• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kort recension Tag Heuer Aquaracer Quartz REF: WAY1112.BA0928

viqs

Omega
Personligen så har jag inte varit mycket för tag heuer men de börjar komma upp sig i världen med deras nyare modeller.
Grymt köp och coolt att få se något, iaf på forumet, relativt ovanligt. :)
 

Nousche

Omega
Bra genomgång. Alltid bra att få höra någon annan som tänker liknande som jag, då borde det inte bli så fel.
 
Kul!
Jag har köpt damversionen i 32mm och pärlemotavla till tjejen i blivande morgongåva. Ser väldigt fin och gedigen ut för pengen utan tvekan, men blev lite förvånad nästan när detta forumet nästan uteslutit modellen helt. Nåväl, du ska vara väldigt nöjd och jag hoppas även min blivande fru blir det. :)
 
Jag var det, nu är en av mina söner det :happyhappy:. Dam varianten, har den stenar som index? Annars tycker jag den är riktigt bra som alternativ till Datejust till frun. Grattis till giftermålet :cigar: (min fru fick välja mellan Rolex DJ men har nu Omega AT Quartz och älskar den).

Okej! :) Nej det finns lite olika pärlemo, en med och en utan stenar och sen respektive i TT. Detta blev en i stål utan stenar då jag känner min blivande hustru såpass väl att det inte är något för henne. :) Denna blev det:

THWAY1412BA0920_1.jpg


Tack så mycket! :)
 

Nousche

Omega
Först lite info från TG´s hemsida
Key Features
Case
: Polished & fine-brushed steel
Bezel:Unidirectional turning
Dial:Blue “sunray”
Strap:Fine-brushed and polished 3-row steel bracelet
Dial - Hand-applied faceted indexes with luminescent markers
- Faceted hour and minute hands with luminescent markers
- Printed “TAG Heuer” logo at 12 o’clock
- “AQUARACER – 300METERS” lettering
- Angled date window at 3 o’clock
Case - Unidirectional turning bezel:
-Engraved numbers
-Scratch resistant sapphire crystal with antireflective treatment
- Polished steel screw-in crown
- Screw-in caseback with diving bell engraving
-SLN dot at 12 o’clock
-Polished chamfer
Bracelet -Fine brushed and polished 3-row steel bracelet
Bild från TG´s hemsida
Lite bakgrund till köpet: Jag skaffade för inte så länge sedan en GS Quarts, super trevlig klocka som åter fick mig att uppskatta att quartz alltid håller tiden. Nu är den lite halv dressig, lite Omega AT till utseendet och jag började fundera på en lite sportigare quartz beater. Gärna i det lite billigare segmentet.
Initialt var Seamaster quartz på tapeten, men då det finns en Planet Ocean liquid metal som står på önskelistan så gick den bort. Måste erkänna att det inte var lätt att hitta det jag var ute efter. En kompis tipsade om Aquaracern, en serie som Tag Heuer haft länge. En dykare som har ganska smidiga mått, är välbyggd och både sportig och elegant. Sagt och gjort, jakten började. Var och kollade och klämde hos Klockmäster, fick då veta att den nya automaten har keramisk dykring medans quartzen har aluminium. Automaten har den liggande teaktavlan ala Patek style medans quartzen hade sunburst. Den hade en riktigt trevlig diesel blå tavla men bezel var i en helt annan blå färg, så det skar sig. Började kolla på nätet och hittade den förra modellen med borstad stål bezel. Mycket trevligare. La ett bud hos en Tysk handlare som jag köpt hos förut via chrono24 på 8k och han accepterade.
Svårt att fånga tavlan på bild, men den skiftar verkligen i allt ifrån svart till klart blå.
Den är riktigt rejäl och ger verkligen ett kvalitativt intryck. Dykringen är tight och lättvriden, stålet är snyggt blankt där det är polerat och sunburst borstat på ringen. Armbandet är också bekvämt och rejält. Det är inte samma armband som på automaten utan tredelat, där mitten länken är lite tjockare och har fasade kanter.

Jag är hittills nöjd med allt denna klocka har att erbjuda. Stabilt swiss quartzverk, bra storlek och tyngd, riktigt trevlig tavla men bra lume och ett riktigt bra pris.
Finns det inte risk att den blir för liten/klen? Provade den idag och funderar på en 43m i stället pga storleken?
 

Fredrik77

Omega
Nice. Aldrig fastnat för Tag tidigare, men råkade prova cay2110 (automatisk kronograf, svart tavla, aluminiumbezel) i random butik och trillade dit direkt. Så bra proportioner, så bra mix av rustik och dressig, och ingen homage (spår av andra klockor finns kanske, men det gör det väl alltid).

Står nu mellan Tag aquaracer och Fortis stratoliner, med tanke på andrahandsvärdet tänkte jag vänta in rätt tillfälle, blir den som dyker upp till rätt pris först. Nöjd med vilken som, lååångt upp till nästa på önskelistan och då blir det pengar jag inte vill lägga på klocka.

Inget emot quartz, men de jag vill ha råkar alltid vara automatiska. Vill ha storleken och detaljerna automatiska tagen har tex.
 

Fredrik77

Omega
Tack :)
Menade denna, tycker subdialsen gör att den får lite mer djup än andra Fortismodeller. Tvekar pga designen av länken med tre lika breda delar och profilen (sista bilden, hög och skum form). Men den är fin, en populär klocka i ungefär samma prisklass såg ut som en leksak bredvid.

fortis-b42stratoliner.jpg


214459d1298538266-fortis-b-42-stratoliner-ref-665-10-11-l01-iphone_fortis_4.jpg


214458d1298537905-fortis-b-42-stratoliner-ref-665-10-11-l01-iphone_fortis_3.jpg


Cay2110. Kollade, det är stål, inte aluminium. Någon skrev att den repar lätt - låter inte orimligt. Lutar åt tagen. Hoppas jag inte kapade din tråd nu...

P1010276.jpg

P1010286.jpg


Quartzvarianten:

45e73e44605130970ca865b9fdca4c21--casual-outfits-tag-heuer.jpg
 

LI0N

Panerai
Tack :)
Menade denna, tycker subdialsen gör att den får lite mer djup än andra Fortismodeller. Tvekar pga designen av länken med tre lika breda delar och profilen (sista bilden, hög och skum form). Men den är fin, en populär klocka i ungefär samma prisklass såg ut som en leksak bredvid.

fortis-b42stratoliner.jpg


214459d1298538266-fortis-b-42-stratoliner-ref-665-10-11-l01-iphone_fortis_4.jpg


214458d1298537905-fortis-b-42-stratoliner-ref-665-10-11-l01-iphone_fortis_3.jpg


Cay2110. Kollade, det är stål, inte aluminium. Någon skrev att den repar lätt - låter inte orimligt. Lutar åt tagen. Hoppas jag inte kapade din tråd nu...

P1010276.jpg

P1010286.jpg


Quartzvarianten:

45e73e44605130970ca865b9fdca4c21--casual-outfits-tag-heuer.jpg


Du råkar inte veta ref nr på quartzen? Jävlar vad snygg den är!
 
Topp