• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Krona till Certina DS-2 (5301 300)

macallan

Cartier
Hej. jag har påbörjat mitt första projekt som hobbyurmakare :). En Certina DS2 med boett 5301 300 och urverk 25-661. Jag har lyckats hitta en orginal uppdragningsbom och ett orginalglas. Men jag har problem med kronan. Certinakronor finns på ebay och cousins men jag har inte lyckats få reda på måttet på denna krona. Är det någon som vet hur stor denna ska vara, alternativt var jag kan hitta en. Tack på förhand.
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är en DS-2 krona.

Observera att det skall vara med delad axel och en axel som har ett uttag för en gummiring, man måste använda silikonfett på O-ringarna om du vill ha möjligheten att dra upp urverket för hand.
1000231.jpg

Ca 5,4 mm i diameter.

1000232.jpg

Ca 3,1 i djup.

En sak till som är viktig om du skall plocka isär urverket och det är att datumväxlingshjulet är mycket ömtåligt för man använder en liten metalltråd som är ytters bräcklig och hjulet måste vara i exakt rätt position när den installeras då tråden annars kommer gå av första gången du försöker växla datum.
 
B

Banankontakt

Guest
En sak till som är viktig om du skall plocka isär urverket och det är att datumväxlingshjulet är mycket ömtåligt för man använder en liten metalltråd som är ytters bräcklig och hjulet måste vara i exakt rätt position när den installeras då tråden annars kommer gå av första gången du försöker växla datum.


Kan det vara den här metalltråden du menar

IMG_0574.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Jepp. Åt ena hållet är den stel så den trycker datumringen framåt ett snäpp men åt andra hållet är den fjädrande så den glider över kuggarna när man ställer bak klockan. Här är den ca 4 timmar från att växla datum. Observera att centrumkugghjulet är stelt så när det stora hjulet snurrar gör den stela delen att det lilla kugghjulet med fjädern också snurrar.

Vart annat varv lägger sig spetsen i rak linje med det andra kugghjulet och pluppen på datumväxlingshjulet och då sätter man i hjulet så den ligger mot kuggen som skall tryckas fram. Det man inte ser är att på undersidan det lilla hjulet med fjädern finns en utskärning i ringen och när den då ligger rätt låter den mothållararmen glida in en bit extra så armen blir fjädrande och klick växlar klockan datum när kuggen trycks åt sidan. Armen är den med det lilla runda pluppen som ligger mot datumringen och armen går då förbi under växlingshjulet och är nästan stel när växlingshjulet är i annat läge än det korrekta

Här är då faran för ligger inte hjulet rätt finns inget fjädring i armen och kuggen på datumhjulet trycks då mot en stel arm som inte kan tryckas in och då går metalltråden av.
 
Senast ändrad:
B

Banankontakt

Guest
På min kärvade den på vissa datum och jag behövde då flytta om hjulet ett hack. Jag tvingade den aldrig när jag kände motstånd så metalltråden skadades inte. Så det är nog bra om man provar att ställa datumet mer än en gång innan man monterar ihop allt igen.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ett problem är att metalltråden böjer sig lite med tiden så den går inte mot kuggarna lika långt in som när den var ny och de ihop med slitna kuggspetsar gör att datumhjulet bara hoppar till men växlar inte. Tråden sliter ut spetsarna och spetsarna trycker mot tråden när de går över den.
 
Topp