• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronan skruvar inte in ordentligt

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag har en Bulova Quartz där jag en dag upptäckte lite imma innanför glaset. Upptäckte då att kronan inte skruvar in riktigt ordentligt. Var hos urmakare i stan, och han tittade snabbt på den och sa att det enda som hjälpte var att byta krona och kronhals. Dock skulle de vara tvungna att skicka till Bulova (eller AD) och han trodde att det totalt skulle kosta mer än 1500 kr (dvs betydligt mer än vad jag gav för klockan).
Finns det någon"quick fix" som kan fungera för att lösa problemet?

Lite bilder (varning till alla vurmare av mekaniska ur som ännu inte har tagit till sig att man sen många år tillbaka kan tillverka billigare verk med bättre tidhållning - det blir lite science fiction över detta för er ;)).
DSC_0667.jpg
DSC_0672.jpg
DSC_0675.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Kan ju vara så att bommen är lite för lång. Kanske bytt den vid nåt tillfälle. Eller gängat ur sig. Kan du ta loss kronan och bommen och bara montera kronan och se om den bottnar då.
Tack för svar. Skulle kanske lagt till att jag är helt oduglig på det praktiska, så jag tror inte att jag vågar ta loss något från klockan (och hur gör man detta?).
Kan tillägga att kronan går att trycka in mot boetten men fjädrar tillbaka efter ett litet tag.
 

rogart-63

Patek
Tack för svar. Skulle kanske lagt till att jag är helt oduglig på det praktiska, så jag tror inte att jag vågar ta loss något från klockan (och hur gör man detta?).
Kan tillägga att kronan går att trycka in mot boetten men fjädrar tillbaka efter ett litet tag.
Låter konstigt. Om kronan är skruvad så skulle det inte gå att trycka in den. Har du verkligen tryckt in den samtidigt som du skruvar åt den? Annars kan ju gängan på kronhalsen vara kass.
 

vonhall

Rolex
Kanske inte hjälper dig speciellt mycket! Men jag kom undan med att enbart byta krona på en Seamaster kronograf. Landade därmed på halva priset mot det som du hade fått.
 

rogart-63

Patek
Japp, har tagit i ordentligt. Kass gänga på kronhalsen låter som ett rimligt alternativ.

Om du vill kan jag ta mig en titt på klockan . Ska ändå beställa lite från Cousinsuk om nån vecka . Du får skicka klockan till mig så ska jag montera bort kronan för att se hur det ser ut . Om kronhalsen eller kronan är kass kan jag beställa en därifrån . Skicka mig ett pm så får du adress . En kronhals kostar en 40-50 kronor . Kan lägga upp resultatet i tråden .
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Om du vill kan jag ta mig en titt på klockan . Ska ändå beställa lite från Cousinsuk om nån vecka . Du får skicka klockan till mig så ska jag montera bort kronan för att se hur det ser ut . Om kronhalsen eller kronan är kass kan jag beställa en därifrån . Skicka mig ett pm så får du adress . En kronhals kostar en 40-50 kronor . Kan lägga upp resultatet i tråden .
Grymt! PM:ar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dumma frågor kanske, men är du
1: Säker på att den ska vara skruvad?
2: Säker på att kronan är original? Tycker den ser för stor ut vid infästningen.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Dumma frågor kanske, men är du
1: Säker på att den ska vara skruvad?
2: Säker på att kronan är original? Tycker den ser för stor ut vid infästningen.
Finns inga dumma frågor:).
1: Vid närmare undersökning så verkar den inte vara skruvad.:oops:
2: Nej.
Faktum kvarstår dock. Den verkar inte sitta OK.
 

rogart-63

Patek
Fick klockan med posten idag . Mycket riktigt sitter kronan långt ut och det går att trycka in den och sedan fjädrar den tillbaka. Till verket :) . Montera isär klockan .

RSCN3461.JPG


Där vid pilen sitter knappen för att lossa kronan och bommen .

RSCN3460.JPG


RSCN3459.JPG


Så här ser kronan ut när jag fick bort den .
RSCN3458.JPG


Det visade sig mycket riktigt vara en skruvad krona .Inre kronhalsen har bara lossnat från boetten . Blir att limma fast den med grön loctite ? Ganska tight passform så jag tror det skall funka .Åsikter på det önskas gärna .

RSCN3457.JPG
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fick klockan med posten idag . Mycket riktigt sitter kronan långt ut och det går att trycka in den och sedan fjädrar den tillbaka. Till verket :) . Montera isär klockan .
RSCN3461.JPG

Där vid pilen sitter knappen för att lossa kronan och bommen .
RSCN3460.JPG

RSCN3459.JPG

Så här ser kronan ut när jag fick bort den .
RSCN3458.JPG

Det visade sig mycket riktigt vara en skruvad krona .Inre kronhalsen har bara lossnat från boetten . Blir att limma fast den med grön loctite ? Ganska tight passform så jag tror det skall funka .Åsikter på det önskas gärna .
RSCN3457.JPG

Snyggt jobbat med att identifiera problemet. Märker att du inte bara är bättre på klockor än vad jag är, utan även en mycket bättre fotograf.:)
 

rogart-63

Patek
Snyggt jobbat med att identifiera problemet. Märker att du inte bara är bättre på klockor än vad jag är, utan även en mycket bättre fotograf.:)

Nje nån fotograf är jag inte :confused: .Kanske beror på tur . Bara en vanlig Nikon compactkamera . Har nu skruvat ihop den igen . Verkar sitta fint .Har testat att dra åt så hårt jag vågar . Blir ju ingen belastning direkt då man ställer klockan så sällan .Det är ju en quartzare . Ska se om jag kan byta oring i kronhalsen oxå .Om jag har nån som passar ? .Så får du tillbaka den i början av nästa vecka .

