• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kontroversiellt inlägg

Mangusta

Cartier
Undrar om inte fler tycker att ha en Tudor känns som att gå runt med en kopia på Rolex? Jag hade en Tudor en gång i tiden och kom aldrig över känslan att det var en "kopia". Bra klockor är det absolut men jag kunde inte skaka känslan den gav mig. Vad tycker ni andra?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Undrar om inte fler tycker att ha en Tudor känns som att gå runt med en kopia på Rolex? Jag hade en Tudor en gång i tiden och kom aldrig över känslan att det var en "kopia". Bra klockor är det absolut men jag kunde inte skaka känslan den gav mig. Vad tycker ni andra?

Kan väl inte gjort något? Du gillar väl inte Rolex ändå om jag inte minns fel. :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Känner mig flera gånger mer originell med min Tudor Black Bay än vad jag gjorde med min Rolex Submariner.
Jag har dragit till mig fler klockintresserade personer med Tudorn än vad jag gjort med Rolex.

Med det sagt ogillar jag inte Rolex, absolut inte.
 

Mangusta

Cartier
Får inga sådana vibbar överhuvudtaget. Du kan ju gärna utveckla varför du får det.

Om jag visste varför så skulle jag gärna svara på det. Jag hade hoppats att någon skulle komma hit och känna samma sak och kunna förklara varför. :D Eventuellt kan det vara för att dom är (har varit) väldigt lika Rolex till utseendet och att det därför känns som kopior för att den som inte kan/vill langa upp mer cash för Rolex får i alla fall en Rolex look. Eller, jag vet inte så det är därför jag ställde frågan.
 

POO

Panerai
Nej. Inte en kopia, snarare en instegs-Rolex, det var förr också det uttalade syftet. Absolut inget fel i det. Kanonklockor till en rimlig peng och där vissa modeller tveklöst står på egna ben.
Man kan argumentera för att datejust är till för de som inte har råd med day-date, stål för de som inte har råd med guld, Rolex för den som inte har råd med Patek o.s.v. men det är det ingen som gör.
 

Mangusta

Cartier
Känner mig flera gånger mer originell med min Tudor Black Bay än vad jag gjorde med min Rolex Submariner.
Jag har dragit till mig fler klockintresserade personer med Tudorn än vad jag gjort med Rolex.

Med det sagt ogillar jag inte Rolex, absolut inte.

Intressant. :) Utan att ha gjort en undersökning så kan jag iofs tänka mig att inte lika många personer har Tudor så jag förstår att du kände dig mer orginell.

Kan väl inte gjort något? Du gillar väl inte Rolex ändå om jag inte minns fel. :)

Stämmer bra. Det är inget favoritmärke ur designsynpunkt och för att "alla" har Rolex.
 

JayJay

Rolex
Om jag visste varför så skulle jag gärna svara på det. Jag hade hoppats att någon skulle komma hit och känna samma sak och kunna förklara varför. :D Eventuellt kan det vara för att dom är (har varit) väldigt lika Rolex till utseendet och att det därför känns som kopior för att den som inte kan/vill langa upp mer cash för Rolex får i alla fall en Rolex look. Eller, jag vet inte så det är därför jag ställde frågan.
Varför är jag inte förvånad att du inte kan förklara? Inte första gången du uttrycker dig onyanserat. Känns lite som att du bara vill provocera. Tyvärr har du inte lyckats med mig... kan liksom inte bry mig mindre. Om det nu är så att du verkligen undrar över detta så hoppas jag att du får svar.

mvh
 

Mangusta

Cartier
Nej. Inte en kopia, snarare en instegs-Rolex, det var förr också det uttalade syftet. Absolut inget fel i det. Kanonklockor till en rimlig peng och där vissa modeller tveklöst står på egna ben.
Man kan argumentera för att datejust är till för de som inte har råd med day-date, stål för de som inte har råd med guld, Rolex för den som inte har råd med Patek o.s.v. men det är det ingen som gör.

