• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kostnad för rengöring av omega 2500 verk?

Petta

Omega
Någon som lämnat in sin Omega med 2500 verk för service?

Vad kostar det att rengöra/serva ett sådant verk ?

Ingen polering alltså bara rengöring:)

Byttes delar ut i så fall?
 
Senast jag servade en 2500 var i våras, en De Ville med kaliber 2500C från år 2007 som ditintills aldrig öppnats, fick jag betala 4600kr. Klockan lämnades in till Oscar Carlsson Ur & Optik i Växjö som förmedlade ärendet vidare till Swatch Group Nordic som i sin tur skickade klockan till Schweiz för fullservice. Ingen polering (avskyr sådant) och endast de obligatoriska delarna byttes (boettpackning och uppdragskrona). Fjädern, som ofta byts rutinmässigt, fick vara kvar.

Räkna med ca 5k i kostnad oavsett var du lämnar in klockan.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Petta

Omega
undersköterskan:

Trodde att man alltid bytte co-axial delarna vid service?

Är du säker på att de inte bytte dem?
 
Det är riktigt att ankarhjulet på A, B och C-varianterna, alltså de versioner med ankarhjul i endast två nivåer (där den övre nivån fyller två funktioner), oftast byts då det bildas beläggningar på dom samtidigt som slitaget är stort - en konsekvens av att ankarets syntetiska stenar går hårt åt kontaktytorna på ankarhjulet. Det är därför dessa får en minimal mängd olja som måste appliceras mycket exakt med hjälp av mikroskop. Oljeklicken fungerar inte som smörjmedel utan istället likt en stötdämpande kudde som ska minska slitaget på ankarhjulet. D-versionen har ankarhjul i tre nivåer där varje nivå endast fyller en uppgift (vilket också gäller samtliga versioner i Omegas manufakturserie baserad på 8500) och där existerar inte den här problematiken.

Jag frågade specifikt om detta men enligt butiken var delarna i påsen det enda som returnerats - och där fanns endast boettpackning och krona. Det hindrar ju i och för sig inte Omega från att byta ut ankarhjul och/eller ankare ändå.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Någon som lämnat in sin Omega med 2500 verk för service?

Vad kostar det att rengöra/serva ett sådant verk ?

Ingen polering alltså bara rengöring:)

Byttes delar ut i så fall?

Jag har en Omega Seamaster pro med urverket 1120 som jag skickade på service i höstas som skickades till Swatch Group (vet ej hur intressant det är när du efterfrågar 2500 ser jag när jag skrivit allt...). Det som ingick var visserligen med polering samt framställande av ett värdeintyg samt då service. Jag börjar att säga ursäkta om jag använder fel termer men det går kanske förstå i alla fall. Vad jag kan se byttes packningar, krona, heliumventil, datumskiva, visare, bandstift, hjul/fjädrar mm det gick för 6500kr.
 
Topp