• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kronograf-fråga.

trumpetera

Silver
IMG_9598.JPG
Har nu envist ruckat denna till att gå oförskämt rätt, och enligt "min" urmakare svänger den ut ordentligt. Friskt och fint.

Vad jag mårker är dock att när jag använder kronografen, sackar den. Vadan?

Verket är ett Leonidas 48.

Klockan går bra när den är fullt uppvriden, det är antagligen då den är ruckad. När du använder kronografen använder du kraften i fjädern. Om avvikelsen stör dig får du dra upp den direkt efter. Om du skulle dra upp klockan fullt och mäta, sedan låta den ligga 20h och göra en ny mätning så kommer du antagligen se en avvikelse, helt naturligt.

Aha!
Du har rätt om det där med att den "tappar fart" när fjädern gradvis gör av med sin energi, så det är ju helt logiskt med det lilla tappet när kronografen kopplas på.

Låter fel att säg att säga att gångreserven förkortas. Men det kanske bara är hur jag tolkar meningen. Fjädern laddas ur lika snabbt oberoende av om kronografen är igång eller ej.
Jag är ingen kronograf expert, men nog försvinner gångreserven betydligt snabbare om du låter kronografen gå.

Kronografhjulen i de flesta verk är inte designade att gå dygnet runt året runt som primärhjulen är. Onödigt slitage och i extrema fall nernötta lager och en visaraxel som får visarna att ta i glas och tavla (nu pratar vi ett liv utan regelbunden service) så rekommendationen är att inte köra kronor hela tiden - helt onödigt!

Nej. Friktionen blir dock högre så amplituden går ner. Speciellt på äldre oservade ur.
https://www.ablogtowatch.com/ask-watch-experts/bad-run-chronograph-complication-time/ Jag är som sagt ingen kronograf expert. Mina personliga erfarenheter är att om jag råkat starta kronografen när jag tar av klocka för natten har det inte varit ovanligt att klockan stannat till morgonen. I första stycket av länkad artikel verkar jag få stöd för det påståendet.

https://www.ablogtowatch.com/ask-watch-experts/bad-run-chronograph-complication-time/ Jag är som sagt ingen kronograf expert. Mina personliga erfarenheter är att om jag råkat starta kronografen när jag tar av klocka för natten har det inte varit ovanligt att klockan stannat till morgonen. I första stycket av länkad artikel verkar jag få stöd för det påståendet.
Det är en felaktig artikel. Klockan kan/kommer stanna tidigare om kronografen är igång, men stänger du av den kommer den fortsätta gå. Ökar bara friktionen tillfälligt i traditionella kronografverk.

Motståndet blir förstås högre när kronografen är igång. Tappar lite i tid tycker jag jämfört med utan den igång. Har aldrig tänkt på kortare gångreserv. Kanske att motståndet gör att verket stannar lite fortare då kronografmeknismen är på och fjädern börjar gå ned. Men som sagt inget jag reflekterat över, dock viss tidstapp.

Motståndet blir förstås högre när kronografen är igång. Tappar lite i tid tycker jag jämfört med utan den igång. Har aldrig tänkt på kortare gångreserv. Kanske att motståndet gör att verket stannar lite fortare då kronografmeknismen är på och fjädern börjar gå ned. Men som sagt inget jag reflekterat över, dock viss tidstapp.
Det var just tidsavvikelsen TS noterat

Det var just tidsavvikelsen TS noterat

Det tror jag är vanligt.

Precis, pratar man vanliga och vintageverk alltså inte moderna verk med starkare fjäder eller flera fjäderhus så blir motståndet högre och klockan stannar tidigare än med kronografen avstängd om man lämnar den igång. Men som Aurum skriver så hoppar den igång om man stoppar kronon.

För att minimera motståndet och vikten på alla rörliga delar i kronografdelen så är dessa väldigt klena jämfört med resterande verkhjul - och av den anledningen ska man inte låta kronon gå 24/7. Detta gäller främst vintage och äldre kronografer där delar kan vara svårt att hitta och kostsamt!

Precis, pratar man vanliga och vintageverk alltså inte moderna verk med starkare fjäder eller flera fjäderhus så blir motståndet högre och klockan stannar tidigare än med kronografen avstängd om man lämnar den igång. Men som Aurum skriver så hoppar den igång om man stoppar kronon.

För att minimera motståndet och vikten på alla rörliga delar i kronografdelen så är dessa väldigt klena jämfört med resterande verkhjul - och av den anledningen ska man inte låta kronon gå 24/7. Detta gäller främst vintage och äldre kronografer där delar kan vara svårt att hitta och kostsamt!

Gäller det också t.ex Seiko 6139-verk? Eller är dessa tillräckligt moderna för att tåla att kronografen är igång konstant?

Nja, halvt. Principen gäller för verk med horisontell koppling, inte vertikal.
Förenklat förklarat så går alltid de kronohjulen, men de ”faller ned” längre på en axel när man trycker igång kronografen, så att de är klenare för detta är inkorrekt.

Nja, halvt. Principen gäller för verk med horisontell koppling, inte vertikal.
Förenklat förklarat så går alltid de kronohjulen, men de ”faller ned” längre på en axel när man trycker igång kronografen, så att de är klenare för detta är inkorrekt.
Ja precis, men motståndet för hjulen blir högre när de måste driva visarna :)

Tillbaka
Topp