Jag kan inte hålla med om DD vs DJ, stål vs guld osv för att där tycker jag det har att göra med vad man föredrar bara. Jag skulle hellre simma i 15-gradigt vatten i 20 minuter än att ta på mig en guldklocka. :D Men instegs-Rolex håller jag med om och det är kanske därför jag hade svårt för den på min arm? Jag vet inte.
 

Mangusta

Cartier
Varför är jag inte förvånad att du inte kan förklara? Inte första gången du uttrycker dig onyanserat. Känns lite som att du bara vill provocera. Tyvärr har du inte lyckats med mig... kan liksom inte bry mig mindre. Om det nu är så att du verkligen undrar över detta så hoppas jag att du får svar.

mvh

Så man provocerar för att man inte håller med den stora massan och flyter med som en död fisk i strömmen? Okeeej, då hoppas jag att du lämnar tråden och går till en annan som intresserar dig mer. :)

Hoppas att det finns någon som förstår hur jag tänker och kanske rentav håller med eller som åtminstone kan berätta om dom har haft samma känsla någon gång.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Den som är svart och heter något med black är grymt snygg. En kronograf.
Jag vet nog vilken du menar... Black Shield?

Tudor-Fastrider-Black-Shield-19.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Om du nosar runt och sätter dig in i historien om Rolex/Tudor så bör du få en annan uppfattning. Inte nu, men från början levde dessa varumärken i symbios. Rolex var beroende av Tudors framgångar.....och vice versa...

Sedan 00....?? Är Tudor helt frikopplat från moderskeppet.....men inte från den egna historien.....därav en hel del reissues....

Rolex kopplas ofta ihop med framgång och status.....Tudor ägarna är redan där efter sina egna mått mätt.....men bryr sig föga om att meddela sin omgivning....
 

Mangusta

Cartier
Skulle inte byta min tudor mot en 16610 trots att den är dyrare. Jag gillar Rolex men uppskattar att ha nåt ovanligare med egen karaktär. :cool:

Ja, Tudor är ju helt klart ovanligare så jag förstår precis hur du menar med att det är roligt att ha något som inte alla andra har. Huvudsaken är ju att man är nöjd med det man har. :)
 

Mangusta

Cartier
Om du nosar runt och sätter dig in i historien om Rolex/Tudor så bör du få en annan uppfattning. Inte nu, men från början levde dessa varumärken i symbios. Rolex var beroende av Tudors framgångar.....och vice versa...

Sedan 00....?? Är Tudor helt frikopplat från moderskeppet.....men inte från den egna historien.....därav en hel del reissues....

Rolex kopplas ofta ihop med framgång och status.....Tudor ägarna är redan där efter sina egna mått mätt.....men bryr sig föga om att meddela sin omgivning....

Det kan jag verkligen uppskatta iofs med Tudor eller jag kanske borde säga ägarna till en Tudor; att dom inte måste skrika ut sin framgång och status som man trots allt gör litegrann med en Rolex på armen. (tar på mig pansarrustningen) Men eftersom att många är "kopior" av Rolex så undrar jag ändå om jag ser en på stan om ägaren verkligen ville ha just den eller inte hade råd med en Rolex. Jag kan inte hjälpa det och jag kom aldrig över den känslan själv när jag hade en. :angel:
 

Tommytvigg

Cartier
Det kan jag verkligen uppskatta iofs med Tudor eller jag kanske borde säga ägarna till en Tudor; att dom inte måste skrika ut sin framgång och status som man trots allt gör litegrann med en Rolex på armen. (tar på mig pansarrustningen) Men eftersom att många är "kopior" av Rolex så undrar jag ändå om jag ser en på stan om ägaren verkligen ville ha just den eller inte hade råd med en Rolex. Jag kan inte hjälpa det och jag kom aldrig över den känslan själv när jag hade en. :angel:

Jag blir verkligen nyfiken vad du själv har för klockor i din låda?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Med tanke på din rubrik så känns det ju som att du är ute efter att "provocera". När du även snabbt tar med pengaaspekten så blir det än tydligare.
Gemene man på stan har nog ingen aning om relationen mellan Rolex och Tudor.
Gemene klocknörd på forumen vet förmodligen historien bakom Tudor och bryr sig därför inte om det skulle uppfattas som en "nästan-Rolex".
 
Topp