• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Korrekt Jubilee till 1675:a - från 1977?

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Kära forum!

Vänligen utbilda mig i vad som är korrekt avseende Jubilee-länk till min nyköpta 1675:a från 1977.

Har jag googlat korrekt ska det vara en 62510H med 550 end-pices - korrekt? Har oxå läst nå´t om att de "sista" länkarna ska vara märkta med "50" för att passa 2 mm. bandstiften som är korrekta till 1675:an - till skillnad från DJ'n som har tunnare stift. Är detta viktigt? Tycker inte man ser det på dom jag hittat på nätet...

555 end-pieces? Vad skiljer dom från 550?

"Ska" den vara helpolerad eller borstad/polerad? Eller är det en smaksak?

Är denna ett vettigt alternativ:
http://www.chrono-shop.net/en/jubil...st-gmt-1675-16750-1976-1984-20mm-code-i5.html
(dyr som f-n, dock, men dom är väl erkända som bra handlare, eller?)

Tack för all info/hjälp jag kan få i mitt sökande efter en Jubilee för rätt -70-talsstuk på min 1675... :cool:
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kära forum!

Vänligen utbilda mig i vad som är korrekt avseende Jubilee-länk till min nyköpta 1675:a från 1977.

Har jag googlat korrekt ska det vara en 62510H med 550 end-pices - korrekt? Har oxå läst nå´t om att de "sista" länkarna ska vara märkta med "50" för att passa 2 mm. bandstiften som är korrekta till 1675:an - till skillnad från DJ'n som har tunnare stift. Är detta viktigt? Tycker inte man ser det på dom jag hittat på nätet...

555 end-pieces? Vad skiljer dom från 550?

"Ska" den vara helpolerad eller borstad/polerad? Eller är det en smaksak?

Är denna ett vettigt alternativ:
http://www.chrono-shop.net/en/jubil...st-gmt-1675-16750-1976-1984-20mm-code-i5.html
(dyr som f-n, dock, men dom är väl erkända som bra handlare, eller?)

Tack för all info/hjälp jag kan få i mitt sökande efter en Jubilee för rätt -70-talsstuk på min 1675... :cool:
62510H/50 + 550 är rätt.

Bandhålen är 1,2 mm för sportisar med 2 mm stift, till skillnad från DJ med 0,9/1,8 mm stift. 555 är för DJ med boettdiameter 36 mm vs GMTns diameter 40. Annan kurva på ändlänkarna. Men 555 funkar till nöds om man är villig att massera dem något för passning. Då får du också stå ut med 1,8 mm stift? Plus att vanlig jubile funkar. Men se upp 62510H finns också i 19 mm bandbredd (Dock ej märkta 50).

Yttre länkar ska vara borstade, mellanlänkar blankpolerade. Dito sidorna på yttre länkdelar.

Tycker den du länkar till ser lite sliten ut... Plus att den inte är till sportisar...

Mvh A
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
55/555 är ingen bra idé då de tunnare bandstiften riskerar att krypa in i lugholesen vilket gör att de med lite osis kan ramla ur. Sen ser det inte vidare bra ut. Då prisskillnaden är relativt liten så är det klokare att bara leta till man hittar korrekta 50/550 till sin 1675:a.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
55/555 är ingen bra idé då de tunnare bandstiften riskerar att krypa in i lugholesen vilket gör att de med lite osis kan ramla ur. Sen ser det inte vidare bra ut. Då prisskillnaden är relativt liten så är det klokare att bara leta till man hittar korrekta 50/550 till sin 1675:a.

Will do, men det verkar f-n svårt att hitta? "Alla" jag sett hittills har varit till DJ´s...
The search goes on!
 
Topp