• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Konsten att köpa en guld Sub...eller inte

Tactical trader

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Min första post så långt men med mitt största dilemma.
Kort om mig: 36 år från södra Sverige. Alltid gillat klockor men dock aldrig grottat på en djupare nivå. Äger några Breitling men inget avancerat.
Så efter en tids tänkande faller beslutet på att köpa en Hel gulds Rolex Submariner (116618LN). Kollar lite på AD priserna på internet och så långt är frid och fröjd.
Bestämmer mig för att göra lite research då jag även kan tänka mig att köpa en begagnad i gott skick.
Sagt och gjort.
Förstår efter en kort tids sökande att jag måste utesluta begagnat, tyvärr. Pga att en person med min ringa kompetens inom området utan svårighet skulle göra bort sig, med service, utbytta delar, falska Cert, falska delar, genomförda ingrepp som ej dokumenterats osv då detta även verkar slinka igenom hos proffs och etablerade handlare ibland.
Så detta strök blocket, privat och chrono24.
Tänkte då köpa begagnat från en urmakare men ej AD då detta hade känts tryggare, men det är för många skräckhistorier för att jag vill ge mig in där.
Så då återstår AD, fick under min research även sortera bland dessa.
Då till min fråga:
Listpris på klockan i fråga ligger strax över 300k, även frid i detta tills man förstår att klockan kommer att tappa ca 1/3 av priset så fort transaktionen är genomförd. Vilket jag tycker är lite kraftigt, trots att jag förstår att jag kommer att behöva betala mer för tryggheten i en affär hos AD. Men närmare 100k för en affär som redan är klar innan jag går in? Jag vill inte ens ha kaffe, bara justera länken, betala, tacka och återgå till mitt.
Så (nu kommer frågan) jag kommer givetvis förhandla om priset, men för att göra detta på ett rimligt sätt så vore det bra att veta hur populär denna modell är?
Är det en hyllvärmare eller säljer dom 100 i veckan?
Så om någon men en skaplig uppfattning kunde förbarma sig över frågan så vore jag evigt tacksam.

Allt gott

Mvh
M

Välkommen. Det finns säkert att göra på priset hos en AD. Knalla in och diskutera så kanske ni kommer överens. I annat fall finns många andra handlare som kan hjälpa dig. Googla, sök här, leta info om handlare så kommer du hitta. Du kan få bra hjälp på detta forum.

Med all expertis på detta forum så tvivlar jag på att du skulle göra bort dig på begagnat marknaden om du bara frågade och tog åt dig svaren du får.
Förståeligt att det är tungt att köpa ny och förlora så mycket direkt på det.
Jag anser att eftersom du är så tveksam till att köpa nytt, rent budget sett, så är nog inte begagnat så dumt.
Har du kollat på Nymans Ur? Dom säljer ju begagnade ur nu också.

Du kan ju alltid köpa begagnat ifrån någon gråhandlare eller seriös handlare i Sverige.
Känns det ändå inte 100% så kräv ett äktshetsintyg.. Detta ordnar t.e.x Bergströms Ur i Göteborg åt er emot en betalning.
Och det kostar inte en 1/10 av 100.000:- som du får betala extra för en ny klocka hos AD.

Be en ad gå igenom klockan och se att allt är i sin ordning. Köp sen en sprillans Rolex ss till tjejen för pengarna du sparade
AD kommer definitvt ta det som rimlig ersättning för att ställa upp.

Jösses här droppade det in svar direkt, nu undrar jag varför jag suttit och funderat på kammaren på detta när jag kunde frågat här direkt. Lite märkligt när alla mina Google sökningar ser ut typ såhär (handlares namn eller fråga + klocksnack)
:)
@BadkarsPiraten @Magido
Ja man kanske ska sluta vela och gå begagnat, skärpa till sig lite och sluta läsa allt negativt ( räcker med gråhandlares namn och en dålig review så blir jag färgad direkt) men det är ju som allt annat att det kan bli fel ibland såklart. Bra uppsnack gubbs kanske dags att verka ut.

