• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Korta av rostfri länk

Incabloc

Breitling
Jag har ropat in ett par (i mina ögon) fina 40-tals klockor som har rostfria gamla svenska armband. Jag vill ta bort ett par länkar, men det är väldigt hårt och motsträvigt material. Vet någon hur man ska bära sig åt? Tacksam för alla råd! Hälsningar Michael
20180609_124901.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag har ropat in ett par (i mina ögon) fina 40-tals klockor som har rostfria gamla svenska armband. Jag vill ta bort ett par länkar, men det är väldigt hårt och motsträvigt material. Vet någon hur man ska bära sig åt? Tacksam för alla råd! Hälsningar Michael
20180609_124901.jpg
Pansarlänken skulle jag tro att man får såga upp. Den andra får man ta i med en flacktång, skulle jag tro.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Edit... nu såg jag att det är öppna länkar på båda, så det är bara rå muskelstyrka och bra tänger som gäller.
 

rogart-63

Patek
Den övre går väl att knacka ur sprinten på? Eller om den är skruvad. Och sen klippa eller såga av antal länkar man vill korta. Sen sätta tillbaka ändlänkbiten.
Har en trasig sån här nånstans. Ska kolla hur den sitter.
 

Incabloc

Breitling
Toppen curler2 ! Tack så mycket! Självklart, jag ser det nu, sitter en skruv där! Problemet löst.... för den länken i alla fall...
 

Incabloc

Breitling
Bra råd från @rogart-63 om ankarkedjan! När det gäller den andra länen ser jag två avvikande länkar, med små urgröpningar. Tänkte att de kanske markerar delnings-ställen, men möjligen är det bara märken efter tidigare åverkan... jag kan inte dra dem isär i alla fall. Nån som har fler idéer?
20180609_124919.jpg
 

Incabloc

Breitling
Den övre går väl att knacka ur sprinten på? Eller om den är skruvad. Och sen klippa eller såga av antal länkar man vill korta. Sen sätta tillbaka ändlänkbiten.
Har en trasig sån här nånstans. Ska kolla hur den sitter.
Jaa, förlåt, såg fel där! Tack för bra råd @rogart-63 ! -jag är lite ny och ovan vid detta medium! Funkar perfekt, bara använda skruvmejsel!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har någon av er en lite längre sådan där pansarvariant liggande? Jag skulle vilja ha en, men de jag har är för korta. Kan mäta lite mer exakt, men kanske 15,5 cm.
 

rogart-63

Patek
Fixade till den så jag tror den funkar. Hitta alla delar? Ändlänks biten skulle inte sitta där alls. Dock är den bara 16cm . 19,5 luggstorlek så bör funka till 20 mm eller smalare. Rejäl raggarlänk.
DSC09903.JPG
 

Bilagor

  • DSC09903.JPG
    DSC09903.JPG
    200.7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Rolfen

Rolex
Har någon av er en lite längre sådan där pansarvariant liggande? Jag skulle vilja ha en, men de jag har är för korta. Kan mäta lite mer exakt, men kanske 15,5 cm.
Dom går att öppna och stoppa i mera länkar i, jag har gjort det ett flertal gånger då jag har jättearmar. Det behövs dock bra tänger och en del kraft, är man kräsen så kan man även behöva fila lite efteråt då tänderna från tängerna lämnar märken.
 
Topp