• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konsten att köpa klockor i Ryssland 2023 Update

mrowkoob

Omega
Det blir en liten uppdatering då läget har ändrats och klockor har köpts.

Först en disclaimer:
Jag skriver den här uppdateringen i rent informativt syfte. Inte som en uppmaning eller som ett ställningstagande utan mer om en historia om klockköp i svåra länder.

Jag reser, och har så gjort under många år, till länder som Ryssland, Ukraina, Iran, Syrien, Irak etc I samband med mitt arbete och gör inte dessa resor i syfte att köpa klockor.

Om du av någon anledning reser eller planerar att resa till Ryssland så följ alltid rådande rekommendationer från relevanta myndigheter.

Slutligen så är min skatterättsligahemvist inte i Sverige, så vi inte behöver oroa oss för det.


Klocka i Ryssland 2023 är det ens möjligt?

För att svara på detta så börjar vi i slutet på resan.

"Planet, en SU-100 från Aeroflot, rycker till när när pushbacken inleds på Sheremetyevo.
Besättningen rör sig snabbt i gången, vi är redan sena och måste komma iväg. Slot tiderna är tighta för att få plats i den smala korridoren som dom kan flyga ut genom finska viken för att ta sig mot Kaliningrad.

Planet är helt fullt, högsäsongen närmar sig med stormsteg.
Vi kämpar med att lämna marken och motorerna vrålar, jag hoppas stilla att dom kunnat byta dom viktigaste delarna iaf. Personalen gör plikttroget sina utrop på ryska och sliten engelska trots att jag förmodligen är en av dom få som förstår det senare.
Jag vill inte att dom ska veta att jag är utlänning, så jag beställer inget för mitt uttal hade röjt mig direkt. Jag vet inte vad jag är orolig för, men Kaliningrad är inte Moskva, Kaliningrad är i princip en enda stor militärbas.

Det knastrar I högtalarna 45 min innan landning, "var inte oroliga det är helt normalt, bara luft polisen". Han syftar på dom två Typhoon planen som ligger och skuggar oss, dom har förmodligen gått upp från Estland. Dom håller lite ökat avstånd då vi är civila.

4-5 min senare bryter små applåder ut och kvinnan brevid mig ler och pekar ut i fönstret "våra pojkar". Kaliningrad jakten har gått upp med två SU-27 för att markera. Typhoonerna faller bak ytterligare."

IMG_20230416_132711.jpg

Moskva 2023

Så vad har ändrats? Allt och inget....Det är business as usual i storstäder som Moskva. Har man varit mycket i Ryssland så känner man att det är lite spänt i luften.

Säkerhets trycket är högt, högre än vanligt.
Man rör sig mer försiktigt för alla letar efter någon nuförtiden och man vill inte hamna i vägen. Det är den stora risken att hamna ivägen.

Att ta sig dit och hem: ( observera att UD avråder från alla resor till Ryssland och anmodar alla svenskar att lämna omedelbart)

-Visering sker som vanligt för alla visum klasser, även från Sverige och handläggnings tiderna är normala.

-Dom normala rutterna in till Moskva för europeer är via Belgrad, Istanbul, Dubai och Abu Dhabi.
Även landsgränserna är öppna på många ställen så man kan tillexempel åka buss till och från Kaliningrad från Polen tex. Och flyga därifrån till Moskva om man behöver.

Priserna är ok om man bokar långt iförväg, men platserna fyller upp SNABBT och priserna kan stiga utan tak nära avgång.

Så man måste ha klart för sig hur man tar sig in och ut, innan du beger dig in. Situationen kan förändras väldigt snabbt och alla bokningar får ses som temporära tills det du åker med verkligen rullar. Och hur du betalar för det! Men vi kommer till det

IMG_20230420_140512.jpg

Busstationen i Kaliningrad

Papper och dokument har alltid varit viktigt, men det har blivit ännu viktigare.
Dom kommer att bryta och bända i ditt pass, nogrannt granska ditt visum och kanske förhöra dig i 15min eller 5 timmar. Det måste du vara beredd på, håll dig lugn och ha klart för dig vad du ska svara. Det är sannolikt att dom frågar dig om "den militära special operationen", dom vet vad du tycker redan, men slinter du på tungan blir det dyrt, inte i pengar men i tid. Vet du inte vad svaren är (oavsett vad du tycker) eller om du tycker det är en bra ide att just denna dag protestera under ett FSB förhör...då är det bäst att stanna hemma.
Dom kan komma att ta in din telefon och läsa allt, titta på vad du läst och gillat på instagram och du bör vara beredd att förklara i detalj dina livsval.

