• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Korta Omega länk själv.

JPSwe

Basic
2-Faktor
Under den varma sommaren så blev min Aqua Terra lite för tajt på armen så jag gick till Becks urhandel och förlängde den när det var som värst. Utmärkt bemötande och service som bara kostade 200kr så jag var nöjd. Nu när vädret har stabiliserats till "normala" förhållanden så kännde jag att länken var alldel för lös så jag tänkte göra det själv. Har sett att det har varit frågor om detta i Omega tråden så jag tänkte ta några foton under arbetet och posta.
1.6mm spår skruvmejslar var svåra att få tag i så det blev en beställning från Cousin.
När jag fick hem den så var det bara att sätta igång.
Verktyg som användes var nämnda 1.6mm mejsel, hållare, bandbytar verktyg och lödkolv.
IMG_20180811_171139924.jpg

Jag började med att placera länken i hållaren och värma med lödkolv direkt på skruvskallen i 10sek. Efter det lossnade skruvarna lätt. Jag hade för säkerhets skull ett fast tryck hela tiden på mejseln för att inte slinta.
IMG_20180811_180109.jpg

När skruvarna är borta så petade jag ut centrum pinnen med band bytar verktyget.
IMG_20180811_180235.jpg

Nu var det bara att ta bort länken.
IMG_20180811_175646.jpg

När länken är borta så är det bara att sätta ihop allt i omvänd ordning.
Nu hade jag inte rätt gäng låsning hemma så jag värmde skruvarna igen när dom var på plats, jag tror det räcker.
Jag märkte att skruvarna som satt på dom lösa länkarna i plast påsen satt fast relativt hårt med den gamla loctiten.
IMG_20180811_172803161.jpg
 
Bumpar denna då jag precis skulle korta min länk något och flera skruvar lossnar väldigt enkelt medans några sitter som berget. Några tips på hur man kan lossa dessa utan lödkolv nära tillhands?
 
Bumpar denna då jag precis skulle korta min länk något och flera skruvar lossnar väldigt enkelt medans några sitter som berget. Några tips på hur man kan lossa dessa utan lödkolv nära tillhands?
Jag har använt en hårtork och kört på varmaste mot skruven i typ 30sekunder innan jag skruvat. Har funkat utmärkt för mig iallafall, gäller såklart att mejseln är exakt storlek :)
 
Jag såg någon som föreslog cigarett tändare att värma med så första försöket jag gjorde var med det. Det borde jag inte gjort med tanke på mitt hjärta, allt blev kolsvart (läs svärtat) och jag höll på att ramla av stolen. Sotet gick bort med en liten tygtrasa men min puls gick inte ner förrän långt senare. Borde fungera om du värmer vad som helst som tål värme och håller den mot skruvskallen.
 
Tillbaka
Topp