• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronan - Standard eller Lök?

V

Viggen

Guest
Har en lite fråga som handlar mer om smak.

Vilken form på kronan föredrar du på ditt armbandsur?

Jag skall vara ärlig och svara med att jag har mycket svårt för den lök-formade versionen. Även om en klocka ser bra ut men har en krona som är lök-formad, går den automatiskt bort. :)
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Håller med. Lökkrona gör att en i övrigt bra klocka går bort för min del. Finns en del sådana exempel på urtid...
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
I mina kretsar brukar man säga att flyskicklighet är omvänt proportionellt mot storleken på klockan... Inte smickrande för min del mao. Å andra sidan har jag sällan något över 42 mm.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Det beror ju helt på klockan. Generellt är ju lök sjukt "flygit". Kanske defintionen för flygarur. Jag vet två som kommer hugga på en sådan inom en snar framtid.
iwc-big-pilot-croc-1-x.jpg
 
V

Viggen

Guest
Andrew skrev:
Två flygnördar utan känsla för historia? ;)

Hmm Danmark....Är det inte där över vi svenskar brukar dumpa all "blå is"? ;)

Man får garanterat bättre grepp om en lökformad krona. Men det ser ju ut som sju svåra år från min pov. :)
 
V

Viggen

Guest
Airbus skrev:
I mina kretsar brukar man säga att flyskicklighet är omvänt proportionellt mot storleken på klockan... Inte smickrande för min del mao. Å andra sidan har jag sällan något över 42 mm.

Med en lök-formad krona så ser klockan mycket större och osymetrisk ut. :)
Klockan jag normalt bär är 44mm. Den ser inte så stor ut. Kanske det beror på att den är helsvart. Men själv skulle jag nog inte bära en klocka som är större än 45mm pga tunna handleder. :D
 
V

Viggen

Guest
Rossi skrev:
Det beror ju helt på klockan. Generellt är ju lök sjukt "flygit". Kanske defintionen för flygarur. Jag vet två som kommer hugga på en sådan inom en snar framtid.
iwc-big-pilot-croc-1-x.jpg

Det ju mest en smaksak. Det ser lite obekvämt ut med en sådan stor lökis. Känns som om den garanterat kommer att lämna spår efter sig på handen. Nu har jag aldrig provat en sådan Big Pilot, så du vet nog bättre om det stämmer eller inte. :)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Nej, det finns ingen "smaksak" när det gäller big pilot. Det ÄR flygarklockan nummer 1.

Dags att plugga på om Big Pilot:smile:.
 
V

Viggen

Guest
Rossi skrev:
Nej, det finns ingen "smaksak" när det gäller big pilot. Det ÄR flygarklockan nummer 1.

Dags att plugga på om Big Pilot:smile:.

Fin klocka, snygg som attan, men den har en detalj som förstör det för mig. Lets agree that we dont agree, ok? :D ;)
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Kronan - Standard eller Lök?

Rossi skrev:
Det beror ju helt på klockan. Generellt är ju lök sjukt "flygit". Kanske defintionen för flygarur. Jag vet två som kommer hugga på en sådan inom en snar framtid.
iwc-big-pilot-croc-1-x.jpg
Den där kallas väl för diamantform? Lökformen den runda?
Gillar isf runda lökar, men har svårare för diamanter.
 

Bruset

Panerai
jag gillar löken/diamanten. B-uhr har i övrigt inget iögonfallande tycker jag. framförallt boetten kan ju kännas lite tråkig, så löken gör att den sticker ut lite.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Njaee... Standard blir det nog för min del, känns som om lökformen skulle skära in mer i handryggen.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vilken märklig tråd! B-uhr och deras moderna inkarnationer ska ha lökkrona. Den som lämnar in sin gamla flygare för att få kronan utbytt får förhoppningsvis en annan klocka istället...
 

John R

Panerai
Rossi skrev:
Det beror ju helt på klockan. Generellt är ju lök sjukt "flygit". Kanske defintionen för flygarur. Jag vet två som kommer hugga på en sådan inom en snar framtid.
iwc-big-pilot-croc-1-x.jpg

Har haft svårt för lök tidigare men gillar det nu. Riktig cool klocka den där!

Mer rålök säger jag!

John R
 
V

Viggen

Guest
papadok skrev:
Vilken märklig tråd! B-uhr och deras moderna inkarnationer ska ha lökkrona. Den som lämnar in sin gamla flygare för att få kronan utbytt får förhoppningsvis en annan klocka istället...

Nej nej, det handlar inte om modifiering av en klocka. Utan vilken typ av krona man själv föredrar/tycker är snyggast.
Som jag nämde, så skulle inte jag personligen köpa en klocka med lök/diamantformad-krona pga att jag inte finner den designen tilltalande. :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Viggen skrev:
Nej nej, det handlar inte om modifiering av en klocka. Utan vilken typ av krona man själv föredrar/tycker är snyggast. Som jag nämde, så skulle inte jag personligen köpa en klocka med lök/diamantformad-krona pga att jag inte finner den designen tilltalande. :)

Förstod att resonemanget var hypotetiskt. Men blir det inte lite luckor i "flygarursamlingen" om man ratar lökarna? Ibland tvingas man helt enkelt att älska det fula!
 
V

Viggen

Guest
papadok skrev:
Viggen skrev:
Nej nej, det handlar inte om modifiering av en klocka. Utan vilken typ av krona man själv föredrar/tycker är snyggast. Som jag nämde, så skulle inte jag personligen köpa en klocka med lök/diamantformad-krona pga att jag inte finner den designen tilltalande. :)

Förstod att resonemanget var hypotetiskt. Men blir det inte lite luckor i "flygarursamlingen" om du ratar lökarna? Ibland tvingas man helt enkelt att älska det fula!

Jo, det stämmer. Men det beror också på hurdan flygarursamling man vill ha. Jag föredrar från modern tid, jetåldern. :)
 

Bruset

Panerai
nä då. jag har precis en sån, med diamantkrona. den är helt enkelt inte tillräckligt tung för att glida ner och skava. på mig då givetvis. jag kan ju inte uttala mig om hur det är för andra..
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Innan har jag aldrig direkt varit något fan av lökkronan utan föredragit mer standard men på senare tid har jag börjat gilla den mer och mer. Men då endast på flygarur, allt annat går bort (minns det fanns på någon mikrodykare som förstörde allt...). Tycker exemplen med IWC är fin med löken.

Fan nu blev jag sugen på en pilot igen :p
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klart det skall vara en klassisk krona på uren! Förmodar flera med min har fickurskronor. Nu verkar det iofs vara så att min är nedfilad, men endå.

SNC16589.jpg
 

meo_swe

Audemars
På pilotur så är ju Lök/diamant det självklara valet, annars har jag väldigt svårt för dessa..
Det ser väldigt för stort ut i jämförelse med klockan annars.
Och jag har aldrig känt av att kronan ska skava heller.
 
Topp