För att undvika problem med detta tar du givetvis med en ren telefon som endast innehåller det nödvändigaste.

Som vanligt så MÅSTE du hålla reda på ditt Migration Card som du får vid inresa samt registreringen som du får av ditt hotel efter några dagar, och bära dom med dig. Detta är extra noga nu, det finns nästan inga marginaler och det krävs lite för att hamna i stora problem.

Bo/Pengar:
Bo är ett litet problem, det finns ett flertal ryska bokningssidor, eller så mailar du hotellet direkt. Du kan alltid betala cash vid ankomst.
Yandex Go( Uber) går också utmärkt att beställa med cash payment.

Pengar är det stora problemet för du kommer ha problem att komma åt dina egna.

Ni vet ju redan hur det ligger till, Inget Visa/MC, inga bank överföringar.
Ta med CASH, USD eller EUR. Ni kan växla på alla banker till ok kurser. Kommer ni via Istanbul så kan ni med fördel växla lite RUB där, så ni klarar er vid ankomst och slipper växla på flygplatsen.

Ska ni vara där en stund så rekommenderar jag att ni skaffar ett ryskt MIR kort, Tinkoff utfärdar på ett dygn och levererar till där du bor.
Så kan du sätta in pengar i automat och sen använda kortet, smidigt om du ska köpa resor inrikes eller så.

IMG_20230416_233022_761.jpg


Man får max föra in 10000 USD eller motsv i reda pengar och resecheckar.

Så om man ska slå till på en Rolex under resan, hur går det till?
Krypto är svaret och mycket vanligt i Ryssland.
I dom flesta stora städer finns flera växlings kontor som växlar en uppsjö av krypto mot RUB i cash eller på dit Tinkoff. Det är oförskämt smidigt och helt enligt reglerna.
En hardwallet är att rekommendera, men bekanta dig med hur du skickar och köper.
USDT är vanligt, då det är ett stable coin som är pinnat mot USD. Och smidigt då många priser förhandlas i dollar på större köp och sen omvandlar man mot rådande riksbanks kurs för RUB.
IMG_20230414_163617.jpg

Hos krypto växlare

Ni behöver dock inte prova nya Mc Donalds 😅
IMG_20230415_141412.jpg
IMG_20230415_135530.jpg



Klockor:
Äntligen har vi kommit till det viktigaste. Även här har mycket ändrats.
Tidigare var inte sportstål och annat som vi gillar i väst särskilt attraktivt. Då var det guld, bling och minute repeaters...det är det väl än men rolex har blivit hårdvaluta för att hålla pengar i som också håller värdet i väst.
Sen när alla ADs utom ett fåtal har försvunnit då ökar pressen såklart.
Detta bidrar givetvis till den redan ansträngda andrahands marknaden.
Prutmån finns rejält om man indikerar att man kan hämta. Det går ju inte att skicka.
Nästan alla respektabla pantbanker ger dig ett papper på att ursprungs tull/moms är betald så man inte får problem vid utresan.
IMG_20230417_193131.jpg
GUM
IMG_20230416_132431.jpg
IMG_20230416_132352.jpg
IMG_20230416_132312.jpg
IMG_20230416_132300.jpg

Rolex kämpar att hålla några stackars dam ur i hyllorna.

IMG_20230416_124252.jpg

Omega har checkat ut!
InShot_20230421_193006273.jpg

Lika så Breguet

Men på pantbankerna rullar det som vanligt
IMG_20230417_122444.jpg


Och det blev ett köp till bra pris
InShot_20230417_131042249.jpg


Så med detta avslutar vi 2023s uppdatering med en wristshot på reseklockan, från andra sidan (man måste ha nått man inte gråter för så mycket om den blir stulen, så Tag it is )
IMG_20230418_153200.jpg

PS: Ser igen att det är skralt med klock info, jag hade lite tid och nästan alla klockor man vill titta på måste förberedas, annars finns det massor med Richard Mille och PPs att kika på.
Också alltid gott klocksnack, dom har en del rätt otroliga historier under bältet
Får man fråga besparingsprocenten mot den Vacheronen i EU på Chrono24 eller liknande?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Får man fråga besparingsprocenten mot den Vacheronen i EU på Chrono24 eller liknande?
Hej,
Absolut får man det 👍
Vacheron Constantin fick ju som bekant en skjuts upp när rolex, AP, Patek och i princip alla andra jobbade sig upp i hypen som följde.

