• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Krona som skaver

Hej! Ny på forumet, hoppas kunna få något tips på mitt ”problem”. Har en Seiko Mini Turtle som jag gillar skarpt förutom på ett plan. Bär klockan på vänster arm och vill fortsätta med det. Dock upplever jag att kronan skaver mot handen, även om jag inte böjer upp handen. Har även provat att bära klockan högre upp, ovanför benknotan på handleden, inget för mig dock. Ska jag gå vidare och bara byta klocka, kanske funkar en med kronan som sitter vid ”klockan fyra”, eller finns klockar i prisklassen 5-12 000 kr med kronan placerad vid klockan nio”?

Sorry för lång post

Hälsningar Johan
 

Bilagor

  • 9E7CC59F-1F48-47FF-B9B1-B78193010611.jpeg
    9E7CC59F-1F48-47FF-B9B1-B78193010611.jpeg
    153.1 KB · Visningar: 8

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej! Ny på forumet, hoppas kunna få något tips på mitt ”problem”. Har en Seiko Mini Turtle som jag gillar skarpt förutom på ett plan. Bär klockan på vänster arm och vill fortsätta med det. Dock upplever jag att kronan skaver mot handen, även om jag inte böjer upp handen. Har även provat att bära klockan högre upp, ovanför benknotan på handleden, inget för mig dock. Ska jag gå vidare och bara byta klocka, kanske funkar en med kronan som sitter vid ”klockan fyra”, eller finns klockar i prisklassen 5-12 000 kr med kronan placerad vid klockan nio”?

Sorry för lång post

Hälsningar Johan
Lyssna inte på @yonsson :D Köp en Squale, infälld krona kl4 ;)
1521Wristshot1.jpg
 
Får nog bli så, hoppas att problemet med en krona klockan fyra försvinner. Kanske en King Turtle. Gillar Seiko skarpt.

Tack för svaret
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Allt som inte dödar, härdar :) Dvs din handled kommer vänja sig förr eller senare... Eller så köper du en klocka vars krona inte skaver på dig. Det finns säkert klockor med kronan kl. 3, som inte skaver lika mycket på dig.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vassa kronor är ett gissel. Vet inte hur många klockor jag sålt pga det. Trist är det.
Jag har klockan på höger men ovanför knölen. Det gör att klockan blir bakåtlutad och vassa kronor skär rakt ner i armen.
 
Allt som inte dödar, härdar :) Dvs din handled kommer vänja sig förr eller senare... Eller så köper du en klocka vars krona inte skaver på dig. Det finns säkert klockor med kronan kl. 3, som inte skaver lika mycket på dig.

Tack för input. Tror helt enkelt jag får leta vidare. Synd då just denna klocka passade min väääldigt tunna handled i övrigt, satt jättebra. Rackarns krona

Vassa kronor är ett gissel. Vet inte hur många klockor jag sålt pga det. Trist är det.
Jag har klockan på höger men ovanför knölen. Det gör att klockan blir bakåtlutad och vassa kronor skär rakt ner i armen.

Visst är det ett gissel med vassa och skavande kronor, tråkigt. Men Seiko har som sagt många modeller med kronan placerad vid kl 4, värt att testa. Ska även hålla ögonen öppna på klockor med mindre kronor.
 
Senast redigerad av en moderator:
Förslag? Vet att Sinn har ”lefty”-modeller men aningen utanför min prisklass. Gillar dom skarpt dock, likt Tudor Pelagos:)
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! Ny på forumet, hoppas kunna få något tips på mitt ”problem”. Har en Seiko Mini Turtle som jag gillar skarpt förutom på ett plan. Bär klockan på vänster arm och vill fortsätta med det. Dock upplever jag att kronan skaver mot handen, även om jag inte böjer upp handen. Har även provat att bära klockan högre upp, ovanför benknotan på handleden, inget för mig dock. Ska jag gå vidare och bara byta klocka, kanske funkar en med kronan som sitter vid ”klockan fyra”, eller finns klockar i prisklassen 5-12 000 kr med kronan placerad vid klockan nio”?

Sorry för lång post

Hälsningar Johan
Tror det räcker med att du testar att sätta klockan på ett annat band. Har samma modell på ett gummi och störs inte av kronan. Jag gillar inte Seikos senaste länkar av flera skäl. Ett av skälen är att de är så jäkla stela att de inte ger boeten någon förutsättning att rotera "bakåt" i samband med att man vinklar upp handleden vi vilket leder till besvär med kronan.
 
Tror det räcker med att du testar att sätta klockan på ett annat band. Har samma modell på ett gummi och störs inte av kronan. Jag gillar inte Seikos senaste länkar av flera skäl. Ett av skälen är att de är så jäkla stela att de inte ger boeten någon förutsättning att rotera "bakåt" i samband med att man vinklar upp handleden vi vilket leder till besvär med kronan.

Bra tips att prova ett annat band. Testade ett läderband men ingen skillnad tyvärr. Får prova ett gummiband som sista utväg, annars får det bli en ny klocka helt enkelt.

Har även haft ögonen på denna ett tag, Tissot Visodate. Kronan sticker inte ut så långt från boetten vilket jag tror kan hjälpa. Trevlig klocka dessutom:)

Bild lånad;)
 

Bilagor

  • 75A0B245-40E6-4FF9-A0E8-A9642F207BEF.jpeg
    75A0B245-40E6-4FF9-A0E8-A9642F207BEF.jpeg
    137.3 KB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej! Ny på forumet, hoppas kunna få något tips på mitt ”problem”. Har en Seiko Mini Turtle som jag gillar skarpt förutom på ett plan. Bär klockan på vänster arm och vill fortsätta med det. Dock upplever jag att kronan skaver mot handen, även om jag inte böjer upp handen. Har även provat att bära klockan högre upp, ovanför benknotan på handleden, inget för mig dock. Ska jag gå vidare och bara byta klocka, kanske funkar en med kronan som sitter vid ”klockan fyra”, eller finns klockar i prisklassen 5-12 000 kr med kronan placerad vid klockan nio”?

Sorry för lång post

Hälsningar Johan
Har slipat/polerat till någon krona som var för vass tidigare när jag bar klockor felaktigt nedanför knölen.
 
Topp