• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kort recension av TAG Heuer Aquaracer 300 (WAY2112.BA0910)

laketwig

Patek
2-Faktor
Hur gick det här till då ...? :woot:

Återigen har slumpen avgort vilken klocka jag råkade få hem. Bytte bort min IWC Spitfire mot en i princip helt ny Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer. Efter bara ett par veckor insåg jag att den inte passade mig så den fick vandra vidare. Hann knappt få in pengarna på kontot innan det dök upp en annons här på en klocka som jag var nära att köpa ny för ett år sedan. Blev då erbjuden en bra rabatt men tvekade. Sen blev det en svart SMPc i början på året, så den här klockan försvann från radarn tills sagda annons dök upp, som var omöjlig att motstå. Som ni förstår pratar vi om en TAG Heuer Aquaracer 300, med den magiska blåa sunbursttavlan och vridring i stål ... ;)

TAG H Rec 1.jpg


Jag tänker inte fördjupa mig i TAG Heuer eller Aquaracern generellt, då @ArneF redan gjort det i sin utmärkta recension av en annan Aquaracer (WAK2110.FT6027):
https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-wak2110-dykare.40282/

Över till min klocka

Modellen introducerades 2014 och finns i fyra variationer av urtavlan; svart, vit, antracit och blå, där dom två sista har sunbursteffekt. Finns dessutom ett par tvåtonsvarianter. Vilken man gillar bäst är givetvis en smaksak, men mitt val var enkelt ... :cigar:. Hittade ingen bild på alla fyra men en där bara den svarta saknas. Ärligt stulet från nätet:

TAG H Rec 2.jpg


Lite teknisk information innan vi går över till mina reflektioner:
  • Ref : WAY2112.BA0910
  • Urverk: Caliber 5 (Selitta SW200 i grunden)
  • Gångreserv: 38 timmar, men mitt ex stannade efter 42
  • Boett: 40,5 x 12mm i rostfritt stål med skruvad krona
  • Vridring: Bostat stål med 120 distinkta klick
  • Glas: Platt safirglas med invändig antireflexbehandling
  • Vattenskydd: 30ATM (300m)
  • Länk: Tredelad i rostfritt stål med stiftade länkbitar
  • Lås: Viklås med dubbla öppningsknappar, tre microjusteringslägen och dykarförlängning
Läge för lite fler bilder nu, eller hur ...? ;)
Exempel på hur tavlan skiftar med ljuset:
TAG H Rec 3.jpg

TAG H Rec 4.jpg

TAG H Rec 5.jpg


Bygger inte mycket på höjden, trots tät till 300 meter:
TAG H Rec 6.jpg

TAG H Rec 7.jpg


Mycket trevlig och rejäl länk, där endast mittdelen av det karaktäristiska TAG Heuer H'et är polerat:
TAG H Rec 8.jpg


Låset är ganska litet och smidigt, med dubbla tryckknappar. Helt OK kvalitet och bra med microjustering:
TAG H Rec 9.jpg

TAG H Rec 10.jpg


Dykarförlängningen däremot är inget vidare med sitt utförande i pressad plåt. Borde vara bättre i den här prisklassen:
TAG H Rec 11.jpg


Den klassiska dykarhjälmen på baksidan:
TAG H Rec 12.jpg


Till slut tittar vi lite närmare på den fantastiska urtavlan, som till och med ger sunbursteffekt i naturligt ljus inomhus. Mycket snygg utforming av den 12-kantiga vridringen i borstat stål, med dess urfrästa siffror och nedsänkta pärla:
TAG H Rec 13.jpg


Lumen är bättre än vad den här bilden ger intryck av. Laddar blixtsnabbt och räcker länge:
TAG H Rec 14.jpg