I min mening har VC innan hypen varit en stabil men respekterad underdog dvs hållit sig generellt kring retail och varit lätt undervärderad tidvis.
Sen kan man ju lägga till att VC (min personliga åsikt) är inne på ett lite vobbligt spår då deras försök att positionera sig på marknaden varit lite svaga och man kan inte leva på tradition för evigt. Så dom kommande tio åren lär det behövas förändring och kloka beslut om dom ska vara med i matchen.

Hursomhelst så har jag själv alltid hållit VC högt och inte varit så brydd om deras popularitet i förhållande till hur bra klockor dom producerar och vilket arv man köper in sig på.

Nu är ju 47040/B01A-9093 den äldre modellen av Overseas och om jag inte missminner mig så låg retail på 12-13k USD.
Dom fanns länge att köpa för 12k och nedåt.

Under hypen såg man priser och försäljningar runt 20k och uppåt.
Jag tror att inte särkilt många såldes däromkring men ett gäng gjorde det (min gissning och känsla och inte fakta 🤷)

Sen när det började rulla på neråt mot normala priserna så droppade även VC och kanske snabbare än tex Rolex, Patek och AP då köp trycket i viss mån låg kvar.

Tittar man idag på tex Chrono 24 och independent handlare så ligger spannet mellan 14-22k USD.
Jag tror dom övre prisklasserna blir svårsålda och är nog bara försök att få en extra slant.
Men det inte sagt att det inte finns ett premium fortfarande, jag tror bara att kundgruppen smalnat tillbaka till där det engång var.

Nu ska jag sluta raljera och komma till frågan 😂

Jag betalade 7500 USD för en 2013, utan service historik, med papper utan box.

Jag gjorde omedelbart en service vilket kostade 800 USD.
Så en nyservad Overseas för 8300 USD, vilket jag själv tycker är ett bra pris.

Prutmånen ser ut som följande.
Antingen ligger klockan i lager hos tex en pantbank. Dom vill ju helst göra pengarna tillbaka eller en liten förlust.
Fina prutningar går att göra om man köper upp ett gäng klockor. Dom behöver själv ofta mer pengar än att få bästa pris.


Eller mer vanligt i dessa osäkra tider, så ligger den på komission. Då är det mer hur bråttom säljaren har, pantbanken får ju sitt ändå.

Ibland är det riktigt bråttom och dom behöver pengar på minuten....då sitter man som köpare i en rätt bekväm situation.
Nu handlar det inte om att tvinga folk att kasta iväg sina klockor för att dom sitter i en trängd situation.
Men som bekant så är det tillgång och efterfrågan där man står där och då.

Att beakta dock är att jag inte har någon tull eller import avgifter där jag bor, (inte helt sant då det är en administrativ avgift runt 20 USD, men väldigt marginellt)
Så detta gör ju såklart en skillnad på det totala priset och det är något man får räkna på beroende på vart man bor.

Hoppas det här onödigt långa och spekulativa svaret gav lite klarhet iaf 😂

Mvh
T
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för att du delar med dig, med tanke på nuvarande konflikt så har väl risk reward ökat.
Inga problem. Ja visst är det så, det är ju inget resmål man bara bränner iväg till som turist direkt. Utan rewarden ligger närmast i om man ändå är där i arbetet osv.
Sen finns det en stor och trevlig klock community i Ryssland men den kan man utforska när det är bättre tider och ny ledning.


Med tanke på skurkryssland bör man hålla sig så långt borta man bara kan. Usch.
Ja det gör man självklart rätt i givetvis
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Bland det mest intressanta och spännande jag läst här! Initiala tanken var "Kul, detta skulle man testa!" till att bli "Under inga omständigheter!".

Antar att man behöver handla betydligt mer än en enstaka klocka för att resan dit med omkostnader och besvär ens ska kännas värd att göra?
 
Topp