• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konstigt ljud från gammal navitimer (81610)

yolo

Breitling
Rätt ny på forumet, så säg till om detta är fel forumdel :)

Köpte precis en gammal navitimer (-89) som enligt säljaren är nyservad "and running impeccable".
Senaste 8 timmarna har den dragit sig 12 sek (dragit upp den fullt och låtit den ligga i kartongen face up, inte burit den) och den ger ifrån sig ett riktigt obehagligt ljud.
Tidshållningen är inget jag klagar på än - det kan ju vara att den är lite morgontrött efter transporten och behöver en dag på sig att komma igång :)
Däremot ljudet gör mig riktigt orolig, säljaren säger att ljudet är helt normalt från rotorn som drar upp klockan och att den är i tipp topp skick.
Ljudet låter som att det är metall mot metall på boettlocket, och ljudet försvinner om man håller klockan face down - så det känns verkligen som att något är löst i klockan i min mening.
Har inte sett en gammal navitimer och vet hur de "brukar" låta, men jag har aldrig hört en klocka som låter såhär:

Är det någon här som har en gammal navitimer / vet hur dom brukar låta?
 

DrKlocka

Audemars
2-Faktor
Valjoux 7750? I sådana fall är det nog normalt, rotorn låter rejält på dem. Men svårt att säga utifrån klippet.

Låter lite glappt i alla fall, kan vara rotorn som sitter löst eller dåligt lager.
 

yolo

Breitling
Tack för ditt svar :)
Ja det är Valjoux 7750 vad jag vet - och ja, svårt det här med ljud i film, ljudet är rätt skarpt och går utan att problem att höra tvärs över ett rum.

Det är helt olika ljud beroende på hur klockan är orienterad. Uppochner är ljudet inte alls lika högt, man hör urverket "jobba" inuti boetten som på alla andra automatiska klockor jag varit i kontakt med - men när klockan är åt rätt håll så är det själva "boetten" som gör ljudet, det liksom skrapar mot backlocket.
Skakar man klocka lite fram+tillbaka, alltså så att rotorn inte ska snurra, så hör man hur det slår mot boettlocket.
 

McGyver

Rolex
Låter som rotorn går emot boettlocket!
Med lite tur är det bara skruven som lossnat och då fixas det på 5min.
Jag hade dock låtit den ligga face up och inte hållt på att skaka den - för om du har otur så lossnar skruven helt och kan då "åka iväg" och skada t.ex. spiralen eller andra känsliga delar!
 

yolo

Breitling
Tack för jättebra tips om att låta den ligga face up, här ska inte skakas något mera idag :-D

Skönt att du får samma känsla som jag - att rotorn inte sitter fast som den ska, det borde inte skrapas emot på insidan när en klocka rör på sig.
 
Topp