• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Krav på tidhållning efter service?

baen

Basic
Hej,

Ställde samma fråga i omegatråden men frågeställningen gälller oavsett märke.
Min omega chronometer med 1120 urverk har varit på service för 2 månader sen.
Hur avläser jag resultatet av tidhållningen? Lägger ihop alla och delar med antalet?
Upplever att den nätt och jämt klarar +6s/dag vilket jag tycker är sisådär men vet inte vilka förväntningar jag kan ha.
Klockan är på armen 2/3 av dagen och vilar med tavla upp på natten, dvs alltid fullt uppdragen.

75B4775C-0FFA-4E21-9A56-324961CD8730.jpeg

Nu är jag inte rätt person egentligen men jag tänker såhär att. Ett mekaniskt ur som det är friktion i borde ju över tid bli trögare precis som en motor med olja som blir sämre alt eftersom.

Dom 6sek + borde ju bli +4sek efter en tid och efter ännu en tid +2 osv.

Värre vore väl om den var 0 för att innan nästa service vara -12 istället för kanske -6sek som den lär vara om 5år.

Bara mina helt ogrundade 5öre

Om jag förstått det rätt är kaliber 1120 ett COSC certifierat verk. Det innebär att den ska gå inom precisionen -4 till +6 sek om dagen. Vilket den i ditt fall gör?

Tack för er input. Det är ett cosc verk och jag får det också till 5,5s/d. Den klarar sig inom spec men det är ju med knapp marginal därav frågan. Hade ni varit nöjda med det så är jag det.

Tack för er input. Det är ett cosc verk och jag får det också till 5,5s/d. Den klarar sig inom spec men det är ju med knapp marginal därav frågan. Hade ni varit nöjda med det så är jag det.
Rucka om du stör dig så mycket men räknar inte med att dem du gjorde service hos gör det gratis då klockan går inom COSC.
+5,5 sek/dygn skulle jag säga är bra utan några konstigheter.

Nöjd ska man aldrig vara men jag hade accepterat det. Sekund hit eller dit bryr jag mig inte om.

Jag säger varken bu eller bä. Servicenivån på personalen där klockan är inlämnad är kanske den bästa jag fått i någon butik (icke klockbutiker inräknat) och den är servad hos dom på plats så jag är säker på att dom skulle göra mig nöjd om jag påtala något.
Frågeställningen var alltså inte något anklagande eller i missnöjdhet utan generellt om tidhållningen är okej.
Ni hade varit nöjda så då är jag nöjd. Tack för era åsikter.

Som tidigare nämnt. Hellre att den går lite fort just nu då den antagligen kommer lugna sig lite framåt. Den går ju inom spec och som sagt åt "rätt" håll.

Efter 2 veckor kommer du alltså dryga minuten för tidigt till ditt möte :)

1: Har du mätt hur den går på armen? Oftast går de lite långsammare IRL än i maskinen.
2: Det finns många verk som saktar ner sig lite över tid, försök ha lite is i magen.

Jag säger varken bu eller bä. Servicenivån på personalen där klockan är inlämnad är kanske den bästa jag fått i någon butik (icke klockbutiker inräknat) och den är servad hos dom på plats så jag är säker på att dom skulle göra mig nöjd om jag påtala något.
Frågeställningen var alltså inte något anklagande eller i missnöjdhet utan generellt om tidhållningen är okej.
Ni hade varit nöjda så då är jag nöjd. Tack för era åsikter.
Hur mäter du själv gången på dina klockor?

Jag använder Watchcheck från Google play. Simpel och lätt att använda.

Om det är en Omega med 1120 har den ju dessutom några år på nacken i grundutförande. Så länge den håller sig inom COSC skulle jag vars mer än nöjd.

För övrigt undrar jag om inte 1120/2892 är typ mitt favoriturverk. Tunnt, driftsäkert, tyst och elegant. Rimliga priser för service.

Tillbaka
Topp