• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konsten att få ändlänkar att sitta snyggt?

Har många gånger försökt få ändlänkar (universal, ej modellanpassade) att sitta snyggt på några klockor. Efter att man bockat och böjt lite på baksidan så ser det ut att sitta sjukt bra och snyggt när man provar med provmonterar.

Man för in ett bandstift och fäster länken till ändlänken, och har till sist fast det på klockan, och det sitter snyggt som bara den.

.... men tio minuter senare ser det ut som bilden nedan.

Vad gör jag fel? Hur gör ni?
Det verkar inte spela roll om jag använder ett bandstift som precis får plats, eller ett som sitter lösare.
Det går ju att böja in "hållarna" på baksidan så pass mycket att det sitter tight som attan, men det orsakar svårigheter att få på länken och det gör att det blir en "dal" mellan bandhålen.

IMG_5185.JPG
 
Vill tillägga att jag även provat att böja bandstiften, men med resultatet att de efter ett tags användande vänder sig utåt och lämnar ett stort glapp mellan länk och boett.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har många gånger försökt få ändlänkar (universal, ej modellanpassade) att sitta snyggt på några klockor. Efter att man bockat och böjt lite på baksidan så ser det ut att sitta sjukt bra och snyggt när man provar med provmonterar.

Man för in ett bandstift och fäster länken till ändlänken, och har till sist fast det på klockan, och det sitter snyggt som bara den.

.... men tio minuter senare ser det ut som bilden nedan.

Vad gör jag fel? Hur gör ni?
Det verkar inte spela roll om jag använder ett bandstift som precis får plats, eller ett som sitter lösare.
Det går ju att böja in "hållarna" på baksidan så pass mycket att det sitter tight som attan, men det orsakar svårigheter att få på länken och det gör att det blir en "dal" mellan bandhålen.

IMG_5185.JPG
Det gäller att hitta exakt "längd" på ändlänkarna och passform för just de luggarna. Annars blir det att klämma åt eller böja osv, men är "längden" fel, så blir det svårt att få till det helt perfekt. Blir allt som oftast att ändlänken hamnar "lägre" än hornen, då man klämmer åt dem för att minska glipan och "skramlet".

EDIT: Självklart kan ändlänkarna var för "långa" också, och då passar de ju inte alls :)
 
Senast ändrad:
Topp