@stabil har kikat på den ett otaliga gånger, riktigt bra pris tycker jag.
Tex om man köper av dem måste man åka och kolla den direkt hos ad eller är dom Good to go på LW?

Jösses här droppade det in svar direkt, nu undrar jag varför jag suttit och funderat på kammaren på detta när jag kunde frågat här direkt. Lite märkligt när alla mina Google sökningar ser ut typ såhär (handlares namn eller fråga + klocksnack)
@BadkarsPiraten @Magido
Ja man kanske ska sluta vela och gå begagnat, skärpa till sig lite och sluta läsa allt negativt ( räcker med gråhandlares namn och en dålig review så blir jag färgad direkt) men det är ju som allt annat att det kan bli fel ibland såklart. Bra uppsnack gubbs kanske dags att verka ut.

Tex om man köper av dem måste man åka och kolla den direkt hos ad eller är dom Good to go på LW?

LW är koola, du behöver inte fundera på klockans äkthet. Sedan är det inte bortslösat att gå till en AD och betala en vinge för en värdering. Hjälper dig i en ev trist situation....

@BadkarsPiraten @Magido

Behöver inte kollas upp utan du är good to go!

@Davvan grymt. Bra tips ! Antar att en ADs värderingsintyg även rimligen borde gälla vid införsäkring?
Eller finns det andra tråkigheter jag bör bereda mig på ur den aspekten?

@stabil ja det verkar som så, bara att bege sig norrut till den gamla saknade födelsestaden

@Davvan grymt. Bra tips ! Antar att en ADs värderingsintyg även rimligen borde gälla vid införsäkring?
Eller finns det andra tråkigheter jag bör bereda mig på ur den aspekten?

@stabil ja det verkar som så, bara att bege sig norrut till den gamla saknade födelsestaden

Nope.....som underlag till försäkring. Vanlig hemförsäkring täcker nog inte upp till nypris......specialförsäkrar du är ett värderingsintyg slugt.......plus att en AD skulle upptäcka om den inte var kosher när de värderar den......lite två flugor i en smash....

Du kan ju alltid köpa begagnat ifrån någon gråhandlare eller seriös handlare i Sverige.
Känns det ändå inte 100% så kräv ett äktshetsintyg.. Detta ordnar t.e.x Bergströms Ur i Göteborg åt er emot en betalning.
Och det kostar inte en 1/10 av 100.000:- som du får betala extra för en ny klocka hos AD.
Tror inte de värderar klockor längre, eller?

LWn ovan är ju däremot nyare än 3 år och en modell som fortfarande finns, lär inte krävas värderingsintyg.

@stabil viktigt tips som inte får förglömmas :)

@Davvan smidigt. Blir att göra det.
Har lite annat hos Loyd's (skepp) så jag räknar kallt med att dom kan jobba in en fullvärdes försäkring till nått hyggligt

Så ett sista spörsmål.
Vad bör man tänka på vid köp av denna?
Service historia lär väl inte finnas antar jag?
Box vet jag hur den ska se ut (enligt internet iaf) likaså certet (tror jag)
Spelar det någon roll vilken ad som lämnat ut den?
Siffrorna skall stämma.
Man vill inte att den ska vara polerad
Hur mycket slitage ska man acceptera? Ska man titta på nått särskilt ställe?
Etc

@Tactical trader
Ingen betalar listpris på guldklockor, det är sedan gammalt.

Hade jag varit på väg att köpa Guldsub så så hade jag nog hört mig för ett antal AD runt om i Europa först om pris, tror att majoriteten av 116618LN som säljs i värden är närmre 200k än 300k. Känns nog bättre att göra dom första märkena själv på en sådan klocka, även om du skulle få betala lite extra. Själv hade jag kört över sundet för en ny...(Går inte i god för Chrono Watch, aldrig varit i kontakt)
Skärmavbild 2017-10-29 kl. 20.47.03.png

@stabil viktigt tips som inte får förglömmas :)