Sammanfattning


Efter att ha använt den av och till under en månad kan jag sammanfatta mina intryck som följer:
Pros:
  • Välbalanserad storlek med sina 40,5mm och 12mm i höjd.
  • Sitter mycket bekvämt på armen med sin låga höjd (för att vara en dykare) och sin rejäla men följsamma länk. Microjusteringen i länklåset gör givetvis att du kan få den att sitta perfekt.
  • Tät till 300m trots det nätta formatet.
  • En av dom saker jag gillar mest med min Explorer II’a är 24-timmarsringen i stål. Kan vara därför jag gillar vridringen i stål på den här också.
  • Extremt lättavläst, oavsett ljusförhållande. Visare och index står i perfekt kontrast mot den blåa urtavlan. Bra lume, som laddar snabbt och räcker länge.
  • Urtavlan ja. Skiftar hela tiden den blåa nyansen beroende på ljuset och sen sunburst på det. Magiskt är ordet! Gör sig dessutom riktigt bra mot den borstade vridringen. Ripoff på Omega AT ”Skyfall”, fast på andra ledden? Möjligt, men rasande snyggt är det!
  • Under en vecka på arm har den gått +1,5 spd men ser ut att gå något fortare i winder. Helt OK!
Cons:
Med tanke på prisklass hittar jag bara ett par småsaker att gnälla på:
  • Dykarförlängningen i pressad plåt känns lite billig. Lär knappast använda den så det är av marginell betydelse.
  • En stiftad länk är alltid lite pilligare att justera än en skruvad. Lätt att göra märken på sidan av länkbitarna om man inte är försiktig.
  • Lite små minutindex, speciellt i förhållande till dom tre ännu mindre index som finns mellan minutindexen.
  • Vridringen är mer snygg än praktisk, då den saknar minutindex för dom 15 första minuterna. Även ”5-minutersplattorna” blir ju lite svåravlästa.

TAG Heuer brukar ju inte stå så högt i kurs här på forumet, men jag måste erkänna att jag är mycket positivt överraskad såhär långt. Givet listpriset om 18.900:- på länk är det en hel del klocka för pengen. Brukar gå att pruta rätt bra på dom också, troligen ner till eller i närheten av Urets nivå om 15.500:-. Köper man den begagnad i mycket fint skick, som jag gjorde, blir det rejält mycket klocka för pengen! Kommer att användas frekvent framöver! :happyhappy:
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Riktigt snygg klocka. Tag Heuer får ta mycket skit på det här forumet men det är inte riktigt rättvist. Byggkvaliteten är utmärkt, däremot är väl arvet inte lika sexigt som Omega exempelvis. Det märket upplever jag dock närmast som uppblåst här, skillnaden mot Tag Heuer i byggkvalitet exmpelvis är minimal.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur gick det här till då ...? :woot:

Återigen har slumpen avgort vilken klocka jag råkade få hem. Bytte bort min IWC Spitfire mot en i princip helt ny Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer. Efter bara ett par veckor insåg jag att den inte passade mig så den fick vandra vidare. Hann knappt få in pengarna på kontot innan det dök upp en annons här på en klocka som jag var nära att köpa ny för ett år sedan. Blev då erbjuden en bra rabatt men tvekade. Sen blev det en svart SMPc i början på året, så den här klockan försvann från radarn tills sagda annons dök upp, som var omöjlig att motstå. Som ni förstår pratar vi om en TAG Heuer Aquaracer 300, med den magiska blåa sunbursttavlan och vridring i stål ... ;)

TAG H Rec 1.jpg


Jag tänker inte fördjupa mig i TAG Heuer eller Aquaracern generellt, då @ArneF redan gjort det i sin utmärkta recension av en annan Aquaracer (WAK2110.FT6027):
https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-wak2110-dykare.40282/

Över till min klocka

Modellen introducerades 2014 och finns i fyra variationer av urtavlan; svart, vit, antracit och blå, där dom två sista har sunbursteffekt. Finns dessutom ett par tvåtonsvarianter. Vilken man gillar bäst är givetvis en smaksak, men mitt val var enkelt ... :cigar:. Hittade ingen bild på alla fyra men en där bara den svarta saknas. Ärligt stulet från nätet:

TAG H Rec 2.jpg


Lite teknisk information innan vi går över till mina reflektioner:
  • Ref : WAY2112.BA0910
  • Urverk: Caliber 5 (Selitta SW200 i grunden)
  • Gångreserv: 38 timmar, men mitt ex stannade efter 42
  • Boett: 40,5 x 12mm i rostfritt stål med skruvad krona
  • Vridring: Bostat stål med 120 distinkta klick
  • Glas: Platt safirglas med invändig antireflexbehandling
  • Vattenskydd: 30ATM (300m)
  • Länk: Tredelad i rostfritt stål med stiftade länkbitar
  • Lås: Viklås med dubbla öppningsknappar, tre microjusteringslägen och dykarförlängning
Läge för lite fler bilder nu, eller hur ...? ;)
Exempel på hur tavlan skiftar med ljuset:
TAG H Rec 3.jpg

TAG H Rec 4.jpg

TAG H Rec 5.jpg


Bygger inte mycket på höjden, trots tät till 300 meter:
TAG H Rec 6.jpg

TAG H Rec 7.jpg


Mycket trevlig och rejäl länk, där endast mittdelen av det karaktäristiska TAG Heuer H'et är polerat:
TAG H Rec 8.jpg


Låset är ganska litet och smidigt, med dubbla tryckknappar. Helt OK kvalitet och bra med microjustering:
TAG H Rec 9.jpg

