• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konsten att konstruera en vattentät boett för all framtid...

Per Hamrin

Breitling
... eller tjena här är min vintage Bulova

Hej
Drar till med ett icke agroinlägg från min sida :)
Tänkte ju få igång klockintresset igen, så jag bestämde mig för att ropa hem en klocka jag alltid velat ha
Klockan med historiens fetaste index, Bulova Oceanographer Snorkel
Dessutom uppfyller den mitt främsta kriterium när det gäller en klocka, att vara vattentät, dvs minst 100 meter
Visst, klockan är runt 40 år men ändå konstruerad för att klara djävulens djup, så med nytt glas, som ej är original, ny krona och packningar skall det väl gå vägen, eller?
Undrar hur tankarna gick i klockfabriken den dagen denna boett designades
Typ, ok vi gör boetten riktigt fet, men mellan bandhornen är det mycket bättre om vi bara har en lövtunn plåtbit istället för tjockt solitt stål som alla de andra tjurarna
Dessutom har vi aldrig fått tag i bättre röka än senaste påsen
Ja man undrar verkligen..
Bortsett från det och det faktum att jag aldrig kommer att få klockan tät ens till 1 meter ovan vatten, är jag mycket nöjd med den
Har bara sett den på bild i alla år och var lite orolig över att den inte skulle hålla måttet, men den är riktigt ball i verkligheten
De tokfeta indexen är svårfångade på bild, men jag lovar att de syns i verkligheten
Vänliga hälsningar
Per Hamrin

Bulova fram.jpg




Bulova fetindex.jpg


Bulova bak 1.jpg
Bulova bak 2.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Cool, grattis! Tror dock som några andra varit inne på, att det inte alls är omöjligt att få den tät. Återkom gärna med resultatet, om du försöker.

mvh
theargonaut
 

max

Dancing Queen
Rolig klocka!
Skulle vilja stämma in i sången ang att den tunna plåten inte bör ha någon betydelse, packningen sitter ju innanför och det är den som ser till att klockan är vattentät, inte godstjockleken innanför eller utanför.
In med den på trycktest du :)
 
Trycket kommer ju utifrån och rätt konstruerat så pressar trycket mot o-ringen som i sin tur tätar bättre ju mer tryck den får!
Dock måste godset innanför vara tillräckligt för att hålla emot!
Det är därför gamla o-ringar inte tätar, för att de inte formar sig efter trycket utifrån.
 

Per Hamrin

Breitling
Cool, grattis! Tror dock som några andra varit inne på, att det inte alls är omöjligt att få den tät. Återkom gärna med resultatet, om du försöker.

mvh
theargonaut
Jag ska prova att trycka den till 100m, men vill byta kronan först, återkommer med resultat, det kanske går att få den tät trots allt, den var ju det som ny, synd bara att den tunna plåten är illa åtgången men det kanske inte gör något då fetpackningen verkar ok
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är ju ändå o-ringen som ska stoppa vattnet från att krypa in, du kan ha 20mm gods där om du vill, men de enda det ska göra är att hålla läget på o-ringen.
Eller missar jag något?


Tror problemet blir att plåten ser böjd/knögglig ut... kan nog bli problem även med en bra packning, känns som att det svårt att inte få en svag punkt någonstans där vatten tränger in. Men det går kanske att rikta den rätt på något sätt?
Lycka till med provtryckningen!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Spännande klocka. Har fascinerats av modellens index förr. Undrar förresten om inte hedbrg är inne på något apropå tätheten... Boettlocket håller den väldigt kraftiga o-ringen på plats, som komprimeras av trycket och ökar tätheten. Se till att byta packningar och ev glas, samt dra åt boettlocket med korrekt moment, så ska den nog kunna leva upp till sitt rykte, om det inte finns andra täthetsproblem. Plåten är förstås en estetisk besvikelse...

Du rapporterar väl hur det går?

Mvh A
 

Per Hamrin

Breitling
Cool, grattis! Tror dock som några andra varit inne på, att det inte alls är omöjligt att få den tät. Återkom gärna med resultatet, om du försöker.

mvh
theargonaut
Läcker som ett såll, när man dragit åt baklocket ordentligt syns packningen från sidan på de ställen där plåten är som värst tillknölad, känner mig inte speciellt sugen på att försöka rikta upp den tunna plåten utan det får va som det är
 

Per Hamrin

Breitling
Spännande klocka. Har fascinerats av modellens index förr. Undrar förresten om inte hedbrg är inne på något apropå tätheten... Boettlocket håller den väldigt kraftiga o-ringen på plats, som komprimeras av trycket och ökar tätheten. Se till att byta packningar och ev glas, samt dra åt boettlocket med korrekt moment, så ska den nog kunna leva upp till sitt rykte, om det inte finns andra täthetsproblem. Plåten är förstås en estetisk besvikelse...

Du rapporterar väl hur det går?

Mvh A
Hej, den är inte i närheten av att vara tät, jag kommer inte att försöka rikta plåten utan låter nog klockan var som den är tillsvidare i varje fall
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Läcker som ett såll, när man dragit åt baklocket ordentligt syns packningen från sidan på de ställen där plåten är som värst tillknölad, känner mig inte speciellt sugen på att försöka rikta upp den tunna plåten utan det får va som det är

Tråkigt, men shit happens ;) Hade du bytt alla packningar och kollat att glaset satt tätt också?
 
Topp