• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konvertera 116610 till blå sub - enkelt/pris?

rdianat

Cartier
2-Faktor
Såhär i väntans tider drömmer jag redan, som brukligt, om nästa klocka. En sub med nya boetten känns mest aktuell för att komplettera inkommande klocka. 114060 är fantastisk i sin toolwatchness, samtidigt som jag dras väldigt mycket till "the Hulk" eftersom jag gillar färgade tavlor. Läste nyss Singulars inlägg i kommande rolexmodeller 2013 och slogs av att man ju faktiskt skulle kunna få en blå sub (blått är flott, favoritfärg osv.) också då vitguld inte är aktuellt på ett braaa tag utan att göra ohälsosamma uppoffringar som att leva på gatan och inte äta annat än nudlar...

Så, hur lätt är det att skaka fram blå tavla och ring och vad kan det tänkas gå loss på?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Blå bezel-inlägg brukar kosta 1000-1500 EUR när jag sett dem på andrahandsmarknaden. Ska tavla in på det så är du säkert uppe i minst 20 000 SEK totalt. Inte direkt att grejerna kostar så mycket men iom efterfrågan på dessa prylar är hög samtidigt som det inte finns något utbud utanför RSC så blir priserna därefter.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Delarna är inte speciellt dyra men man får ha riktigt bra tumme med en verkstad/handlare (alt betala hutlösa priser på nätet).

En bra grej att överväga är dessutom ifall man har lust att knalla runt med en klocka som ska föreställa något annat man egentligen vill ha (jfr Jockes "Explorer II" och "platina-DD").

Vill du ha blått, köp en gammal 16613.
 
Om du söker på t.ex TRF så brukar den modden kallas för 'Shark'

P1000017.jpg


IMG_1429-1.jpg


IMG_1423.jpg


Samma kille hade även tavlan men sket i att sätta in den för att inte härma WG för mycket

BlueDial.jpg


Finns en bra tråd om han som gjorde det först men hittar den inte tyvärr, någon annan kanske vet?
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Tack för info alla! Min högst personliga åsikt, men tycker inte att det är mycket värre än att sätta in en servicetavla med glossy tavla och vitguldsindex i t.ex. en 5513 som hade matt tavla och målade index från början. Då börjar den ju likna en 14060 menar jag. Hädelse! ;) Sen att det var lite för dyrt för vad det smakar är väl en annan femma. Då är nog en "Hulk" mer rimlig. Om man skulle upp ett steg från "11610-nivå" hade jag nog börjat titta på 16520 med svart tavla istället.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
rdianat skrev:
Min högst personliga åsikt, men tycker inte att det är mycket värre än att sätta in en servicetavla med glossy tavla och vitguldsindex i t.ex. en 5513 som hade matt tavla och målade index från början.

Knappast - 5513 är specad med blank tavla och skulle komma från en korrekt service med det. En bättre jämförelse är en tavla från ex 5514 eller 5512; kompatibelt men knappast korrekt (och ett rätt uppenbart sätt att "höja" klockan).
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Ursäkta min okunnighet, men finns ju massvis med 5513 med matt tavla och målade index? Menar du att alla dessa har utbytta tavlor?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
rdianat skrev:
Ursäkta min okunnighet, men finns ju massvis med 5513 med matt tavla och målade index? Menar du att alla dessa har utbytta tavlor?


Nej men 5513 fanns med båda konfigurationerna och när de servas så skall de enligt service manual uppdateras till glossy och vitguldsindex vid behov.

De flesta tycker nog att det är en nedgradering dock och inte som att vitguldspimpa en stålis.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Spencer sez it - 5513 avslutade sin karriär i Rolexkatalogen med att från början/mitten av åttiotalet tills den utgick (1989ish) ha blank tavla med vitguldsindex (den estetik som sen ärvdes av 14060). Rolex policy är rätt bruksig, så har man en gammal 5513 med matt tavla (ja, ursprungligen hade den ju "gammelblank" tavla, men det är överkurs) och den kommer till en riktigt ortodox verkstad så får man flång ny blank vitguldsindex-och-luminova-tavla med tillhörande visare (så att den funkar i mörket - bra, va? ;) ).
 
Topp