• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konsolidering eller inte?

Funderar om jag ska ta och minska ner min samling lite och skaffa mig en "ordentlig" klocka. Dessa tankar kommer ibland men sedan släpper den. Men eftersom det poppar upp igen då och då börjar jag allt mer fundera över om det kanske inte är rätt väg att gå ändå. Det är ju också billigare i längden att bara behöva serva en klocka :)

Nackdelen är ju självklart att det är trist att inte kunna variera, det kunde väl avhjälpas genom att ha någon enklare som alternativ (tänk 2-3k klocka). Idag består de tänkte utbytesobjekten av:
1. Speedmaster -71
2. Seamaster 2531 (beater)
3. Pie Pan -68
Kvar skulle ett Atlantic dressur, SNNK45 och SKX007 vara. Tanken är då att byta dessa till förslagsvis en GMT 16700/16710 med pepsi och svart ring för lite variation eller en TT sub.

Vad tror ni, skulle man tröttna och tvärångra sig? de jobbigaste är väl att hitta en fin paj och vintage Speedmaster ifall ångesten kommer. Någon som gjort något liknande?
 
Senast ändrad:

Camo00

Patek
Funderar om jag ska ta och minska ner min samling lite och skaffa mig en "ordentlig" klocka. Dessa tankar kommer ibland men sedan släpper den. Men eftersom det poppar upp igen då och då börjar jag allt mer fundera över om det kanske inte är rätt väg att gå ändå. Det är ju också billigare i längden att bara behöva serva en klocka :)

Nackdelen är ju självklart att det är trist att inte kunna variera, det kunde väl avhjälpas genom att ha någon enklare som alternativ (tänk 2-3k klocka). Idag består de tänkte utbytesobjekten av:
1. Speedmaster -71
2. Seamaster 2531 (beater)
3. Pie Pan -68
Kvar skulle ett Atlantic dressur, SNNK45 och SKX007 vara. Tanken är då att byta dessa till förslagsvis en GMT 16700/16710 med pepsi och svart ring för lite variation eller en TT sub.

Vad tror ni, skulle man tröttna och tvärångra sig? de jobbigaste är väl att hitta en fin paj och vintage Speedmaster ifall ångesten kommer. Någon som gjort något liknande?
Sälj allt utom Speedyn och köp nån rolig dykare! :)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag tycker att du är fel ute med att sälja dessa tre ur. Personligen skulle jag tveklöst behålla Speedmastern och din Pie pan. Sälj resten och köp en trevlig Rolex 16600 när du har pengar till det. Då har du en riktigt grym trio!
 
Så än så länge är det en som är för och resten emot :) förstår väl hur tankar a går och jag är ju som sagt högst velig själv :) trist att inte våga använda vintageklockor bara. Inte tvekat innan men nu på senare tid så börjar tvivlen smyga sig på och de får ofta ligga istället.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Funderar om jag ska ta och minska ner min samling lite och skaffa mig en "ordentlig" klocka. Dessa tankar kommer ibland men sedan släpper den. Men eftersom det poppar upp igen då och då börjar jag allt mer fundera över om det kanske inte är rätt väg att gå ändå. Det är ju också billigare i längden att bara behöva serva en klocka :)

Nackdelen är ju självklart att det är trist att inte kunna variera, det kunde väl avhjälpas genom att ha någon enklare som alternativ (tänk 2-3k klocka). Idag består de tänkte utbytesobjekten av:
1. Speedmaster -71
2. Seamaster 2531 (beater)
3. Pie Pan -68
Kvar skulle ett Atlantic dressur, SNNK45 och SKX007 vara. Tanken är då att byta dessa till förslagsvis en GMT 16700/16710 med pepsi och svart ring för lite variation eller en TT sub.

Vad tror ni, skulle man tröttna och tvärångra sig? de jobbigaste är väl att hitta en fin paj och vintage Speedmaster ifall ångesten kommer. Någon som gjort något liknande?
En modern sub med nya låset är ju en fantastisk klocka att ha för alltid. Tycker dock att du ska skippa TT för en sådan lär du tröttna på. Samtidigt är det ju väldigt trevliga klockor du har idag, jag kan tänka mig att det är en samling man skulle spara till EFTER att man införskaffat en stadig SubC.
 
Jo helt sant, får skärpa mig!

En modern sub med nya låset är ju en fantastisk klocka att ha för alltid. Tycker dock att du ska skippa TT för en sådan lär du tröttna på. Samtidigt är det ju väldigt trevliga klockor du har idag, jag kan tänka mig att det är en samling man skulle spara till EFTER att man införskaffat en stadig SubC.
En bra tanke och du säger nog lite som det är, de klockorna OCH en av ovan nämnda är ju perfektion, tyvärr inte möjligt pga ekonomin dock är SubC inget alternativ då jag inte gillar de keramiska modellerna från Rolex. För boxiga och klumpiga men modellen innan är ju schyssta! Tänjer även exp 2 och kanske även exp 1 kunde vara alternativ.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jo helt sant, får skärpa mig!


En bra tanke och du säger nog lite som det är, de klockorna OCH en av ovan nämnda är ju perfektion, tyvärr inte möjligt pga ekonomin dock är SubC inget alternativ då jag inte gillar de keramiska modellerna från Rolex. För boxiga och klumpiga men modellen innan är ju schyssta! Tänjer även exp 2 och kanske även exp 1 kunde vara alternativ.
Jag har haft Exp II men saknade en bezelring av vanligt slag för mycket, SubC:s fantastiska lås samt tyckte att den blev liiiite lite för stor. Ska du gå Exp II ska du absolut ta nya modellen iaf, urtavlan är mycket snyggare IMO.
 

pederr

Cartier
Det är ju en rätt stor förändring du funderar på - inte bara till färre klockor, men minst lika viktigt från vintage till nyare och från O till R. Piepan och Speedyn skulle jag ha svårt att kränga, givet att det är exemplar du är nöjd med.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har (på lägre nivå än dig) också tänkt i samma banor flera gånger, men stoppat. Att byta ut bra vintage mot nyare klocka är fasen ingen bra idé. Det finns en ändlig tillgång på bra vintage, det kommer inga fler.
Spar i stället.
 
Det blir nog som de flesta av er är inne på. Efter att jag dessutom gjort en impulsköp deluxe av en vintage pjäs (till!?) Så blir det att behålla och mycket sakta men säkert spara ihop till en Exp eller gmt. Möjligen att seamaster får gå som delfinnansiering men det får vi se.

Tack för era åsikter och tankar!
 
Topp