RSCN3463.JPG
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nje nån fotograf är jag inte :confused: .Kanske beror på tur . Bara en vanlig Nikon compactkamera . Har nu skruvat ihop den igen . Verkar sitta fint .Har testat att dra åt så hårt jag vågar . Blir ju ingen belastning direkt då man ställer klockan så sällan .Det är ju en quartzare . Ska se om jag kan byta oring i kronhalsen oxå .Om jag har nån som passar ? .Så får du tillbaka den i början av nästa vecka .

RSCN3463.JPG
Lysande! Vilken service man kan få här på KS:).
 
Lite bilder (varning till alla vurmare av mekaniska ur som ännu inte har tagit till sig att man sen många år tillbaka kan tillverka billigare verk med bättre tidhållning - det blir lite science fiction över detta för er ;)).


Med all respekt.

Du har inte fattat något om mekaniska ur!
Hantverk, Känsla. Ja! Konst:happyhappy:

Om man måste leva på sekunden och därför bär ett bra kvartsur är något i grunden fel.

Vi är menade att wobbla och slingra oss genom livet.
Ticka på.
Ibland långsamt med hjälp av ett gammalt ur från 40 - 60-talet
Därefter kanske ett snabbsvängande verk som obevekligt meddelar din handpulsåder att nu är det dags att snabba på,speeda upp tillvaron ett antal BPM.

När du råkat ut för något sådant bör du bära en rova över minst 3 dygn.
Rovan bör vara från 1700-talet och nyckeldragare.
Dessa extremt långsamtsvängande verk lugnar ner din tillvaro.
Hjärtat saktar ner och du hinner, nästan, andas mellan hjärtslagen.
Världen ter sig vackrare, klarare och liksom fastare i konturerna.
Det är här du kan få en uppenbarelse.
Känslan av våld och kaos.
Känslan som gör att du massakrerar dina kvartsare!
Deras snabba svängningar gör dig helt stissig:wideyed:
Misstänksam och missundsam.
Gör dig själv (och världen) tjänsten att verkligen ta 1 månad och dyka ner i mekanikträsket.
Du kommer inte upp som samma person.
Du kommer att ha sett ljuset....!
 

danne_w

Breitling
Tur att det finns folk som kan hjälpa till när den lokale urmakaren är fullständigt ointresserad (eller okunnig), är det bara jag som reagerar på att den lokale urmakaren rekommenderar reparationer för minst 1500 och att skicka iväg klockan? I det här fallet borde det väl ha tagit en hygglig urmakare max 5-10min att plocka ur kronan och hitta felet?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tur att det finns folk som kan hjälpa till när den lokale urmakaren är fullständigt ointresserad (eller okunnig), är det bara jag som reagerar på att den lokale urmakaren rekommenderar reparationer för minst 1500 och att skicka iväg klockan? I det här fallet borde det väl ha tagit en hygglig urmakare max 5-10min att plocka ur kronan och hitta felet?
Håller med dig. Tyvärr bor jag i en liten stad med bara en urmakare att välja på.
 

Minuteman

Rolex
Tur att det finns folk som kan hjälpa till när den lokale urmakaren är fullständigt ointresserad (eller okunnig), är det bara jag som reagerar på att den lokale urmakaren rekommenderar reparationer för minst 1500 och att skicka iväg klockan? I det här fallet borde det väl ha tagit en hygglig urmakare max 5-10min att plocka ur kronan och hitta felet?
Min "lokale urmakare" undrade om han skulle passa på att byta batteri i den när jag ville ha min Seiko 7005-8052 trycktestad :)
 

danne_w

Breitling
Min "lokale urmakare" undrade om han skulle passa på att byta batteri i den när jag ville ha min Seiko 7005-8052 trycktestad :)

Jag tror inte att jag hade litat på det tycktestet efter en sån kommentar :banghead: Jag har som försökt inbilla mig att urmakare är en yrkesgrupp där kunskaperna generellt ligger ganska högt, vad jag förstår är det inte jättelätt att ens ta sig in på utbildningen. Dock kan man ju säkert kalla sig urmakare även utan utbildning.
 

Minuteman

Rolex
Jag tror inte att jag hade litat på det tycktestet efter en sån kommentar :banghead: Jag har som försökt inbilla mig att urmakare är en yrkesgrupp där kunskaperna generellt ligger ganska högt, vad jag förstår är det inte jättelätt att ens ta sig in på utbildningen. Dock kan man ju säkert kalla sig urmakare även utan utbildning.
Du har definitivt en poäng.
Resultatet av trycktesten var att han ansåg att den var helt otät (kan iofs stämma) och att det inte var värt att göra något åt en så "gammal klocka".
Han tyckte (föga överraskande) att det vore bättre att köpa en ny :D
 
Topp