• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kriminella och Rolex

Konsul

Cartier
Jag köper att du är seriös och att du lagt märke till detta . polisen gör ju även lite tillslag tillsammans med kronofogden och beslagtar dyra klockor halsband osv.. Jag var seriös med min fråga oxå. Då jag träffat en person som hade en 116718LN som han köpt billigare än jag köpt en 14060 för . så hur funkar det. Är DNA kanske det nya ?
DNA är ju bara så fruktansvärt komplicerat som bevismedel..
 

Jimpa

Panerai
Så du menar att serienummer på stula klockor är registrerade hos AD och att en unik dna märkning är rätt värdelös ?
 

Konsul

Cartier
Jag köper att du är seriös och att du lagt märke till detta . polisen gör ju även lite tillslag tillsammans med kronofogden och beslagtar dyra klockor halsband osv.. Jag var seriös med min fråga oxå. Då jag träffat en person som hade en 116718LN som han köpt billigare än jag köpt en 14060 för . så hur funkar det. Är DNA kanske det nya ?
Visst finns det där. Försäkringsbolagen tycker detta är super, men domstolarna anser att det är för mycket osäkerheter.... då blir det nog inget. När
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
@Konsul Varför denna överlägsna och kaxiga attityd?

Trådstarten är mer intressant än många andra på forumet. Det enda jag har märkt är att klockintresset är mycket högre hos kriminella än hos gemene man. Många köper helt lagliga klockor för pengar som inte är lika lagliga.
 
@Konsul Först och främst, intressant frågeställning, men angående vart de kommer ifrån och vem som egentligen äger den går att luska ut relativt lätt genom att läsa genom raderna. (Stöldgods, lättare att hålla koll på än stora summor kontanter. Alternativt så är de köpta med svarta kontanter bara för att tvätta pengarn hos en AD som är mindre legit/har ekonomiska problem.)
 
Kriminella är väl ofta statusfixerade och inget varumärke signalerar dyr lyx på samma sätt som rolex. Det är väl därför gemene man ofta förknippar Rolex med vulgär smaklöshet.
Att man väljer SD är väl för att den är störst och fetast på en krallig, tatuerad underarm.
 

Hugii

Audemars
En sån här tråd blir rena gissningslek. Den som får flest "likes" vinner.

OnT
De gillar den. Minsta värdetapp i Rolex och enklast att omsätta.
Tror ni på riktigt att de åker runt med stöldgods på armen (de vet att vid första kontakt med polisen åker den av och aldrig kommer tillbaka, samt får några 1000kr i dagsböter för häleri)?????
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Det är ju en Rolex som mäter 44mm och passar dessa stora gossar väl. Jag tror inte dom har stöldgods, varför skulle dom ha det när dom med största sannolikhet gör affärer som betalas kontant? AD säger väl inte nej om du cashar din klocka? Personligen betalar jag med mastercard så ni kan vara lugna.
- Med det är synd att dom lämnat Breitling, hur ska vi då veta vilka som är bankrånare Om dom bär samma klocka som oss...?:eek:
 
Det är ju en Rolex som mäter 44mm och passar dessa stora gossar väl. Jag tror inte dom har stöldgods, varför skulle dom ha det när dom med största sannolikhet gör affärer som betalas kontant? AD säger väl inte nej om du cashar din klocka? Personligen betalar jag med mastercard så ni kan vara lugna.
- Med det är synd att dom lämnat Breitling, hur ska vi då veta vilka som är bankrånare Om dom bär samma klocka som oss...?:eek:
Hmm man kanske får gå över till Breitling. Men då måste man väll flytta till Göteborg?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hej alla vänner!

Jag har senaste året i mitt jobb kommit i kontakt med grovt kriminella, de flesta gängmedlemmar. Jag kollar alltid deras klockor och det som helt dominerar är Rolex och särskilt Sea-dwellern. Hur kan det blivit så här? Varför just dwellern?
Vad jobbar du med? Och vad bär du själv vid dessa möten ?
Breitling eller omega, bara för att jävlas...
Kommentar är överflödigt. Nu går vi vidare.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är ju en Rolex som mäter 44mm och passar dessa stora gossar väl. Jag tror inte dom har stöldgods, varför skulle dom ha det när dom med största sannolikhet gör affärer som betalas kontant? AD säger väl inte nej om du cashar din klocka? Personligen betalar jag med mastercard så ni kan vara lugna.
- Med det är synd att dom lämnat Breitling, hur ska vi då veta vilka som är bankrånare Om dom bär samma klocka som oss...?:eek:
Blandar inte du och några andra ihop Sea-Dwellern och Deep Sea nu?
 

Hugii

Audemars
@Konsul Först och främst, intressant frågeställning, men angående vart de kommer ifrån och vem som egentligen äger den går att luska ut relativt lätt genom att läsa genom raderna. (Stöldgods, lättare att hålla koll på än stora summor kontanter. Alternativt så är de köpta med svarta kontanter bara för att tvätta pengarn hos en AD som är mindre legit/har ekonomiska problem.)
Intressant. Vilka AD är det?
På riktigt tror du att du kan tvätta pengar genom att köpa en klocka och sen sälja den? Grundproblemet kvarstår: "var fick du pengarna i från om du har nolltaxerat i alla år?"...eller?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Intressant. Vilka AD är det?
På riktigt tror du att du kan tvätta pengar genom att köpa en klocka och sen sälja den? Grundproblemet kvarstår: "var fick du pengarna i från om du har nolltaxerat i alla år?"...eller?
kanske är en del av dom klockor som säljs billigt utan Box och papper efter fem är?
 

jerik

Omega
Det verkar som om det finns en manual bland grovt kriminella som alla måste följa för att accepteras. I den ingår sedvanlig BMW och just dwellern... etc. mycket tråkigt för märket anser jag...
Pizzabagare och kebabgrilare är inte per automatic kriminella. Annars tror jag att Mercedes och Porsche är minst lika populära märken i de skumma yrkesgrupperna.

Lika välbelagd betraktelse som hur vanlig just Sea Dweller är bland kriminella.
 
P

Philippe Stern

Guest
I egenskap av biträde till flera av mina älsklingar, vilka förmodligen köpt sina Rolex mycket billigare än jag (tänk på senaste kuppen i Göteborg...) så kan en och annan tanke om om kriminaliteten dyka upp. Min lilla tråd är seriös. Är Rolex på väg att bli ett varumärke med kriminell belastning?
Nej. Lär avta nu när polisen och Kronkalle beslagtar klockor av kriminella på krogen och vid razzior på stan. Nu får buset köpa Seiko.
 
Topp