• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kontroversiellt material

Exxet

Rolex
Alligator, Krokodil, Ödla, Struts, Rocka mm ser å läser man ju att folk använder och tillverkar armband av, men hur är det med Elefantskinn? blir man bannlyst om man skulle använda det? OBS, är definitivt inte ute efter att skaffa sådant material.

Orsaken till att jag frågar är att jag för ett gäng med år sen jobbade på en välgörenhetsorganisation och där kommer det in lite av varje, en dag kom det in en snubbe med ett par väskor som han ville skänka bort, han sa att dom var gjorda i Elefantskinn och inköpta i Syd-Afrika på 70-talet, jag sa att vi inte får sälja sådana saker och inte kunde ta emot dom och då undrade han om vi kunde slänga bort dom åt honom, kort å gott så hamnade dom i min källare och har stått där rätt länge.

Skulle vilja återanvända skinnet men, är i o f s inte helt säker på att det är äkta vara.
MVH.
 

Sond

Patek
Här finns ju en annan moralisk fråga än djurskydd att fundera på... Är det okey att sitta på en sådan organisation och ta emot en produkt för destruktion och sedan använda dem privat för något annat..?
 

jabla

Sarlacc
Två frågor här, huvudfrågan är ju om elefantskinn är OK. Om det är det kan man ju alltid skänka pengar till organisationen i efterhand.
 

Exxet

Rolex
Här finns ju en annan moralisk fråga än djurskydd att fundera på... Är det okey att sitta på en sådan organisation och ta emot en produkt för destruktion och sedan använda dem privat för något annat..?
Kan förstå att du tycker så, men det hade väl varit värre om det varit något som skulle kunna säljas i butiken med en bra förtjänst och gått till välgörande ändamål, har ju inte stulit någon värdefull artefakt från en kyrka direkt, om någon slänger något och någon annan tar tillvara på det kallas det väl för återvinning, men skulle helst sett att skinnet suttit kvar på Elefanten i fråga.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Elefanten kommer nog inte behöva sitt gamla skinn, bättre att återanvända än att slänga.

Nej. Att springa runt med skinnet från utrotningshotade djur runt sin arm för att bära upp en klocka är fan trams.

Att skadan redan är skedd är ett av de äldsta och sämsta argumenten. Varför springa runt och flasha något med risken att efterfrågan ökar?

Släng skiten, eller res tillbaka i tiden.
 
Topp