• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kristian Haagens tankar om smartwatches vs. service

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
http://www.0024watchworld.com/column-kristian-haagen-smartwatch-vibes/

Ge 0024watchworld.com ett klick och sidvisning, även fast jag tar mig även friheten att citera in hela inlägget.

Kristian Haagen: smartwatch vibes
Posted by: Kristan Haagen in Timegeeks August 12, 2015


smartwatch-vibes.jpg


Smartwatches command acres of news these days. Die-hard collectors of traditional watches say no, open-minded collectors of fine timepieces would consider wearing them on the other wrist, and kids love them.


Personally I am somewhere in the middle. This is because I am an Apple-guy. My iMac at the office, MacBook Air laptop, iPad Mini and iPhone all are great products and I am a great fan of just about everything Apple. But you will not see me in a sleeping bag outside the local Apple store with the first movers and tech bloggers, once the Apple smartwatch is ready for sales in my part of the world.

That said, I’m getting the smartwatch vibes. Not because Pharrell Williams is a fan on Instagram. Nor because Stephen Pulvirent from Bloomberg writes great articles about it. But because I am pissed off with the service charges I get when I bring in one of my mechanical watches in for maintenance. And it occurs to me that one of the biggest threats from the smart watch to traditional watchmaking is the fact that a good old mechanical luxury watch will either be replaced or even trashed for a newer version in the Apple treadmill. That Apple device will never come back after six long months of after sales service at the manufacturer with a charge of 4.000+ euro.

But even if the die-hard mechanical watch fans show only contempt, they might consider wearing the Apple Watch while their beloved mechanical timepieces are at the service spas in the Swiss Jura mountains. And this is where the traditional watchmakers should fear the smart watch incursion: it just might remain on our wrists, the right one. Or heaven forbid, promoted to the left-hand wrist if you do not speed up the after sales services and also keep the bill at a reasonable level. And should the retailer email you with a delayed return date of your mechanical timepiece, then you can respond with a standardized reply from your Apple watch.

May I suggest an angry smiley followed by the thumps down sign?

Har han en poäng?
 

JohnDoe

Rolex
Ja det är möjligt om det är en OWG som servar sin klocka. För oss med fler så är det ju bara att byta till en annan under servicetiden. Fast det är lite tröttsamt med långa servicetider på AW med.
 

Owaysis

Cartier
Tycker att det är en rätt så irrelevant poäng. Är det inte bättre att köra med quartz isåfall? Då får han ändå en riktig klocka och inget elektroniskt skit (jag är medveten om att kvarts också kan definieras som elektroniskt..)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tycker att det är en rätt så irrelevant poäng. Är det inte bättre att köra med quartz isåfall? Då får han ändå en riktig klocka och inget elektroniskt skit (jag är medveten om att kvarts också kan definieras som elektroniskt..)
Elektroniskt skit? Har du ens klämt på en Apple Watch? Finishen är tramsigt bra.
 

Owaysis

Cartier
I vanlig Apple-anda så är säkert finishen väldigt bra och jämförbar med många hyfsat dyra klockor. Jag tycker dock inte att man kan jämföra en smartwatch med en vanlig analog klocka. I min värld är det två helt skilda saker och den ena kan inte ersätta den andra. Jag kallar det elektroniskt skit då jag inte är intresserad av att ha en dator på handleden. Mekaniska klockor kommer inte kunna ersättas och därför är jämförelsen irrelevant. Det finns en anledning till att dyra mekaniska klockor säljer som smör trots att en kvarsklocka för 200kr håller tiden bättre.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
I vanlig Apple-anda så är säkert finishen väldigt bra och jämförbar med många hyfsat dyra klockor. Jag tycker dock inte att man kan jämföra en smartwatch med en vanlig analog klocka. I min värld är det två helt skilda saker och den ena kan inte ersätta den andra. Jag kallar det elektroniskt skit då jag inte är intresserad av att ha en dator på handleden. Mekaniska klockor kommer inte kunna ersättas och därför är jämförelsen irrelevant. Det finns en anledning till att dyra mekaniska klockor säljer som smör trots att en kvarsklocka för 200kr håller tiden bättre.
Jag är helt enig om kategoriseringen, särskilt om du läser min recension i recensions-delen här på Klocksnack. Dock blundar jag inte lika naivt för smartwatches längre. Det är farligt att känna av temperaturen i den mikroskopiska Klocksnackbubblan, här inne älskar vi mekaniska klockor. Utanför bubblan har majoriteten har på sig quartzklockor - Michael Kors, Daniel Wellington osv. Funderar över hur många tusentals quartzklockor det går på varje mekanisk finklocka man klockspottar ute.
Det är naivt att tro att det här inte är en gamechanger, http://www.bloomberg.com/news/artic...-s-watch-sales-to-biggest-drop-in-seven-years
 

