• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kosmetiskt fel på Oris Aquis, värt att skicka tillbaka?

kabro

Cartier
Goddag!

Införskaffade en Oris Aquis i december.
Efter ett par dagars användning fick jag syn på ett litet fel som jag inte haft tid att ta tag i förräns nu.

Som ni ser på bilden är det en vit linje mellan 2 och 0 vid 20 på bezelen.



Ringde återförsäljaren i USA där jag köpt den och de tyckte att jag skulle skicka tillbaka sen så får de avgöra där.

Tycker ni det är värt att skicka tillbaka den och bli av med den ett par veckor?
Stör mig inte extremt mycket på det, men när man väl köper nytt vill man ju att det ska vara på topp.
Tänkte att det kanske när något som skulle försvåra en framtida försäljning, hur mycket skulle det kunna dra ner på priset tror ni?

Trevlig helg!
 

Noami

Cartier
Nyköper jag en klocka förväntar jag mig att allt ska vara perfekt, känns som att det är halva grejen med nyköp. Sen är det ju extremt jobbigt att behöva skicka tillbaka, men det är väl värt om du har tänkt att behålla klockan en längre tid?
 

CLT

Rolex
Skicka den direkt. Du kommer aldrig kunna leva med det där....

Köpte du den nya och har internationell garanti kan du gå till AD i Sverige och be om hjälp. En anledning till att köpa lokalt.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Feltryck kan i vissa fall få motsatt effekt!

Din klocka kanske kommer gå under benämningen "one liner" om 30 år bland Oris nördar!:)

Ärligt talat så tycker jag i detta fall att felet är så uppenbart att du skall självklart returnera! Lite charmigt är det dock med feltryck!
 

kabro

Cartier
Tack för era svar!
Håller med att det ska inte vara så här när man köper nytt.
Jag ringde och pratade med dem och det var inga problem att skicka tillbaka.
Dock beställde jag den till USA och jag får stå för frakt för egen peng, vilket jag förstått blir lite dyrare när man ska skicka de försäkrat.

Enligt deras hemsida vill en endast att man använder US Postal Service, någon som vet om posten har ett samarbete med de ifall jag skickar med Posten härifrån?
Och det är väl ingen risk att jag åker på moms om jag får tillbaka klockan som en retur?
 

POO

Panerai
Tack för era svar!
Håller med att det ska inte vara så här när man köper nytt.
Jag ringde och pratade med dem och det var inga problem att skicka tillbaka.
Dock beställde jag den till USA och jag får stå för frakt för egen peng, vilket jag förstått blir lite dyrare när man ska skicka de försäkrat.

Enligt deras hemsida vill en endast att man använder US Postal Service, någon som vet om posten har ett samarbete med de ifall jag skickar med Posten härifrån?
Och det är väl ingen risk att jag åker på moms om jag får tillbaka klockan som en retur?

Att ha sina pengar i andras händer, över atlanten och nationsgränser är förknippat med en hel massa risker.
 

kabro

Cartier

fredrikb

Cartier
Och det är väl ingen risk att jag åker på moms om jag får tillbaka klockan som en retur?

Jo, det finns en risk att de kommer vilja ta ut moms. Har du momsat klockan när du förde in den i Sverige? Kvitto på detta plus något utförselbevis kan säkert behövas för att du ska "slippa undan".

Fredrik
 

kabro

Cartier
Jo, det finns en risk att de kommer vilja ta ut moms. Har du momsat klockan när du förde in den i Sverige? Kvitto på detta plus något utförselbevis kan säkert behövas för att du ska "slippa undan".
Beställde den till NY för att undkomma moms, kanske blir en risk att låta den gå genom tullen då..

Fredrik

Går det inte att bara skicka tillbaka insertet?

Mailade över förslaget till dem och ska se vad de tycker. Hoppas Certinan tickar på fint :)
 

kabro

Cartier
Såja, slängt iväg lite mail, både testat möjligheterna där jag köpte den och vad Oris tar för ett insert.
Får bli en tur till AD imorgon.

Tackar så mycket för all hjälp!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Rent krasst är väl andrahandsvärdet på Oris inte skyhögt. Vilket innebär att försäkrad frakt och momsrisk (om klockan är omomsad) riskerar att äta upp eventuell värdeminskning.

