• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konvertera klocka med mekaniskt urverk till kvarts?

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Som rubriken lyder, jag vill veta om någon gett sig på detta. Jag har ett antal gamla ´50tals lik där urverken är helt bortom räddning, men där exempelvis urtavla och visare är fina. Det vore helt enkelt kul att ge dom lite liv. Visst, man kan leta ersättningsverk bland mekaniska, men jag tycker det skulle vara trevligt med ett pålitligt kvartsverk i en gammal boett. Lite "hot rod" ;) Om någon gjort något liknande och har erfarenheter att dela med sig av vore det kanon. Spontana funderingar jag har är exempelvis, var hittar man visare i samma stil, som passar rören på ett kvartsverk? Hur gör man med tavelben som inte passar eller vad fäster man verket i boetten med, var hittar man bäst delar och urverk? Tids nog kommer väl poster på lyckade konverteringar om man ger sig på detta :)
 

Poad

Omega
Knepigt med 50-talare, hade det varit ett 2824-verk hade det varit betydligt enklare då tavlan passar rakt av med Eta E63...men allt går ju.
Visare, Ebay är min spontana tanke. Att svetsa tavelfötter på urtavlan är riskabelt för urtavlan men en erfaren urmakare bör kunna fixa det. Denne urmakare bör även kunna leverera enstaka urverk och det inte är all för ovanligt. Verkhållare, är i mässing på seriösa klockor men man skulle ju kunna skriva ut en i plast med 3D-printer så att det passar med boetter och nya verket. Ny glasring behövs antagligen också om du inte har extrem tur att ställaxeln hamnar i rätt höjd. Mycket jobb är det och kostsamt också men som sagt, allt går ju.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hittar inte bilden. Men såg ett skräckexempel på någon som satt fast verket med Rodico. Fyllt hela boetten typ.
Hahaha, ja riktigt den typen av moddning tänkte jag inte utföra :D
Knepigt med 50-talare, hade det varit ett 2824-verk hade det varit betydligt enklare då tavlan passar rakt av med Eta E63...men allt går ju.
Visare, Ebay är min spontana tanke. Att svetsa tavelfötter på urtavlan är riskabelt för urtavlan men en erfaren urmakare bör kunna fixa det. Denne urmakare bör även kunna leverera enstaka urverk och det inte är all för ovanligt. Verkhållare, är i mässing på seriösa klockor men man skulle ju kunna skriva ut en i plast med 3D-printer så att det passar med boetter och nya verket. Ny glasring behövs antagligen också om du inte har extrem tur att ställaxeln hamnar i rätt höjd. Mycket jobb är det och kostsamt också men som sagt, allt går ju.
Bra synpunkter :) Det är som du påpekar många mått som måste samspela, höjden på visarrören, var axeln hamnar osv. Det ligger fortfarande och gror, men det är ingen panik att få till, men det vore kul :)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Rätt cool idé faktiskt, jag läste första gången för några timmar sedan och då tänkte jag njaaee....men det växte på mig.
Jag gillar konceptet, varför inte göra "hotrods" av schyssta dinkor där mekaniken get upp :)
Ser framemot att följa detta och ska riva lite i mina lådor och se om vi hittar något spännande :)
 
Borde väl gå att 3d-printa ut en hållare för verket så det mesta lirar måttmässigt? Storlek på visarrör borde väl också gå att hitta något verk som stämmer överrens med den klocka man har om man letar lite.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Borde det inte funka bättre med ett verk för damur så kan man printa ut en verkhållare. Tänker på storleken på små 50 talare......
Verkshållare känns som det minsta problemet. ETA E63.111 är exempelvis 1,95mm högt och 23,3mm i diameter och ett E61.501 med liten sekundvisare är 1,95x18,2mm, så storleken är inget större bekymmer heller, bara att beställa det man vill ha. Jag är mer fundersam över när urverket är i boetten och ställaxeln är i linje med hålet i boetten där kronan ska sitta, hur sitter tavlan då? Och om tavlan behöver ha extra luft mellan urverk och tavla, hur långa visarrör måste man ha? De flesta tavlorna på 40-50 tals klockor är lite skålade och lämnar luft mellan urverk och tavla... Och hur fäster man tavlan i urverket om benen sitter fel eller är för korta osv Så verkshållare är absolut det jag funderar minst på, 3-D printa, gjutform, fräsa i plast, till och med klämma fast, känns inte så knivigt att få till. Men tips på dom knepiga bitarna tas gärna emot :)
 

