot gentleman som flera av er tipsar om. YEMA var en ny bekantskap som väckte lite habegär, även om det inte var det vi letade efter just nu.

Trevlig ide med gravyr också!
Frun valde något i stil med ”du bär framtiden framför dig” eller ” du har tiden i din hand”, något i den stilen. Visdomsord som även kan vara tillämpbara om han skulle skänka den till sitt eget barn vid examen en vacker dag. Googla citat och hitta inspiration 👍🏿😊

En av mina döttrar skall konfirmeras nu i slutet på april, så vilka klockor vill ni tipsa om för en tjej som gillar mode?

Hej!

Tack på förhand.

/J

Det är lite synd att folk trollar med dig.
En Seiko är det självklara valet.
Tissot hamnar ju på återvinningscentralen efter 5-6 år.
Du vill ju ge honom en klocka som går att serva och använda länge.
Seiko Presage borde du ge bort med gravyr. Kolla på det.
Tex en konfirmations blå: Seiko Presage Cocktail SRPB43J1
Med länk, så att han kan skifta mellan länk och läder.

:D

En av mina döttrar skall konfirmeras nu i slutet på april, så vilka klockor vill ni tipsa om för en tjej som gillar mode?
En lättare Cartier homage med tiffany tavla, lär ju inte vara fel om vi snackar billiga klockor.
Tory Burch gör ju även fina handväskor (enligt mitt ex)

Skulle absolut köra en tissot Prx i 35mm eller 40mm beroende på preferens. Tycker den är överlägsen i prisklassen och kräver minimalt med underhåll.(Quartz)

Om du kan leva med att inte duscha eller simma med klockan går det kanske att pressa in en Ebel Wave inom budget eller en Concord Mariner SG.

Tillbaka
Topp