@Davvan smidigt. Blir att göra det.
Har lite annat hos Loyd's (skepp) så jag räknar kallt med att dom kan jobba in en fullvärdes försäkring till nått hyggligt

Så ett sista spörsmål.
Vad bör man tänka på vid köp av denna?
Service historia lär väl inte finnas antar jag?
Box vet jag hur den ska se ut (enligt internet iaf) likaså certet (tror jag)
Spelar det någon roll vilken ad som lämnat ut den?
Siffrorna skall stämma.
Man vill inte att den ska vara polerad
Hur mycket slitage ska man acceptera? Ska man titta på nått särskilt ställe?
Etc

En 2016 har knappast varken slitits eller polerats......visst är guld mjukare än stahl.......bara okulära den ordentligt! Var hos Nymans i lördags.....hade en helguldare på display......

@Emil.Håkansson Hmm mycket intressant faktiskt, har aldrig tänkt i dom termerna.
Att kolla med AD utomlands, trippen tar man ju gärna. Men har nog inte tänkt på det pga av att man får pruta på distans, men varför inte....
@yonsson sen vet jag ju inte vad som är "standard" under listpris , 5-10% skulle kännas lite men på 20% skulle jag hugga direkt faktiskt , men det känns ju å andra sidan rätt mycket så

@Emil.Håkansson Hmm mycket intressant faktiskt, har aldrig tänkt i dom termerna.
Att kolla med AD utomlands, trippen tar man ju gärna. Men har nog inte tänkt på det pga av att man får pruta på distans, men varför inte....
@yonsson sen vet jag ju inte vad som är "standard" under listpris , 5-10% skulle kännas lite men på 20% skulle jag hugga direkt faktiskt , men det känns ju å andra sidan rätt mycket så
Inte varje dag jag springer och köper helguldsRolex men det finns ju andra här som shoppat en hel del hos Nymans och RobE,
ta hjälp av en av dem så lär du ju bli mer än nöjd.

Så hur blev guld subens öde kanske ni frågar er?
Efter denna trådstart så var det aktivtjänst som gällde.
Jag provade subar, guld, vitguld, smurfar, svarta, Daytonas, cosmographs, Explorers och yachtmasters.
Men.....det kittlade....inte tillräckligt.
Så jag blev varse att jag helt enkelt inte var en Rolex man....just nu.
Men vad hände då?
Jag hittade min kärlek, JLC master Compressor Extreme Lab 2
Vilken vändning...ja jag är själv lite chockad.
Så efter en liten JLC provturne, så inser jag att jag måste rensa skallen och andas annars köper jag snart på måfå.
Så jag släppte köp stressen då jag åker till Moskva på tisdag och stannar i två månader, som jag tänker ägna åt att mysa med extreme lab och slå till.
Men hur ska jag veta vad klockan är fram tills dess?
Jag hittade en mysig JLC master Compressor Navy seals som får fungera som beater under fortsatta äventyr in i JLC land

Så hur blev guld subens öde kanske ni frågar er?
Efter denna trådstart så var det aktivtjänst som gällde.
Jag provade subar, guld, vitguld, smurfar, svarta, Daytonas, cosmographs, Explorers och yachtmasters.
Men.....det kittlade....inte tillräckligt.
Så jag blev varse att jag helt enkelt inte var en Rolex man....just nu.
Men vad hände då?
Jag hittade min kärlek, JLC master Compressor Extreme Lab 2
Vilken vändning...ja jag är själv lite chockad.
Så efter en liten JLC provturne, så inser jag att jag måste rensa skallen och andas annars köper jag snart på måfå.
Så jag släppte köp stressen då jag åker till Moskva på tisdag och stannar i två månader, som jag tänker ägna åt att mysa med extreme lab och slå till.
Men hur ska jag veta vad klockan är fram tills dess?
Jag hittade en mysig JLC master Compressor Navy seals som får fungera som beater under fortsatta äventyr in i JLC land
Kul att du hittade ngt.

Jag köpte btw en ny Guldsub på Rob E förra sommaren. Sålde den. Oklart varför.

Tillbaka
Topp