• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Krona på ds1 day date

Vicnic

Omega
Tjena tjena! Upptäckte precis att man kan vrida på min ds 1 krona även när den är "låst". Verken tid, datum eller dag ändras dock då, men något verkar ju fortfarande vara fel. Det går även att dra den bakåt men den stoppar betydligt mer då. Ska tilläggas att det fungerar fin fint att byta både tid, datum och dag när man väl har dragit ut kronan ett eller två snäpp. Jag har för mig att det inte gick att vrida på kronan i "stängt läge" tidigare eller har jag fel?

Vad tror ni är felet och bör man lämna in den? Vad skulle det isåfall kosta?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det är inte så att
Tjena tjena! Upptäckte precis att man kan vrida på min ds 1 krona även när den är "låst". Verken tid, datum eller dag ändras dock då, men något verkar ju fortfarande vara fel. Det går även att dra den bakåt men den stoppar betydligt mer då. Ska tilläggas att det fungerar fin fint att byta både tid, datum och dag när man väl har dragit ut kronan ett eller två snäpp. Jag har för mig att det inte gick att vrida på kronan i "stängt läge" tidigare eller har jag fel?

Vad tror ni är felet?
Det är inte så att du drar upp automaten bara?
 

Vicnic

Omega
Nej där är gänga på kronhasen och man skruvar ner den för vattentäthetens skull som på många dykarur.
Går inte att skruva mer framåt men vrids bakåt för att lossa den igen.

Hänger inte riktigt med... Hur menar du med att det inte går att skruva mer framåt men vrids bakåt för att lossa igen?
 

jabla

Sarlacc
Tror inte din klocka har skruvad krona men om den har funkar det så här:

twinlock.jpg

Bilden visar läget där man kan dra upp urveket, man kan sedan dra ut den längre för att ställa datum och tid och slutligen skruvar man ner den som en kapsyl för att klockan skall vara extra vattenskyddad.

Om den inte har skruvad krona är det normalt att man kan rotera den i innersta läget och i ena riktningen går det trögare eftersom man vrider upp fjädern.
 

Vicnic

Omega
Tror inte din klocka har skruvad krona men om den har funkar det så här:

twinlock.jpg

Bilden visar läget där man kan dra upp urveket, man kan sedan dra ut den längre för att ställa datum och tid och slutligen skruvar man ner den som en kapsyl för att klockan skall vara extra vattenskyddad.

Om den inte har skruvad krona är det normalt att man kan rotera den i innersta läget och i ena riktningen går det trögare eftersom man vrider upp fjädern.

Okej, tack så mycket. Hur vet jag om min klocka har en skruvad krona då?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Okej, tack så mycket. Hur vet jag om min klocka har en skruvad krona då?

Om du har synliga gängor på kronhalsen som på bilden ovan så har du en skruvad krona. Om du kan trycka in den i innersta läget utan att den behövs skruvas som en mutter, då har du inte skruvad krona.
 

jabla

Sarlacc
Okej, tack så mycket. Hur vet jag om min klocka har en skruvad krona då?
Det blev tillkrånglat av mig här känner jag, kan du bara dra den rätt ut från innersta läget och inte ser någon gänga har den inte skruvad krona.
Gå in till närmsta åteförsäljare av Certina och fråga om den är ok ifall du fortfarande är osäker.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tjena tjena! Upptäckte precis att man kan vrida på min ds 1 krona även när den är "låst". Verken tid, datum eller dag ändras dock då, men något verkar ju fortfarande vara fel. Det går även att dra den bakåt men den stoppar betydligt mer då. Ska tilläggas att det fungerar fin fint att byta både tid, datum och dag när man väl har dragit ut kronan ett eller två snäpp. Jag har för mig att det inte gick att vrida på kronan i "stängt läge" tidigare eller har jag fel?

Vad tror ni är felet och bör man lämna in den? Vad skulle det isåfall kosta?
Tror inte det är något fel. Kan också vrida på min åt bägge hållen.
Den har f.ö. ingen skruvad krona.
 
Topp