• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Krona mm lossnat

Hej, jag har en Zodiac Astroquartz där kronan och pinnen som går in i klockan har lossnat.
Kan man laga detta själv på något sätt?
Supertacksam för hjälp.

Mvh/Torbjörn

Bilagor

• IMG_4181.jpeg
    IMG_4181.jpeg
    274.9 KB · Visningar: 1
  • image.jpg
    image.jpg
    305.4 KB · Visningar: 1
Det kan vara ganska enkelt beroende på vad felet är. Många äldre urverk har en liten skruv som gör att kronan och axeln sitter fast. Denna kan med tiden bli lös och då åker hela axeln ut. Om så är fallet är det bara att trycka in axeln igen, kontrollera att den "tar" (vevar upp och ställer om visarna) och sen skruva åt skruven så axeln sitter fast igen.

Det kan vara ganska enkelt beroende på vad felet är. Många äldre urverk har en liten skruv som gör att kronan och axeln sitter fast. Denna kan med tiden bli lös och då åker hela axeln ut. Om så är fallet är det bara att trycka in axeln igen, kontrollera att den "tar" (vevar upp och ställer om visarna) och sen skruva åt skruven så axeln sitter fast igen.
Tack för svar.
Dessvärre tar inte axeln. Inget händer med visarna och krona med Axel sitter löst.

Hej, jag har en Zodiac Astroquartz där kronan och pinnen som går in i klockan har lossnat.
Kan man laga detta själv på något sätt?
Supertacksam för hjälp.

Mvh/Torbjörn
Det enkla och tråkiga svaret är antagligen, nej. Men om du ändå vill prova, har du verktyg för att öppna boetten? Har du mejslar för att skruva på skruvarna som sitter i urverket?

Det enkla och tråkiga svaret är antagligen, nej. Men om du ändå vill prova, har du verktyg för att öppna boetten? Har du mejslar för att skruva på skruvarna som sitter i urverket?
Hej, tack för svar. Nej verktyg har jag inte i dagsläget men det kan jag nog ordna.
Men du tror att den är reparerbar i alla fall? Men jag vill inte lägga några stora pengar på den.

Hej, tack för svar. Nej verktyg har jag inte i dagsläget men det kan jag nog ordna.
Men du tror att den är reparerbar i alla fall? Men jag vill inte lägga några stora pengar på den.
Jag tror du svarar dig själv på sätt och vis. Verktyg kostar pengar och kunskapen att utföra arbetet måste erhållas på något vis. Hur mycket av varje är du villig att investera?

Tillbaka
Topp