Tortuning

Omega
2-Faktor
Verkshållare känns som det minsta problemet. ETA E63.111 är exempelvis 1,95mm högt och 23,3mm i diameter och ett E61.501 med liten sekundvisare är 1,95x18,2mm, så storleken är inget större bekymmer heller, bara att beställa det man vill ha. Jag är mer fundersam över när urverket är i boetten och ställaxeln är i linje med hålet i boetten där kronan ska sitta, hur sitter tavlan då? Och om tavlan behöver ha extra luft mellan urverk och tavla, hur långa visarrör måste man ha? De flesta tavlorna på 40-50 tals klockor är lite skålade och lämnar luft mellan urverk och tavla... Och hur fäster man tavlan i urverket om benen sitter fel eller är för korta osv Så verkshållare är absolut det jag funderar minst på, 3-D printa, gjutform, fräsa i plast, till och med klämma fast, känns inte så knivigt att få till. Men tips på dom knepiga bitarna tas gärna emot :)
Kanske det bästa är att köpa ett billigare verk och pröva sig fram först. Borde gå att experimentera sig fram sakta men säkert.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Verkshållare känns som det minsta problemet. ETA E63.111 är exempelvis 1,95mm högt och 23,3mm i diameter och ett E61.501 med liten sekundvisare är 1,95x18,2mm, så storleken är inget större bekymmer heller, bara att beställa det man vill ha. Jag är mer fundersam över när urverket är i boetten och ställaxeln är i linje med hålet i boetten där kronan ska sitta, hur sitter tavlan då? Och om tavlan behöver ha extra luft mellan urverk och tavla, hur långa visarrör måste man ha? De flesta tavlorna på 40-50 tals klockor är lite skålade och lämnar luft mellan urverk och tavla... Och hur fäster man tavlan i urverket om benen sitter fel eller är för korta osv Så verkshållare är absolut det jag funderar minst på, 3-D printa, gjutform, fräsa i plast, till och med klämma fast, känns inte så knivigt att få till. Men tips på dom knepiga bitarna tas gärna emot :)
Till att fästa tavlan finns "dial dots"
Små dubbelhäftande runda tejper !
Jag har förresten sådana, så skicka pm så kan jag posta några!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En liten "halvbump". Jag har nu hittat ett antal urmakare och juvelerare som utför konverteringar. Dock ingen hemma i Sverige än (har inte riktigt letat). Jag har även hittat andra trådar på andra forum där ämnet diskuterats. Den slutsats jag kommit till så långt är att ETA själva har kvartsverk med samma diameter som 2824 eller 2892. Exempelvis skulle ett ETA 955.652 som är termokompenserat gå att skifta mot ett 2824-2. Otto Frei har visare till kvartsverk i samma design som används på gamla mekaniska klockor, även urverkshållare och andra nödvändigheter som kan behövas:). I vissa fall är både minutrör och timrör samma dimension, medans sekundvisaren på kvarts är något större. Det skall alltså vara relativt bekymmersfritt att konvertera till kvarts och behålla de gamla visarna i en boett med 2824 med endast en ny sekundvisare. Ett mått som är svårare att få fram är hur hålen för tavelbenen sitter. Även äldre mekaniska urverk skall vara relativt enkla att konvertera i boetten samt hitta tidstypiska visare till.
Just nu har idén stannat av lite, finns för mycket annat som pockar på, men har inte släppt tanken än. Däremot har jag börjat fundera på just ETA955.652. Det urverk Breitling kallar "superquartz". Vore det inte roligt med ett sånt i min ena Longines Conquest Heritage? Hmm, det som började som en tanke på att få lite liv i gamla risiga vintage klockor som ligger i lådan har börjat svänga till att göra HAQ av en modern mekanisk klocka :bag:
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
