• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kronan vickar något i utdraget läge

daveid

Silver
2-Faktor
Har en longines legend diver och en grej jag kom att tänka på idag när jag satte datum & tid var att kronans huvud gick att vicka lite på (någon millimeter upp/ner) relativt kronans hals när kronan var i fullt utdraget läge för att sätta tiden, har inte alls tänkt på det innan då jag väldigt sällan justerar tiden. Är det något som är normalt eller bör jag besöka en urmakare? :)

I övrigt verkar kronan gänga bra och sitta fast osv, kronhalsen sitter också stabilt, är bara osäker på om det ska vara så eller om något skulle vara knas, då jag inte tänkt på det tidigare.

Har en longines legend diver och en grej jag kom att tänka på idag när jag satte datum & tid var att kronans huvud gick att vicka lite på (någon millimeter upp/ner) relativt kronans hals när kronan var i fullt utdraget läge för att sätta tiden, har inte alls tänkt på det innan då jag väldigt sällan justerar tiden. Är det något som är normalt eller bör jag besöka en urmakare? :)

I övrigt verkar kronan gänga bra och sitta fast osv, kronhalsen sitter också stabilt, är bara osäker på om det ska vara så eller om något skulle vara knas, då jag inte tänkt på det tidigare.
Kan inte komma ihåg att kronan gick att vicka upp och ner på min numera sålda Lld.
Jag kan ha fel. Däremot om du är orolig så kolla upp det hos uris.
Är likadant på Rolex så antagligen helt normalt på vissa typer av skruvad krona.
Jasså, grejer sitter lite löst på Rolex? :D;)

Just kronhuvudet är det som går att röra lite på i fullt utdraget läge men det känns som att det absolut sitter fast, men det är max någon halv millimeters rörelsemarginal i sidled när den är fullt utdragen för att sätta tiden, tror att det alltid varit så och kanske ska vara så utan att jag tänkt på det. Kanske drar förbi en urmakare när jag har möjlighet bara för att dubbelkolla.

En urmakare på Rob E visade mig en sak på min 214270 Exp. Han skruva ut kronan drog och visa klart o tydligt att den gick o dra upp o ner. Det går mao.

Tack för alla svar. Skönt att det inte är något som är fel, ska läsa på lite om vad det är för slags konstruktion på kronan som det beror på. Glad midsommar allesammans. :)

Tillbaka
Topp