• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Krona till vänster är ett otyg!

De två puckarna nedan bli extra svåra att bära på högerarm pga kronan till vänster.
Eller är det jag som är ovan med att alltid ha kronan till höger och därmed få den ur vägen.

Hur gör ni med klockan på vänster med kronan till höger?

SS var inte försiktiga med kronan på Landsorten eftersom de flesta inte skulle störas av den...


IMG_0193.jpg
 
Tror tyvärr det blir extra tydligt med tanke på modell och storleken, så jag förstår att det kan bli ett verkligt problem.

Vidare har jag faktiskt alltid sett det som en fördel att ha kronan mot höger som "högerbärare", då den aldrig trycker in i handen och därför slipper jag problem annat än att den kan fastna i manschetten, det är så otroligt sällan jag har behov av att ställa om klockan ändå.
 

J.G.L

Omega
Som CptSlow säger, man får lite förhårdnader i huden där kronan trycker. Men det är klart att det är med betoning på "man". ;)
 

Gurgel

Cartier
Har ju en permanent "valk" på handen där kronan ligger och trycker. Känseln försämras ju på precis det stället och det är iafl på mig inget som längre stör. Vet dock att jag under inkörningsperioden kunde ha lite besvär av stt det liksom blev ömt... Ser ju inte så snyggt ut, ser ut som någon jävla svamp eller något... men å andra sidan. Vem fan bryr sig...
image.jpg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Inget speciellt, bär dem som vanligt. Undviker kanske att ha länken snortight så kan klockan röra på sig och åker upp på ev egen hand när man vinklar handleden.
 
Tror tyvärr det blir extra tydligt med tanke på modell och storleken, så jag förstår att det kan bli ett verkligt problem.
Vidare har jag faktiskt alltid sett det som en fördel att ha kronan mot höger som "högerbärare", då den aldrig trycker in i handen och därför slipper jag problem annat än att den kan fastna i manschetten, det är så otroligt sällan jag har behov av att ställa om klockan ändå.

Precis min poäng att bära på höger. Ställa om gör man ju ändå inte på armen. Då tar man av den, kikar in om det är glasbaksida och njuter av hantverket.

Har ju en permanent "valk" på handen där kronan ligger och trycker. Känseln försämras ju på precis det stället och det är iafl på mig inget som längre stör. Vet dock att jag under inkörningsperioden kunde ha lite besvär av stt det liksom blev ömt... Ser ju inte så snyggt ut, ser ut som någon jävla svamp eller något... men å andra sidan. Vem fan bryr sig...
image.jpg

Svamp... ha ha ha! Det där Orisen är en mäktig pjäs.

Inget speciellt, bär dem som vanligt. Undviker kanske att ha länken snortight så kan klockan röra på sig och åker upp på ev egen hand när man vinklar handleden.

Ja den taktiken funkar nog på en lättare klocka men inte på de här bjässarna. tyngdlagen is a bitch.

Är detta ett problem eller är ni vänsterhänta klenare än vi som är högerhänta?

Vänsterhänt (lite smartare) norrlänning (lite hårdare) håller på djurgårn (lite finare, lite bättre..)

Bara att bita ihop! Man har klockan på vänsterhanden oavsett.

håller gaffeln i vänster och kniven i höger men drar gränsen vid klockan.

Inte nog med att jag skulle smasha klockorna i allt när jag viftar runt med vänstern jag skulle och också missa att tillfället att trycka upp Rolexen i ansiktet på folk när man hälsar? ;)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Precis min poäng att bära på höger. Ställa om gör man ju ändå inte på armen. Då tar man av den, kikar in om det är glasbaksida och njuter av hantverket.



Svamp... ha ha ha! Det där Orisen är en mäktig pjäs.



Ja den taktiken funkar nog på en lättare klocka men inte på de här bjässarna. tyngdlagen is a bitch.



Vänsterhänt (lite smartare) norrlänning (lite hårdare) håller på djurgårn (lite finare, lite bättre..)



håller gaffeln i vänster och kniven i höger men drar gränsen vid klockan.

Inte nog med att jag skulle smasha klockorna i allt när jag viftar runt med vänstern jag skulle och också missa att tillfället att trycka upp Rolexen i ansiktet på folk när man hälsar? ;)

Jag kör även en 47mm Oris så jag är väl härdad ;)
Rätt väl av lag att hålla på by the way ;)
1458371743334.jpg

Edit. La till en bild på klossen :)
 

toecloth

Omega
2-Faktor
Det är det som är det coola tycker jag, när kronan sticker fram lite under tröjan eller manschetten och gör klockan påmind. Speciellt på kronografer när det är tre kronor som tittar fram.
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Själv kör jag på krona till vänster på min Chronoswiss, men det är enbart p.g.a. dess storlek och bland mina andra är det höger som gäller!
1458943883496-1425530253.jpg
 

månljus

Panerai
Bär alltid klockan på vänsterarmen och alla mina klockor har kronan till höger. Har aldrig ens tänkt på att det skulle vara några problem. Har å andra sidan inga monsterkronor att fajtas med och sätter heller inte klockan jättenära handen som vissa verkar göra, alltså typ rätt på handleden. Har aldrig förstått mig på det.
 
Själv kör jag på krona till vänster på min Chronoswiss, men det är enbart p.g.a. dess storlek och bland mina andra är det höger som gäller!
1458943883496-1425530253.jpg

Den kronan var inte att leka med. Jag förstår att du har den till vänster.
I min bok sabbar den balansen på en riktigt fin klocka. Blicken fastnar på kronan istället för den läckra urtavlan och de fina visarna. Gillar ringen också. Vet du om den finns utan "lökkupolen" ; )
 

Gurgel

Cartier
Bär alltid klockan på vänsterarmen och alla mina klockor har kronan till höger. Har aldrig ens tänkt på att det skulle vara några problem. Har å andra sidan inga monsterkronor att fajtas med och sätter heller inte klockan jättenära handen som vissa verkar göra, alltså typ rätt på handleden. Har aldrig förstått mig på det.
Det är förmodligen detta som gör hela skillnaden. Jag tycker det känns jätteskumt att ha klockan fastspänd ovanför knölen på handleden. Alltså hamnar den nära handen och därmed trycks kronan in i handen varje gång handen böjs uppåt. Så vill man undvika tryckskador på handen, sätt klockan längre upp (och fimpa bilhandlarhänget).
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Den kronan var inte att leka med. Jag förstår att du har den till vänster.
I min bok sabbar den balansen på en riktigt fin klocka. Blicken fastnar på kronan istället för den läckra urtavlan och de fina visarna. Gillar ringen också. Vet du om den finns utan "lökkupolen" ; )
Desvärre finns den bara med en enorm lök, men jag förstår hur du tänker även om jag själv börjar charmas av dess storlek. Trevligt att du gillar klockan i övrigt! :)
 
Topp