• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Korta länk seiko skx007

Alx

Omega
det är väl här man kommer blotta sin okunskap. Nåväl.

Jag köpte en seiko skx007 där jag kommer behöva korta den tre länkar för att få den i rätt storlek. Har till och med förberett med ett verktyg för att korta länken men när jag försöker med detta känns det verkligen som att det inte går. Jag vågar inte ta i med kraft då det inte känns som det ska behövas. Har ni någon erfarenhet från denna originallänk om den behöver lite special treatment eller är det bara jag som har tummen mitt i hand..?
 

Alx

Omega
Bara trycka på friktionspinnarna tills dom lossar ;)

Eftersom jag är en grön herre på detta vet jsg inte vad du syftar på när du säger friktionssprintarna?

Jag tog fram en gammal klocka jag inte använder längre och la den med pilarna på länken åt rätt håll och skruva på verktyget och det var som en varm kniv i smör, gick hur bra som helst, men när jag gör detta på skx007 händer det ingenting, ytterst marginellt även om jsg pressar hårt. Vad gör man för fel?
 

mts1

Omega
Eftersom jag är en grön herre på detta vet jsg inte vad du syftar på när du säger friktionssprintarna?

Jag tog fram en gammal klocka jag inte använder längre och la den med pilarna på länken åt rätt håll och skruva på verktyget och det var som en varm kniv i smör, gick hur bra som helst, men när jag gör detta på skx007 händer det ingenting, ytterst marginellt även om jsg pressar hårt. Vad gör man för fel?
Antar att det är seikos jubilee länk du pillar på, som är originallänk till skx007. Isåfall är det väl friktionspinnar.
Är detta verktyget du syftar på? Om så är fallet är det bara att skruva så att verktyget gör sitt jobb och trycker ut friktionspinnen. Där det finns en pil markerat på stållänken.
watch-sizing-tool_19071_0_16464_0_25725_0_12040_0_20378_0_31097_0_9557_0.jpg
 

Alx

Omega
Antar att det är seikos jubilee länk du pillar på, som är originallänk till skx007. Isåfall är det väl friktionspinnar.
Är detta verktyget du syftar på? Om så är fallet är det bara att skruva så att verktyget gör sitt jobb och trycker ut friktionspinnen. Där det finns en pil markerat på stållänken.
watch-sizing-tool_19071_0_16464_0_25725_0_12040_0_20378_0_31097_0_9557_0.jpg

Det ser förvisso ut som att det är som små skruvar till länkarna. Behöver man en mini-skruvmejsel istället för att få loss dessa?
 

Alx

Omega
Det verkar som sagt vara en skruvmejsel som ska till, attans. Tråkigt när man beställt hem verktyg så får man ändå gå till någon urmakare för att få arbetet gjort. Man vill ju ha på klockan pronto :)
 

Alx

Omega
Det är inte skruvar trots att det ser ut så. Det är dubbelvikt metall (stål?) och vikningen gör att det ser ut som ett skruvmejsel-spår. De där ska inte skruvas ut utan tryckas ut..

Det är så alltså. Nackdelen är ju att höjden på verktyget inte är justerbart när man placerat länken. Och originallänken är rätt rörlig så den kränger så fort man börjar föra in delen som ska peta ut sprinten. Har ni några tips eller är det handhavande fel?
 
Det är så alltså. Nackdelen är ju att höjden på verktyget inte är justerbart när man placerat länken. Och originallänken är rätt rörlig så den kränger så fort man börjar föra in delen som ska peta ut sprinten. Har ni några tips eller är det handhavande fel?
Ta ett vanligt häftstift och nyp (böj/vrid/bit/bänd) av yttersta spetsen. Sen är det bara att trycka ut sprinten..
 

mts1

Omega
Men hade du ett sådant verktyg som bilden ovan? Isåfall är det bara att du lägger något under länken så det kommer upp i höjd och trycker ut pinnen med med hjälp av verktyget?
 

Alx

Omega
Men hade du ett sådant verktyg som bilden ovan? Isåfall är det bara att du lägger något under länken så det kommer upp i höjd och trycker ut pinnen med med hjälp av verktyget?