Owaysis

Cartier
Jag är helt enig om kategoriseringen, särskilt om du läser min recension i recensions-delen här på Klocksnack. Dock blundar jag inte lika naivt för smartwatches längre. Det är farligt att känna av temperaturen i den mikroskopiska Klocksnackbubblan, här inne älskar vi mekaniska klockor. Utanför bubblan har majoriteten har på sig quartzklockor - Michael Kors, Daniel Wellington osv. Funderar över hur många tusentals quartzklockor det går på varje mekanisk finklocka man klockspottar ute.
Det är naivt att tro att det här inte är en gamechanger, http://www.bloomberg.com/news/artic...-s-watch-sales-to-biggest-drop-in-seven-years
Det du säger stämmer väldigt bra när det gäller billigare klockor så som DW och MK, det står även i artikeln som du länkar till att den största förminskningen i försäljning drabbade klockor mellan 100 och 150 dollar. Det är främst dessa klockor som de smarta klockorna konkurrerar mot. Det är därför jag anser att det är en irrelevant poäng att nämna att det är värt att köpa en smart klocka för att man då slipper dyra servicekostnader. De smarta klockorna kan gott och väl konkurrera ut DW samt MK och det har jag absolut inget emot då jag anser även DW vara skit.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Det du säger stämmer väldigt bra när det gäller billigare klockor så som DW och MK, det står även i artikeln som du länkar till att den största förminskningen i försäljning drabbade klockor mellan 100 och 150 dollar. Det är främst dessa klockor som de smarta klockorna konkurrerar mot. Det är därför jag anser att det är en irrelevant poäng att nämna att det är värt att köpa en smart klocka för att man då slipper dyra servicekostnader. De smarta klockorna kan gott och väl konkurrera ut DW samt MK och det har jag absolut inget emot då jag anser även DW vara skit.
DW är inte skit, DW kan måhända vara ointressant. Inte skit.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Dyra mekaniska klockor kommer alltid att vara nischade mot en liten del av befolkningen. Där kommer försäljningen att inte påverkas nämnvärt, tror jag.
Det är som artikeln säger, att smartwatches äter upp marknadsandelar från modeklockorna. För många människor är klockan bara en accessoar, lite slit & släng. Man ersätter alltså en modelpryl med en annan.

Folk som köper en dyrare mekanisk klocka tänker oftast inte så. Man köper en klocka som man vill ha... länge...
 
Elektroniskt skit? Har du ens klämt på en Apple Watch? Finishen är tramsigt bra.
Men lik förbannat tål de mindre än många billiga quartzklockor. Åtminstone min. Fan också. Det är därför jag är så pissed-off på just den Apple-prylen. Finish och kvalitet är inte alltid synonymt, så tramsigt bra håller jag med om.
 

Owaysis

Cartier
DW är inte skit, DW kan måhända vara ointressant. Inte skit.
Njae alltså jag förstår vad DW har gjort för klockbranschen i Sverige och skapandet av det märket är helt genialiskt. Men för de pengarna så kan man få så mkt bättre.
Skit är det väl inte men, Seiko och Orient för de pengarna är oslagbart. En Orient Bambino är så sjukt mkt mer klocka för mindre pengar än vad en random DW kostar.
 
Senast ändrad:
Modeklockor i ungefär samma prisklass som AW kan nog vara starkt hotade. Billiga quartzklockor för <500 spänn kanske något mindre hotade. De kan snarare bli komplement när man inte vågar bära AW:n.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar klockor. En smartwatch är inte inom ramen för vad jag definierar som klocka (andra kan säkert definiera det annorlunda, feel free...). Om jag har EN klocka som jag skickar på service i Jura-bergen i 12 veckor så är inte en smartwatch ett alternativ, då bär jag hellre en DW (som åtminstone är en klocka). Jag överväger en smartwatch ungefär lika lite som en Texas-bo skulle överväga att ha en ölkeps med burkhållare sugrör på sig om vederbörandes Stetson är på kemtvätt. Det är liksom inte ett alternativ. Inte för att det skulle vara dåligt eller skräp utan för att en smartwatch inte är vad jag definierar som intressant baserat på mitt klockintresse.
 

Landshark

Cartier

Har jag förstått det hela rätt om jag sammanfattar frågeställarens "poäng" så här: Det finns en risk att ägare av mekaniska ur i prisklassen ca 250.000 kr och uppåt (baserat på servicetid och pris i artiklen), dvs exempelvis VC, PP och AP (eller mer exklusiva märken), skulle köpa en Apple-Watch under servicetiden - för att ha någonting att mäta tiden med - och sedan bli så förtjusta i den, att de behåller den, på ena eller andra armen?

