• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konstigt beteende på auktion

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Konstigt i detta fallet eller ej...
...sådär gör jag ofta - d.v.s. lägger ett lågt bud precis i början av auktionen. Framför allt hos just Bukowskis, eftersom det där gör att man får bra påminnelser för auktionen samt att man, även om man inte bryr sig om att bjuda mer än det första låga budet, får ett snyggt mejl som talar om vad slutpriset blev.
Visst, det finns ju bevakningar och så, men jag tycker att detta funkar bättre.

Hade för övrigt lagt ett lågt bud på denna också - nästan enbart för att jag var nyfiken att veta vad den skulle gå för.

Fräsig klocka, hur som helst!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Stämmer in i kören, inget skumt med det budandet. Kan också göra så. Skulle bli mer misstänksam om någon kommer in och bjuder i slutminuterna som du gjorde. Grattis till klockan förresten!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är väl samma princip som gäller vid köp av bostad, hur f*n kan man vara säker på att parten man bjuder mot är en verklig person och inte bara mäklaren själv som sitter och trissar upp priset (och därmed sitt arvode)
Man har inte den blekaste....
Köparen till en bostad har rätt att få ut hela budgivningen med kontaktuppgifter, men det är inte så lätt att bevisa något ändå.
 

adress

Friends of KS
Det är bara fiffel och båg allting, av samma anledning har jag ingen tillit till bilmekaniker eller tandläkare.
Måste vara jobbigt - utan tillit. Fixar du att laga/serva bilen själv är det väl ok.
Värre med tandläkaren. Bara att gå dit - och dessutom utan tillit. Full pott av två onda ting.:pompus:
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har ingen bil, går till tandläkaren när det verkligen kniper (vilket inte är speciellt ofta)
Tror fan tandläkare borrar så mycket de bara kan för att göra en beroende av att gå dit igen, och igen och igen ad infintinum. Glömde nog att säga att jag i likhet med @Apansson är övertygad misantrop.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har ingen bil, går till tandläkaren när det verkligen kniper (vilket inte är speciellt ofta)
Tror fan tandläkare borrar så mycket de bara kan för att göra en beroende av att gå dit igen, och igen och igen ad infintinum. Glömde nog att säga att jag i likhet med @Apansson är övertygad misantrop.
Nu blir det lite OT, men det finns bra och dåligt i alla branscher. När det gäller tandläkare bytte jag tandläkare för 20 år sedan. Med den förra hade jag 3-4 hål varje gång. Med den nya har jag lagat två hål på 20 år. Den gamla tandläkarutbildningen lärde dem att laga allt. I den nya tandläkarutbildningen vet de att de flesta hål lagar kroppen själv om man bara låter dem vara.
 

ozzyozzy

Cartier
Konstigt i detta fallet eller ej...
...sådär gör jag ofta - d.v.s. lägger ett lågt bud precis i början av auktionen. Framför allt hos just Bukowskis, eftersom det där gör att man får bra påminnelser för auktionen samt att man, även om man inte bryr sig om att bjuda mer än det första låga budet, får ett snyggt mejl som talar om vad slutpriset blev.
Visst, det finns ju bevakningar och så, men jag tycker att detta funkar bättre.

Hade för övrigt lagt ett lågt bud på denna också - nästan enbart för att jag var nyfiken att veta vad den skulle gå för.

Fräsig klocka, hur som helst!
Jag gör exakt detsamma!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har aldrig förståt mig på folk som budar innan sista minuten. Varför trissa upp priset på en klocka jag är intresserad av? Är jag verkligen intresserad glömmer jag inte av den.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har aldrig förståt mig på folk som budar innan sista minuten. Varför trissa upp priset på en klocka jag är intresserad av? Är jag verkligen intresserad glömmer jag inte av den.
Finns ju för- och nackdelar med att buda sent eller tidigt. Tror att ett objekt med många bud visas i flödet på t ex ebay och Tradera. Rent psykologiskt är det vanligare att dras med om budet är lågt. Ligger budet högt några dagar innan auktionsslutet kommer många tappa intresset. TS hade kanske inte budat på klockan om den låg på 5000 kr en dag innan auktionsslutet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns ju för- och nackdelar med att buda sent eller tidigt. Tror att ett objekt med många bud visas i flödet på t ex ebay och Tradera. Rent psykologiskt är det vanligare att dras med om budet är lågt. Ligger budet högt några dagar innan auktionsslutet kommer många tappa intresset. TS hade kanske inte budat på klockan om den låg på 5000 kr en dag innan auktionsslutet.
Jo, visst kan det vara så. Oftast tycker jag dock det brukar bli ett bättre avslut (för mig) om klockan inte springer iväg i början... Tror också att en auktion med många bud exponeras hårdare av t.ex. tradera.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Folk verkar buda hur som helst utan strategier (eller så är det just det de har). För mig finns inget annat än att slänga in ett maxbud några sek innan slutet. Om man lägger bud i god tid, flera dagar, tror jag det är större risk att folk hinner värdera hur gärna de vill ha objektet (och det vill de ju) och lägger mer.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Senast jag köpte något på nätauktion (Bukowskis) var det ett rätt sällsynt samlarobjekt som hade avslutning 2200 på midsommarafton. Budgivningen som följde där jag och två andra intressenter fylle-bjöd om varandra i höger och vänstervarm slutade med att objektet klubbades ca 350% över den "normala"* summan. Budhistoriken är nog minst sagt virrig och irrationell, men jag vann och var något förbannat nöjd med mig själv efteråt. Så de av er som sitter på en Sergeantssabel för infanteriet m/1893 och vill sälja den; grattis, jag har drivit upp priset något ;).


*Med tanke på att objektet läggs ut mindre än 1 gång/år är det något förbannat svårt att värdera en normalbild.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jo, visst kan det vara så. Oftast tycker jag dock det brukar bli ett bättre avslut (för mig) om klockan inte springer iväg i början... Tror också att en auktion med många bud exponeras hårdare av t.ex. tradera.
Vissa använder sniperprogram som lägger bud sista sekunden. Finns det som app, eller hur funkar det?
 
Topp