TAG H Rec 10.jpg


Dykarförlängningen däremot är inget vidare med sitt utförande i pressad plåt. Borde vara bättre i den här prisklassen:
TAG H Rec 11.jpg


Den klassiska dykarhjälmen på baksidan:
TAG H Rec 12.jpg


Till slut tittar vi lite närmare på den fantastiska urtavlan, som till och med ger sunbursteffekt i naturligt ljus inomhus. Mycket snygg utforming av den 12-kantiga vridringen i borstat stål, med dess urfrästa siffror och nedsänkta pärla:
TAG H Rec 13.jpg


Lumen är bättre än vad den här bilden ger intryck av. Laddar blixtsnabbt och räcker länge:
TAG H Rec 14.jpg


Sammanfattning


Efter att ha använt den av och till under en månad kan jag sammanfatta mina intryck som följer:
Pros:
  • Välbalanserad storlek med sina 40,5mm och 12mm i höjd.
  • Sitter mycket bekvämt på armen med sin låga höjd (för att vara en dykare) och sin rejäla men följsamma länk. Microjusteringen i länklåset gör givetvis att du kan få den att sitta perfekt.
  • Tät till 300m trots det nätta formatet.
  • En av dom saker jag gillar mest med min Explorer II’a är 24-timmarsringen i stål. Kan vara därför jag gillar vridringen i stål på den här också.
  • Extremt lättavläst, oavsett ljusförhållande. Visare och index står i pefekt kontrast mot den blåa urtavlan. Bra lume, som laddar snabbt och räcker länge.
  • Urtavlan ja. Skiftar hela tiden den blåa nyansen beroende på ljuset och sen sunburst på det. Magiskt är ordet! Gör sig dessutom riktigt bra mot den borstade vridringen. Ripoff på Omega AT ”Skyfall”, fast på andra ledden? Möjligt, men rasande snyggt är det!
  • Under en vecka på arm har den gått +1,5 spd men ser ut att gå något fortare i winder. Helt OK!
Cons:
Med tanke på prisklass hittar jag bara ett par småsaker att gnälla på:
  • Dykarförlängningen i pressad plåt känns lite billig. Lär knappast använda den så det är av marginell betydelse.
  • En stiftad länk är alltid lite pilligare att justera än en skruvad. Lätt att göra märken på sidan av länkbitarna om man inte är försiktig.
  • Lite små minutindex, speciellt i förhållande till dom tre ännu mindre index som finns mellan minutindexen.
  • Vridringen är mer snygg än praktisk, då den saknar minutindex för dom 15 första minuterna. Även ”5-minutersplattorna” blir ju lite svåravlästa.

TAG Heuer brukar ju inte stå så högt i kurs här på forumet, men jag måste erkänna att jag är mycket positivt överraskad såhär långt. Givet listpriset om 18.900:- på länk är det en hel del klocka för pengen. Brukar gå att pruta rätt bra på dom också, troligen ner till eller i närheten av Urets nivå om 15.500:-. Köper man den begagnad i mycket fint skick, som jag gjorde, blir det rejält mycket klocka för pengen! Kommer att användas frekvent framöver! :happyhappy:
Trevlig recension av en vad det verkar också trevlig klocka. Jag har märkt att du verkar ha lite samma smak som jag själv i val av andra klockor du har/haft, så det blev ju extra roligt att läsa just denna ;)
Jag la nämligen i fredags ett bud på en Qartzare av samma modell och färg, dock är tavlan lite annorlunda än på automaten. Får se på måndag om det accepteras.
Jag återkommer med mina eventuella reflektioner över "lillebror" om jag lyckas få hem den :)
 

Riley

Panerai
Väldigt trevlig recension och håller med om dykarförlängningen (har samma på min WAK2110), klarar den ens ett riktigt dyk?
Jag har alltid varit svag för Tag Heuer och vi som sportar en Tag måste sluta be om ursäkt för det här på forumet.
 

Pastorn

Cartier
Hej, lite sugen på att införskaffa en way2112 och undrar om @laketwig fortfarande har denna kvar och skulle kunna skriva ut lite fler mått? Tänker på lug to lug, bezeldiameter, glasdiameter och bredd kl 3-9 utan kronan. Tack på förhand :)
 

vonhall

Rolex
I bland är det bra att någon bumbar en gammal tråd! Hade annars missat den här trevliga recensionen på en snygg klocka. Kan bara hoppas att du fortfarande är nöjd med klockan!
 

Antoine

Omega
Trevlig recension!
Är riktigt sugen på den svarta fasst Quartz.
Provade klockan för inte länge sedan och 40.5 sitter som en smäck på mina smala handleder
 
Topp