• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Krav på byte av urverk på Breitling Chronomat

Hej!
Jag är helt ny på detta forum och har en fråga angående min nyligen införskaffade Breitling B13047. Under dagen har jag besökt både Nymans ur och Krons ur i Stockholm. Jag fick under mitt besök på Nymans vetskapen att de inte längre servade Breitlings gamla 17 juvelers urverk utan enbart kan erbjuda att byta ut det mot ett nytt 21 juvelers. Nu lyder min fråga om detta är ett krav från samtliga urmakare som är värda namnet och vad det i så fall skall kosta? Enligt Nyman gav de en osäker offert på mellan 15-20 tusen kronor medan Krons ur erbjöd en service utav klockan med byte av urverk för kring fyra tusen kronor. Enligt Krons ur var det dessutom billigare att byta urverket än att serva det befintliga, men skulle inte kosta mer än vad deras ordinarie "större" service kostar (ca 4 tusen). Nymans ur ville för det första ha ca tre till fyra gånger mer för ett urbyte och erbjöd dessutom en offert på ca sju till åtta tusen kronor för en "större" service på en Breitling med de nyare urverket. Jag undrar därför även varför Nymans är så mycket dyrare, erbjuder de någon annan typ av service samt urverk??

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,
Patrik

Hej!
Jag är helt ny på detta forum och har en fråga angående min nyligen införskaffade Breitling B13047. Under dagen har jag besökt både Nymans ur och Krons ur i Stockholm. Jag fick under mitt besök på Nymans vetskapen att de inte längre servade Breitlings gamla 17 juvelers urverk utan enbart kan erbjuda att byta ut det mot ett nytt 21 juvelers. Nu lyder min fråga om detta är ett krav från samtliga urmakare som är värda namnet och vad det i så fall skall kosta? Enligt Nyman gav de en osäker offert på mellan 15-20 tusen kronor medan Krons ur erbjöd en service utav klockan med byte av urverk för kring fyra tusen kronor. Enligt Krons ur var det dessutom billigare att byta urverket än att serva det befintliga, men skulle inte kosta mer än vad deras ordinarie "större" service kostar (ca 4 tusen). Nymans ur ville för det första ha ca tre till fyra gånger mer för ett urbyte och erbjöd dessutom en offert på ca sju till åtta tusen kronor för en "större" service på en Breitling med de nyare urverket. Jag undrar därför även varför Nymans är så mycket dyrare, erbjuder de någon annan typ av service samt urverk??

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,
Patrik

Nu är ju Krons och Nymans samma företag och använder samma urmakare så det där låter lite konstigt.

Jag har läst i ett amerikanskt forum nu och där lät det som att urverket byttes ut kostnadsfritt av Breitling vid service då de inte längre tillverkar delar till 17 juvelers urverket. Om det sedan stämmer är en helt annan fråga men det korrelerar ändå väl med Kron urs offert. Bytet av urverket skulle inte kosta mer än en vanlig service enligt dem.

Intressant situation. Serva orginal-verk hos någon kunnig urmakare och därmed vara riktigt orginal vs. officiellt byta urverk och vara orginal fast med nytare innandöme.

Nej det är inte tvek om Breitling valt att göra på det sättet för att minska kostnaderna för dyra delar som inte längre tillverkas?

Om de byter det på Breitlings goodwill konto pga att de inte längre har delar till det äldre verket så är det väl inte helt otroligt?

Prisvis så är det knappt värt det då ett nytt, ombyggt 7750 är nästan lika dyrt.
På goodwill, absolut, men om det inte är det är jag starkt tveksam.
Inte ens urmakarskolan själva byter ett 7750 basverk så billigt.

Hej!
Jag hade ringt till Timepromotion (generalagenten) 08-54490770 och be dom koppla dig till serviceavd.
Då får du prata med en av deras urmakare eller servicechef, trevliga killar, deras verkstad servar garanti och servicereparationer, du kan alltid skicka in klockan till dom, tyvärr brukar det vara leveranstid 4-8 veckor med fråga dom om pris & leveranstid.
Ha Det Gött!
-------------------------------------
Urmakare since 1981

Välkommen till forumet :)

Vet att Breitling tidigare, läs förra året, har tagit in klockor med urverk som behöver service och erbjudit väldigt förmånliga priser på nya klockor vid inbyte istället eftersom de inte gör reservdelar till de gamla längre.

Kan tänka mig att de nu kommit på att byta urverket är ett annat smart tillvägagångssätt eftersom många säkert vill ha kvar sin gamla klocka och de har ett nytt som passar. Därav det förmånliga priset.

Ska hur som helst bli spännande att se hur det går för dig :)

Det är ungefär vad ett breitling-brandat 7750 går för, 4000:- , finns ett gäng till salu på C24... Så känns rimligt med 4k.

Fundering sen söndagskväll... Byta verket. Är det inte att likaställa med att byta hela motorn på en Ferrari 250 GTO bara för att det inte tillverkas delar längre? Någonting går ju förlorat i den processen. Kan tänka knasigt, sömndepriverad med fyra dagars bebis i famnen och Bieberroast på teven..

Fundering sen söndagskväll... Byta verket. Är det inte att likaställa med att byta hela motorn på en Ferrari 250 GTO bara för att det inte tillverkas delar längre? Någonting går ju förlorat i den processen. Kan tänka knasigt, sömndepriverad med fyra dagars bebis i famnen och Bieberroast på teven..

Nej det är inte en adekvat jämförelse.

Tycker det är lite lamt.. fan, vi skaffar ju de här vackra mekaniska klockorna för att det finns en hållbarhet och reparerbarhet över tid. Att byta hela verket... Ringer ihåligt.

Min hög med ören... CArry on eating påskägg KSers...

Drar igång en gammal tråd igen, jag lämnade min superocean a17340 från 1999 på service hos time promotion Täby dom bytte hela urverket för att man inte kunde garantera funktionen hos det gamla verket. Vad gör det med värdet på klockan? Original urverket försvann liksom. Pratade med dom och dom sa att allt är registrerat så det är ingen fara. Vad tycker ni? Plus en annan sak som störde mig va att dom polerade bort den laser graverade datum märkningen på insidan av armbandet.

Tillbaka
Topp