Låter lite långsökt... :)

:)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Njae alltså jag förstår vad DW har gjort för klockbranschen i Sverige och skapandet av det märket är helt genialiskt. Men för de pengarna så kan man få så mkt bättre.
Skit är det väl inte men, Seiko och Orient för de pengarna är oslagbart. En Orient Bambino är så sjukt mkt mer klocka för mindre pengar än vad en random DW kostar.
Mer klocka, ja. Majoriteten är antagligen inte intresserad av prestanda.
Jag gillar klockor. En smartwatch är inte inom ramen för vad jag definierar som klocka (andra kan säkert definiera det annorlunda, feel free...). Om jag har EN klocka som jag skickar på service i Jura-bergen i 12 veckor så är inte en smartwatch ett alternativ, då bär jag hellre en DW (som åtminstone är en klocka). Jag överväger en smartwatch ungefär lika lite som en Texas-bo skulle överväga att ha en ölkeps med burkhållare sugrör på sig om vederbörandes Stetson är på kemtvätt. Det är liksom inte ett alternativ. Inte för att det skulle vara dåligt eller skräp utan för att en smartwatch inte är vad jag definierar som intressant baserat på mitt klockintresse.
Helt rätt. Så definierar jag det också, det är inte en klocka i den bemärkelsen ...men den tar upp utrymmet där klockor sitter, på handleden.
Som jag skrev i min recension så är en smartwatch långt från något för alla, det skrev jag med faktiskt med dig i tankarna. :)
Har jag förstått det hela rätt om jag sammanfattar frågeställarens "poäng" så här: Det finns en risk att ägare av mekaniska ur i prisklassen ca 250.000 kr och uppåt (baserat på servicetid och pris i artiklen), dvs exempelvis VC, PP och AP (eller mer exklusiva märken), skulle köpa en Apple-Watch under servicetiden - för att ha någonting att mäta tiden med - och sedan bli så förtjusta i den, att de behåller den, på ena eller andra armen?

Ehh: Mitt svar blir då att den risken får nog anses försumbar...

:)
Möjligt, men den finns uppenbarligen där.
Extremt exempel (hugg inte av mitt huvud nu) men Pharrell har ett klockstall som antagligen kostar som ett gäng valfria lägenheter i centrala Stockholm, ändå har det suttit och sitter det en Apple Watch på hans handled på senaste tidens Instagrambilder:
https://instagram.com/p/7CWL23kW9J/?taken-by=pharrell
https://instagram.com/p/6hU5TGEW8O/?taken-by=pharrell
 

KenKun

Patek
2-Faktor

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Finns en stor chans att han har fått den av Apple?
Jag vet inte hur det ser ut med Apples PR-maskin, men vad jag hört sponsrar de inte personer på det viset, ungefär som det påstås om Rolex. Att de helt enkelt inte behöver då varumärket är så starkt.
Men som sagt gör jag bara en bedömning, jag vet så klart inte.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Njae. Tror inte det är något mysterium, helt enkelt custom job.
http://9to5mac.com/2015/05/25/gold-plated-apple-watch-video/

EDIT:
Att caset är guld tvekar jag dock inte på i kändisarnas fall. Oklart om länken är i massivt guld dock. Jag tror på plated gold, custom job.
Känns som ett stort sammanträffande, att 3 kändisar flashar upp sina nya Apple watches, med likadana guldlänkar.
Tror starkt på att det är Apple som har delat ut dem...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Problemet är väl att hårdvaran är dåligt efter ett par år, batteriet lika så. Därför skulle jag faktiskt också kategorisera Apple Watch som skit om man jämför dem med "riktiga" klockor. Oavsett finish.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är väl att hårdvaran är dåligt efter ett par år, batteriet lika så. Därför skulle jag faktiskt också kategorisera Apple Watch som skit om man jämför dem med "riktiga" klockor. Oavsett finish.
Med det tänket är allting med en mjukvara skit.
Jag är helt med på tankegången att de blir out of date, tror nästan att jag redan skrivit det i min recension också. Men för mig är det inte = skit.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Med det tänket är allting med en mjukvara skit.
Jag är helt med på tankegången att de blir out of date, tror nästan att jag redan skrivit det i min recension också. Men för mig är det inte = skit.

Det jag påstår gäller självklart bara när man vill jämföra den mot en vanlig klocka. Man kan däremot jämföra Apple Watch med exempelvis Moto 360 och då är den säkerligen inte skit.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Det jag påstår gäller självklart bara när man vill jämföra den mot en vanlig klocka. Man kan däremot jämföra Apple Watch med exempelvis Moto 360 och då är den säkerligen inte skit.
Fast, går de att jämföra? De råkar uppta samma placering (handleden), men är de i samma kategori?
 

JayJay

Rolex
Tror inte han på allvar tror att den klockan ska konkurrera ut lyxklockan. Däremot använder han tillfället för att angripa såväl tiden det tar och kostnaden det innebär att få sina dyrgripar omhändertagna. Båda är i många fall orimliga.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte han på allvar tror att den klockan ska konkurrera ut lyxklockan. Däremot använder han tillfället för att angripa såväl tiden det tar och kostnaden det innebär att få sina dyrgripar omhändertagna. Båda är i många fall orimliga.
Tänkt på det också.
Hade varit helt oacceptabelt i andra ärenden.
- Jahapp, här är nycklarna till bilen.
- Toppen! Vi hör av oss om 1 månad ..ish.
 
Topp