Jag skulle fundera på annan lösning. Typ bara skicka insertet, eller be om rabatterat gummi som kompensation eller något.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Skickar du med Posten från Sverige så blir det USPS som tar över i USA. Att skicka den till USA är inte förenat med någon nämnvärt större fara än att skicka inom Sverige. Dock är Rolex något jag skulle undvika att skicka till USA då dem har väldigt speciella regler. Men det känns väldigt onödigt att skicka klockan. Gå till AD och sprätta lös insertet. Tror till och med AD här löser problemet åt dig.
 

kabro

Cartier
Rent krasst är väl andrahandsvärdet på Oris inte skyhögt. Vilket innebär att försäkrad frakt och momsrisk (om klockan är omomsad) riskerar att äta upp eventuell värdeminskning.

Jag skulle fundera på annan lösning. Typ bara skicka insertet, eller be om rabatterat gummi som kompensation eller något.


Ja, misstänker att det skulle kunna dra ner en tusing kanske. Om klockan dessutom hade hamnar i tullen och jag får betala moms är det ju en ganska dålig deal att skicka tillbaka den.

Hoppas de är snälla där borta och få till en fin lösning!
 

Brogren

Cartier
Äh, behåll insertet. Din klocka är ju unik och det är inget stort fel. Rolig historia att dra om du möter någon med likadan klocka.
 

Räven

Cartier
Goddag!

Införskaffade en Oris Aquis i december.
Efter ett par dagars användning fick jag syn på ett litet fel som jag inte haft tid att ta tag i förräns nu.

Som ni ser på bilden är det en vit linje mellan 2 och 0 vid 20 på bezelen.



Ringde återförsäljaren i USA där jag köpt den och de tyckte att jag skulle skicka tillbaka sen så får de avgöra där.

Tycker ni det är värt att skicka tillbaka den och bli av med den ett par veckor?
Stör mig inte extremt mycket på det, men när man väl köper nytt vill man ju att det ska vara på topp.
Tänkte att det kanske när något som skulle försvåra en framtida försäljning, hur mycket skulle det kunna dra ner på priset tror ni?

Trevlig helg!

Du stör dig tillräckligt för att göra ett inlägg. Med andra ord - skicka tillbaka[emoji4]
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Har du betalat postens avgifter när den kom?

Just att spara lite $$$$ att köpa den via Amerika kontra att du först nu gör något åt "strecket". Känns det väl som en icke fråga.
Utnyttja din garanti hos en AD här i Sverige och stå ditt skamkast när du lämnar in den hos dem. De kommer garanterat ta ut en avgift för att skicka vidare den.
 

svesam

Rolex
Låt det vara för vridningen kommer garanterat att få fler battlescars
längs vägen.
Alternativt ta det via svensk AD för det är inte värt risken, och framför
allt inte värt tiden utan klocka, att skicka tillbaka till USA.
 

kabro

Cartier
Har du betalat postens avgifter när den kom?

Just att spara lite $$$$ att köpa den via Amerika kontra att du först nu gör något åt "strecket". Känns det väl som en icke fråga.
Utnyttja din garanti hos en AD här i Sverige och stå ditt skamkast när du lämnar in den hos dem. De kommer garanterat ta ut en avgift för att skicka vidare den.


För att slippa moms beställde jag den till en bekant i NY som kunde ta emot den och ta hem den i bagaget, inom US var det fri frakt.
Köpte den via gråhandlare så har endast garanti hos dem i USA. Får väl lägga svansen mellan benen och titta in hos AD här i Sverige.
 

DrDre

Patek
Du kanske kan skicka ett email direkt till Oris och förklara läget. Det är ju trots all de som har missat det där i sin kvalitetskontroll och borde skicka ett nytt gratis. Säger de nej så har det ju ändå inte kostat dig något.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Är det via jomashop/authenticwatches?

Har för mig att klockor som köpts där bara har garanti ifrån dem och inte världsgaranti.

Troligtvis går det exv inte att registrera serienumret på Oris sida. Med andra ord så blir det svårt att få hjälp ifrån Oris om nu klockan är köpt ifrån ovan nämnda butiker.
 

Patrik J

Rolex
Lite kul faktiskt. Kan du inte bara be om att få ett extra inlägg så kan du ju behålla det där? Det kanske blir en framtida klassiker som Omegas "220-bezel".:)



sGvQ0Ix.jpg
 

kabro

Cartier
Är det via jomashop/authenticwatches?

Har för mig att klockor som köpts där bara har garanti ifrån dem och inte världsgaranti.

Troligtvis går det exv inte att registrera serienumret på Oris sida. Med andra ord så blir det svårt att få hjälp ifrån Oris om nu klockan är köpt ifrån ovan nämnda butiker.

Yes det är det, och det med garantin stämmer. Annars hade det varit enklast att gå direkt till AD här i Sverige men med garantin jag har måste den över Atlanten.


Ta loss ringen och skicka bara den .

Föreslog det men enda sättet var att skicka hela klockan..
 
Topp