En liten "halvbump". Jag har nu hittat ett antal urmakare och juvelerare som utför konverteringar. Dock ingen hemma i Sverige än. Jag har även hittat andra trådar på andra forum där ämnet diskuterats. Den slutsats jag kommit till så långt är att ETA själva har kvartsverk med samma diameter som 2824 eller 2892. Exempelvis skulle ett ETA 955.652 som är termokompenserat gå att skifta mot ett 2824-2. Otto Frei har visare till kvartsverk i samma design som används på gamla mekaniska klockor, även urverkshållare och andra nödvändigheter som kan behövas:). I vissa fall är både minutrör och timrör samma dimension, medans sekundvisaren på kvarts är något större. Det skall alltså vara relativt bekymmersfritt att konvertera till kvarts och behålla de gamla visarna i en boett med 2824 med endast en ny sekundvisare. Ett mått som är svårare att få fram är hur hålen för tavelbenen sitter. Även äldre mekaniska urverk skall vara relativt enkla att konvertera i boetten samt hitta tidstypiska visare till.
Just nu har idén stannat av lite, finns för mycket annat som pockar på, men har inte släppt tanken än. Däremot har jag börjat fundera på just ETA955.652. Det urverk Breitling kallar "superquartz". Vore det inte roligt med ett sånt i min ena Longines Conquest Heritage? Hmm, det som började som en tanke på att få lite liv i gamla risiga vintage klockor som ligger i lådan har börjat svänga till att göra HAQ av en modern mekanisk klocka :bag:
Väntar spänt på att något kommer ske av det här i framtiden :)
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Bumpar denna med en fråga. Jag har en seiko med krassligt urvek som jag först tänkte sälja som repobjekt, sen slög det mig att det kanske vore kul att försöka sig på något sånt här. Nån som kan tippsa om kvartsverk jämförbara i storlek med ett 6r15? Eller har en idé om var man börjar leta?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
watchbase.com Mät diameter och tjocklek på det du har och kolla sedan lämpliga ersättningsverk. Inte helt omöjligt att du kan hitta en urmakare som kan tipsa om urverk :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kul idé! Inte helt okontroversiellt, eller? :D Bilder?
Njae, det finns ju urmakare som gör jobbet och det var tydligen inte helt ovanligt under 80-90 talet att man bytte urverk i morfars gamla klocka. Men det verkar inte vara lika många som gjort det på egen hand idag. Om finanserna är synkade med lusten kanske jag lägger nån krona på att lämna till urmakare och få gjort.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Viktigaste är väl att man stoppar in ett riktigt haqverk eller något termokompenserat, så man får en riktig hotrod.
Nu drog jag ett pm till uris... Lika bra att få veta vad han tycker om idén både praktiskt och ekonomiskt. Är det en rimlig summa skulle jag faktiskt kunna tänka mig det på en av mina Conquest Heritage, då blir den liksom så uppdaterad under huven det går samtidigt som designen är retro :)
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Nu drog jag ett pm till uris... Lika bra att få veta vad han tycker om idén både praktiskt och ekonomiskt. Är det en rimlig summa skulle jag faktiskt kunna tänka mig det på en av mina Conquest Heritage, då blir den liksom så uppdaterad under huven det går samtidigt som designen är retro :)
Härligt! Hoppas att man får se resultat :)
 

Weiss

Omega
Om finanserna är synkade med lusten kanske jag lägger nån krona på att lämna till urmakare och få gjort.

Lät en urmakare serva en gammal trotjänare, men verket var nog halvdant från början. Konvertering är helt klart en sista möjlighet. Kruxet är att det är ett verk med small seconds o_O
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon som har en mellan tummen och pekfingret uppfattning om vad detta kan landa in på rent prismässigt?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Topp