Nu har jag fått ut alla länkar jag ska ta bort. Nu ska jag bara lyckas få ihop allt igen. Den där Metallstaven är ett minne blott som strök med längs vägen. Det här kommer väl bli årets humortråd :)

Ska pinnarna tillbaka samma väg som dom kom ut antar jag ?
 

Alx

Omega
Så! Nu är jag klar. Sitter som en riktig smäck. Visste inte man kunde bli såhär svettig av att hålla på med en klocklänk men det känns ju bra man rodde det i land tillslut, med hjälp av lite våld och goda råd från er på forumet :)! Får hoppas ja tar med mig lite av läxorna så jag slipper skapa fler sådana här trådar.

Tack!
 
Så! Nu är jag klar. Sitter som en riktig smäck. Visste inte man kunde bli såhär svettig av att hålla på med en klocklänk men det känns ju bra man rodde det i land tillslut, med hjälp av lite våld och goda råd från er på forumet :)! Får hoppas ja tar med mig lite av läxorna så jag slipper skapa fler sådana här trådar.

Tack!
Haha, ja hade du ett verktyg så är ju saken biff.. Bra jobbat gode man!
 

tissoter

Audemars
Kan hålla med om SKXlänken inte var den lättaste och jobba med men det fungerar fint med en spik eller synål när man ska trycka ut stiften.
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
Jag har ju en sådan här också. Det borde väl vara fördelaktigt ? Man är väl lite feg med att ta i kanske .. image.jpeg

Kände igen mig precis.. Kortade länken på min skx013 på jubilee med likadant verktyg. Stiften satt som tusan och vet inte hur det gick till men plötsligt satt verktyget i tummen Mycket lättare att korta vanlig länk, och jag trodde också första gången jag skulle korta en klocklänk från Seiko att det var skruvar ist för stift. Bra jobbat och grattis till klockan!
 

Alx

Omega
Kände igen mig precis.. Kortade länken på min skx013 på jubilee med likadant verktyg. Stiften satt som tusan och vet inte hur det gick till men plötsligt satt verktyget i tummen Mycket lättare att korta vanlig länk, och jag trodde också första gången jag skulle korta en klocklänk från Seiko att det var skruvar ist för stift. Bra jobbat och grattis till klockan!

Känns bra att fler haft lite trubbel med den länken, då är man inte helt ensam :)

Tack ska du ha! :)
 

Dj0

Omega
Titta på det här klippet:

Gör inte som i videon, han sätter ju för sjutton gubbar ihop det med en av smålänkarnas skarv utåt 😱

sen skulle jag nog rekommendera en ”skruvtving” eller vad dom nu heter (finns bild på en blå högre upp i tråden). Billigaste skitvarianten i plast funkar och du slipper risk med att slinta när du hamrar etc.. Det går såklart också att göra ett eget pressverktyg av en träkloss eller två och en riktig skruvtving och ett gammalt ”springbarverktyg” :)
 

Exxet

Rolex
Gör inte som i videon, han sätter ju för sjutton gubbar ihop det med en av smålänkarnas skarv utåt 😱

sen skulle jag nog rekommendera en ”skruvtving” eller vad dom nu heter (finns bild på en blå högre upp i tråden). Billigaste skitvarianten i plast funkar och du slipper risk med att slinta när du hamrar etc.. Det går såklart också att göra ett eget pressverktyg av en träkloss eller två och en riktig skruvtving och ett gammalt ”springbarverktyg” :)
Ha ha, det har jag inte sett fören nu, men poängen var ju att visa hur man får ut en sprint ur länken, och man behöver inte ta till storsläggan, en liten hammare är inget ovanligt verktyg för en urmakare, och om dom sitter hårt kan det behövas.
Tror att @Portugieser är intelligent nog för att inte montera mittlänkarna upp o ner :) , så lite overkill att varna för den här videon tycker jag.
 

Dj0

Omega
Ha ha, det har jag inte sett fören nu, men poängen var ju att visa hur man får ut en sprint ur länken, och man behöver inte ta till storsläggan, en liten hammare är inget ovanligt verktyg för en urmakare, och om dom sitter hårt kan det behövas.
Tror att @Portugieser är intelligent nog för att inte montera mittlänkarna upp o ner :) , så lite overkill att varna för den här videon tycker jag.
Overkill schmoverkill! Jag får panik och hyperventilerar i fosterställning av sånt 😜
 
Topp