• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kostanad för service och ruckning

Calisen

Breitling
Ska köpa mitt allra första automatiska urverk. Har hittat en begangnad DS Action Diver för 3 000 kr. Det jag undrar är vad för kostnad jag kan förvänta mig för service av klockan, samt hur ofta det bör ske? Klockan är nu cirka 2 år gammal.
Klockan går också 10 sekunder för fort. Vad kan det tänkas kosta att låta en urmakare få rucka den?
Tacksam för svar!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag hade accepterat 10 s , tycker att dom flesta urmakeri brukar vilja serva klocka i samband med ruckning....
 

Jonte73

Audemars
10 s/ dygn låter normalt för den klockan.
Service om ett till två år beroende på vad den varit med om, kolla upp det med säljaren.
 

Calisen

Breitling
Klockan har inte använts under 5 månader, jag antar att det är positivt? Men annars bör alltså service ske vart fjärde år?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det handlar ju om hur man prioriterar. Tycker du +10s/24h är ok så lev med det. Om klockan alltid håller +10 och du tycker det är helt kass så lämna in den på regulering. Kostar några 100kr.

En klocka för 3000kr hade jag kört tills den gick riktigt illa innan service eftersom en service kostar halva klockpriset. Man brukar säga 5 år som riktvärde men den kan säkert gå i 10-15 år innan den "måste" servas.

Hade klockan kostat 30000kr så hade jsg tänkt annorlunda.
 

Calisen

Breitling
Det handlar ju om hur man prioriterar. Tycker du +10s/24h är ok så lev med det. Om klockan alltid håller +10 och du tycker det är helt kass så lämna in den på regulering. Kostar några 100kr.

En klocka för 3000kr hade jag kört tills den gick riktigt illa innan service eftersom en service kostar halva klockpriset. Man brukar säga 5 år som riktvärde men den kan säkert gå i 10-15 år innan den "måste" servas.

Hade klockan kostat 30000kr så hade jsg tänkt annorlunda.

Tack för svaret!
 

billo

Cartier
Har tidigare varit inne hos en urmakare och frågat vad en oris med ETA 7750 skulle kosta att serva fick till att det skulle gå på 5900 kr. Idag när jag var ute på en promenad, gick jag in hos en urmakare och visa upp klockan. Då skulle han ha 2000 kr för en service. Fråga snabbt vad han skulle göra då? Fick ett enkelt och snabbt svart: öppna, olja se över allt är ok.

Skall man vara försiktigt när priset är så lågt eller är det den första urmakaren jag varit hos som dragit på som fan. De diffar nästan 4000 kr.

Va säger ni?
 

Silverminken

Panerai
Har tidigare varit inne hos en urmakare och frågat vad en oris med ETA 7750 skulle kosta att serva fick till att det skulle gå på 5900 kr. Idag när jag var ute på en promenad, gick jag in hos en urmakare och visa upp klockan. Då skulle han ha 2000 kr för en service. Fråga snabbt vad han skulle göra då? Fick ett enkelt och snabbt svart: öppna, olja se över allt är ok.

Skall man vara försiktigt när priset är så lågt eller är det den första urmakaren jag varit hos som dragit på som fan. De diffar nästan 4000 kr.

Va säger ni?

Låter inte som en riktig service. Vid en full service plockas hela klockan ned i delar,rengöres,oljas justeras mm...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag avskyr när man är så kortfattat när man frågar vad en en service innehåller. Spelar ingen roll om det handlar om en klocka, en bil, eller vad som helst. Vill man ha kunder så får man vara fanimej vara tydlig
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Har tidigare varit inne hos en urmakare och frågat vad en oris med ETA 7750 skulle kosta att serva fick till att det skulle gå på 5900 kr. Idag när jag var ute på en promenad, gick jag in hos en urmakare och visa upp klockan. Då skulle han ha 2000 kr för en service. Fråga snabbt vad han skulle göra då? Fick ett enkelt och snabbt svart: öppna, olja se över allt är ok.

Skall man vara försiktigt när priset är så lågt eller är det den första urmakaren jag varit hos som dragit på som fan. De diffar nästan 4000 kr.

Va säger ni?
"Öppna o olja" går inte. För att komma åt alla punkter som behöver olja så måste man skruva isär verket. Att bara olja de punkter man når genom att öppna bakboetten hjälper men inte tillräckligt.
 

noeLLY

Cartier
Finns säkert en del urmakare som gör ett valjoux7750 så billigt! Frågan är om det är gjort by the book eller om det är lite snabbfixar! Lurigt. Säkrast är nog att du frågar lite mer. Hört om en urmakare som doppade Quartz verk i bensin och fick dom och gå ett halvår till när batteribytet inte ville starta klockan. Tog 200kr och kunderna var nöjda. Hade varit bättre med en service/verkbyte direkt kanske men men :)
 

billo

Cartier
Finns säkert en del urmakare som gör ett valjoux7750 så billigt! Frågan är om det är gjort by the book eller om det är lite snabbfixar! Lurigt. Säkrast är nog att du frågar lite mer. Hört om en urmakare som doppade Quartz verk i bensin och fick dom och gå ett halvår till när batteribytet inte ville starta klockan. Tog 200kr och kunderna var nöjda. Hade varit bättre med en service/verkbyte direkt kanske men men :)

Det är som när man skall välja bilmekaniker. Jag blir mer och mer övertygad att man skall gå på referenser. Har en urmakare ett gott ryckte här, så är det nog ett stort plus.

Tror ni inte man skulle kunna köra en deal. Typ flera som skall serva sina klockor går i hopp och dealar fram en rabatt.
 
Topp