• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konverterad Omega låda

3R1K

Cartier
Hejsan!

Medveten om att det finns en del trådar om klocklådor men tänkte att detta var lite specifikt omega-nördigt.

Som många vet gör Omega fantastiskt fina och ganska stora lådor. Oftast med ett enda utrymme/fäste för klocka. I åratal har jag önskat att de bara gjorde om inredningen på någon låda så att man får plats med 8-10 klockor. Mest rimlig vore ju Speedmaster 005:ans enorma låda eller den moderna Seamasterns trälåda (skitsnygg dessutom). Men ack nej det har inte omega tänkt på ännu verkar det som.

Och där kommer hemslöjden in! Efter mycket forskning hittade jag en firma i Frankrike som kunde göra ett inlägg till min Speedmaster låda i exakt mått i alcantara. Och sex veckor senare anlände det!

Så jag tog en vass kniv och skar ut inredningen ur Speedmaster lådan (lyncha mig inte, det har gjorts hundratusentals) och installerade inlägget … lyckligtvis sitter den som en handske!

Såhär blev resultatet. Vad tycker ni?

Notera att jag alltså är omega samlare så för mig är denna kanske mer tilltalande än för andra. Men tänker att man skulle kunna göra likadant med vilken låda som helst egentligen - någon annan som har erfarenhet av detta och kan dela bra exempel?

Tack KS för ett fint forum.

2714C563-CBE0-4900-8805-106E6F72EF8B.jpeg
0D87C6D2-3513-404A-9DD2-A86AD57882E1.jpeg
F0C295AE-A8D8-4F8D-AB3C-3EE8BCE42A76.jpeg
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hejsan!

Medveten om att det finns en del trådar om klocklådor men tänkte att detta var lite specifikt omega-nördigt.

Som många vet gör Omega fantastiskt fina och ganska stora lådor. Oftast med ett enda utrymme/fäste för klocka. I åratal har jag önskat att de bara gjorde om inredningen på någon låda så att man får plats med 8-10 klockor. Mest rimlig vore ju Speedmaster 005:ans enorma låda eller den moderna Seamasterns trälåda (skitsnygg dessutom). Men ack nej det har inte omega tänkt på ännu verkar det som.

Och där kommer hemslöjden in! Efter mycket forskning hittade jag en firma i Frankrike som kunde göra ett inlägg till min Speedmaster låda i exakt mått i alcantara. Och sex veckor senare anlände det!

Så jag tog en vass kniv och skar ut inredningen ur Speedmaster lådan (lyncha mig inte, det har gjorts hundratusentals) och installerade inlägget …

Såhär blev resultatet. Vad tycker ni?

Notera att jag alltså är omega samlare så för mig är denna kanske mer tilltalande än för andra. Men tänker att man skulle kunna göra likadant med vilken låda som helst egentligen - någon annan som har erfarenhet av detta och kan dela bra exempel?

Tack KS för ett fint forum.

2714C563-CBE0-4900-8805-106E6F72EF8B.jpeg
0D87C6D2-3513-404A-9DD2-A86AD57882E1.jpeg
F0C295AE-A8D8-4F8D-AB3C-3EE8BCE42A76.jpeg
Wow vilken rolig idé och helgrymt resultat! Plötsligt kom den enorma storleken på den lådan till använding, inte dåligt med 10 platser😊
 

3R1K

Cartier
Wow vilken rolig idé och helgrymt resultat! Plötsligt kom den enorma storleken på den lådan till använding, inte dåligt med 10 platser😊

Tack, jag är själv jättenöjd med resultatet och för första gången används lådan aktivt istället för att bara ligga och ta plats eller rent av vara i vägen!
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hejsan!

Medveten om att det finns en del trådar om klocklådor men tänkte att detta var lite specifikt omega-nördigt.

Som många vet gör Omega fantastiskt fina och ganska stora lådor. Oftast med ett enda utrymme/fäste för klocka. I åratal har jag önskat att de bara gjorde om inredningen på någon låda så att man får plats med 8-10 klockor. Mest rimlig vore ju Speedmaster 005:ans enorma låda eller den moderna Seamasterns trälåda (skitsnygg dessutom). Men ack nej det har inte omega tänkt på ännu verkar det som.

Och där kommer hemslöjden in! Efter mycket forskning hittade jag en firma i Frankrike som kunde göra ett inlägg till min Speedmaster låda i exakt mått i alcantara. Och sex veckor senare anlände det!

Så jag tog en vass kniv och skar ut inredningen ur Speedmaster lådan (lyncha mig inte, det har gjorts hundratusentals) och installerade inlägget … lyckligtvis sitter den som en handske!

Såhär blev resultatet. Vad tycker ni?

Notera att jag alltså är omega samlare så för mig är denna kanske mer tilltalande än för andra. Men tänker att man skulle kunna göra likadant med vilken låda som helst egentligen - någon annan som har erfarenhet av detta och kan dela bra exempel?

Tack KS för ett fint forum.

