• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Krona ramlar ut i ytterläge

Hej KS!

Min flickvän skulle ställa om datum på sin Rolex 1500 idag. När hon skruvar ut kronan och ska ställa den i ytterläge åker hela kronan ut. Går att skruva i kronan igen och klockan går som den ska, men det går inte att ställa om tiden. Vad är det som kan ha hänt? Hur åtgärdar man detta på enklast/billigast vis?

Tack på förhand för assistans!
Erik

Kronaxeln kan ha gått av.....men troligen har den bara släppt ur sitt läge......lätt åtgärdat. Låt en uris kika på det. Har den gått av kan det finnas en halva kvar i verket......

Känns som skruven Som låserfast stem har släppt, åk in till urmakaren och be honom öppna och skruva åt den!
Borde inte kosta ngt :)

IMG_2947.JPG

Lite tråkigt dock om det ligger en skruv och åker karusell i klockan.
Vet inte hur det är i rolexurverk men i ETA så krävs det rätt mycket för att skruven ska lossna helt.

Om den däremot bara sitter lite löst, så kan man ta ut hela stem sådär. Lär bara vara att dra åt en skruv som sitter på plats misstänker jag.

Vet inte hur det är i rolexurverk men i ETA så krävs det rätt mycket för att skruven ska lossna helt.

Om den däremot bara sitter lite löst, så kan man ta ut hela stem sådär. Lär bara vara att dra åt en skruv som sitter på plats misstänker jag.
Jämnför du ETA med Rolex ? Hmm
Om du läser allt över så har han redan fått den infon , :)
Med vänlig hälsning,

Tillbaka
Topp