2714C563-CBE0-4900-8805-106E6F72EF8B.jpeg
0D87C6D2-3513-404A-9DD2-A86AD57882E1.jpeg
F0C295AE-A8D8-4F8D-AB3C-3EE8BCE42A76.jpeg
Wow👌🏻 Otroligt snyggt resultat! Bra satsat av dig, blev ju kanon! Särskilt om man har en samling lite inriktat på omega
 

3R1K

Cartier
Wow👌🏻 Otroligt snyggt resultat! Bra satsat av dig, blev ju kanon! Särskilt om man har en samling lite inriktat på omega

Enig! Så kan man ju tänka att det är synd att ’förstöra’ ett originalset som inte kan återställas igen. Så tänkte jag ett tag i alla fall men så resonerade jag att (a) det är osannolikt att jag någonsin säljer klockan då jag fick den som ’tack för barnet’ present av min fästmö när hon väntade vårt första barn och (b) det finns fler lådor man kan köpa online eller direkt av omega om man nu skulle vilja återställa setter till original och (c) bättre att låta lådan brukas istället för att ligga bortglömd en livstid!
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Enig! Så kan man ju tänka att det är synd att ’förstöra’ ett originalset som inte kan återställas igen. Så tänkte jag ett tag i alla fall men så resonerade jag att (a) det är osannolikt att jag någonsin säljer klockan då jag fick den som ’tack för barnet’ present av min fästmö när hon väntade vårt första barn och (b) det finns fler lådor man kan köpa online eller direkt av omega om man nu skulle vilja återställa setter till original och (c) bättre att låta lådan brukas istället för att ligga bortglömd en livstid!
Exakt så. Är man notorisk flippare är det en direkt olämplig lösning. Men är man väldigt ”säker” på att det är en keeper är det en klockren lösning. Då får man ju dessutom användning för mer än bara klockan
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Blev riktigt bra!, men 10.000 kr bra? En nolla för mycket?

Spontant känns det som att man kan få en riktig lyxig klocklåda för 10k, eller är jag helt ute och cyklar? :)

Plus att jag gissar på att man själv kan anlita någon som kan göra något liknande för mindre peng?




1664396450415.png
 
Senast ändrad:

M.I.

Omega
Imponerad av ditt arbete och tålemod! Själv jag har blivit imponerad och började fundera att göra liknande men behöver din handledning. Gjorde firman i Frankrike komplett arbete med tyg och kuddar?
 

3R1K

Cartier
Blev riktigt bra!, men 10.000 kr bra? En nolla för mycket?

Spontant känns det som att man kan få en riktig lyxig klocklåda för 10k, eller är jag helt ute och cyklar? :)

Plus att jag gissar på att man själv kan anlita någon som kan göra något liknande för mindre peng?




1664396450415.png

Jag sålde den för 12.000kr, så det finns absolut en marknad bland samlare.
 

3R1K

Cartier
På KS, över utsatt pris?

Bra att veta, för alla som har en låda som samlar damm 😀

Sålde den via Chrono24, det fanns rätt mycket intresse internationellt då en liknande produkt på den kvalitets nivån (här hyllar jag alltså inte mig själv utan det företaget i Paris som gjorde arbetet) helt enkelt inte finns att få tag på.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Sålde den via Chrono24, det fanns rätt mycket intresse internationellt då en liknande produkt på den kvalitets nivån (här hyllar jag alltså inte mig själv utan det företaget i Paris som gjorde arbetet) helt enkelt inte finns att få tag på.
Spontant känns det som att det finns mycket bra för 10-12k 😅
 

Johstai

Omega
2-Faktor
Hejsan!

Medveten om att det finns en del trådar om klocklådor men tänkte att detta var lite specifikt omega-nördigt.

Som många vet gör Omega fantastiskt fina och ganska stora lådor. Oftast med ett enda utrymme/fäste för klocka. I åratal har jag önskat att de bara gjorde om inredningen på någon låda så att man får plats med 8-10 klockor. Mest rimlig vore ju Speedmaster 005:ans enorma låda eller den moderna Seamasterns trälåda (skitsnygg dessutom). Men ack nej det har inte omega tänkt på ännu verkar det som.

Och där kommer hemslöjden in! Efter mycket forskning hittade jag en firma i Frankrike som kunde göra ett inlägg till min Speedmaster låda i exakt mått i alcantara. Och sex veckor senare anlände det!

Så jag tog en vass kniv och skar ut inredningen ur Speedmaster lådan (lyncha mig inte, det har gjorts hundratusentals) och installerade inlägget … lyckligtvis sitter den som en handske!

Såhär blev resultatet. Vad tycker ni?

Notera att jag alltså är omega samlare så för mig är denna kanske mer tilltalande än för andra. Men tänker att man skulle kunna göra likadant med vilken låda som helst egentligen - någon annan som har erfarenhet av detta och kan dela bra exempel?

Tack KS för ett fint forum.

2714C563-CBE0-4900-8805-106E6F72EF8B.jpeg
0D87C6D2-3513-404A-9DD2-A86AD57882E1.jpeg
F0C295AE-A8D8-4F8D-AB3C-3EE8BCE42A76.jpeg
GRYMT
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Tog lite inspiration. Valde däremot att klä insidan själv även om denna inte kommer att synas.
IMG_4145.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_4335.jpeg
    IMG_4335.jpeg
    436.8 KB · Visningar: 14
  • IMG_4340.jpeg
    IMG_4340.jpeg
    405.2 KB · Visningar: 14
  • IMG_4338.jpeg
    IMG_4338.jpeg
    208.7 KB · Visningar: 13
  • IMG_4336.jpeg
    IMG_4336.jpeg
    312.1 KB · Visningar: 13
  • IMG_4337.jpeg
    IMG_4337.jpeg
    176.5 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:
Topp