• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronograf frågor

KMS

Rolex
Det går upp å ner nu i hjärnan om vad man skall kolla efter. Sålde av klocka nr 3 nu så är med andra ord nere på 2 klockor, läget känns kritiskt...

Om jag nu skulle vilja ge mig in i kronografdjungeln? Ser ett gäng grymma i 70 tals tråden.

Vad skall man kolla efter, märken & urverk osv?

Om jag t.ex. skulle ge mig in och köpa en Seiko 6139 (tydligen vart med ut i rymden) eller 6138 osv.
Finns det nån chans att laga den eller fixa till den (service?) i Sverige om det skulle vara några problem, finns det ens delar, kunskap?

Eller skall man kolla efter Valjoux urverk? Det borde väl gå att fixa till i Sverige även om det kan bli kostsamt.

Gillar verkligen stilen och storleken på många av 60-70 tals kronograferna.

Hur kostsamt kan ett sånt här äventyr bli (hur långt är ett snöre?)?

Eller skall man bara för enkelhetens skull köpa nyare klockor (fel å ställa denna fråga i vintage delen kanske :D )???

Tips? Tänker ju mig runt 1000-2500 kr i inköp för en fungerande klocka i ett par år, är det optimistiskt/naivt/orealistiskt?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
KMS skrev:
Det går upp å ner nu i hjärnan om vad man skall kolla efter. Sålde av klocka nr 3 nu så är med andra ord nere på 2 klockor, läget känns kritiskt...

Om jag nu skulle vilja ge mig in i kronografdjungeln? Ser ett gäng grymma i 70 tals tråden.

Vad skall man kolla efter, märken & urverk osv?

Om jag t.ex. skulle ge mig in och köpa en Seiko 6139 (tydligen vart med ut i rymden) eller 6138 osv.
Finns det nån chans att laga den eller fixa till den (service?) i Sverige om det skulle vara några problem, finns det ens delar, kunskap?

Eller skall man kolla efter Valjoux urverk? Det borde väl gå att fixa till i Sverige även om det kan bli kostsamt.

Gillar verkligen stilen och storleken på många av 60-70 tals kronograferna.

Hur kostsamt kan ett sånt här äventyr bli (hur långt är ett snöre?)?

Eller skall man bara för enkelhetens skull köpa nyare klockor (fel å ställa denna fråga i vintage delen kanske :D )???

Tips? Tänker ju mig runt 1000-2500 kr i inköp för en fungerande klocka i ett par år, är det optimistiskt/naivt/orealistiskt?


PM:a Ariste så kan han styra upp dig!
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Kronograf frågor

Just gällande Seikos gamla mekaniska kronografer så har jag läst att få vill pilla med dem. Vet ej varför men en gissning är dålig tillgång på reservdelar. Molle har säkert bra koll på det, så pm'a honom on du letar seiko. Övriga kronografer verkar vara Ariste's bord.
Generellt blir ju service relativt dyrt om vi pratar klockor för ett par tusen.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vintage är skitkul! Nästan så att det blir roligare ju knäppare det är...men...det kan också vara sjukt stökigt att få till saker som inte funkar som det ska. Reservdelar är ju bara en del av det, sen ska man hitta någon som faktiskt vill gegga runt med möglet också...

Jag vill använda det jag köper och vill därför att det ska funka klanderfritt, annars stör jag mig bara. Och eftersom jag vill att det ska funka så har jag lärt mig att oavsett vad det är jag köper så är det nästan alltid värt att betala det där lilla extra för att få bra grejer.

Så det beror ju på hur man är som person, vill man ha klockor som funkar ordentligt är det bättre att betala lite extra, men om man kan leva med att de är charmiga som de är ändå så är det ju bara att shoppa loss!

:cool:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Denke skrev:
Vintage är skitkul! Nästan så att det blir roligare ju knäppare det är...men...det kan också vara sjukt stökigt att få till saker som inte funkar som det ska. Reservdelar är ju bara en del av det, sen ska man hitta någon som faktiskt vill gegga runt med möglet också...

Jag vill använda det jag köper och vill därför att det ska funka klanderfritt, annars stör jag mig bara. Och eftersom jag vill att det ska funka så har jag lärt mig att oavsett vad det är jag köper så är det nästan alltid värt att betala det där lilla extra för att få bra grejer.

Så det beror ju på hur man är som person, vill man ha klockor som funkar ordentligt är det bättre att betala lite extra, men om man kan leva med att de är charmiga som de är ändå så är det ju bara att shoppa loss!

:cool:


+1 Det lönar sig aldrig att köpa risig och fixa till. Köp så fin du har råd med.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kloka ord av herrarna ovanför. En nackdel (den enda :) ) med gamla kronografer är att de är dyra att reparera, inte ovanligt att tvingas lägga ur mer för reparation än vad inköpet kostade. Det finns en enorm marknad, kan du leva med att alla funktioner inte är 100% så hittar du lätt något i det prisintervall du angett. Är du ute efter en mindre vanlig kronograf som fungerar perfekt så kan det bli väldigt mycket dyrare.
Happy hunting!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
KMS skrev:
Tips? Tänker ju mig runt 1000-2500 kr i inköp för en fungerande klocka i ett par år, är det optimistiskt/naivt/orealistiskt?
Kör på en vintage kronograf som fungerar, och var glad så länge den fortsätter så ;) I värsta fall får du lämna in den (det finns urmakare som kan hålla liv i gamla Seikos), betala kanske lika mycket som du gav för klockan, och eventuellt jaga reservdelar själv. Eller så chansar du åter på att införskaffa en ny bättre begagnad vintage igen, som kanske håller längre. Skulle lätt kunna tänka mig en gammal "Pouge". De är ju döfräna!
 

KMS

Rolex
Väcker liv i denna tråd igen.
Nu har jag faktiskt hunnit läsa in mig lite, plus har en kronograf på inkommande vilken dag som helst nu!

Men vad tror ni, skall man hålla sig till Valjoux 7733 o 7734?

Landeron, Lemania?

Vilket är "mest stabilt/hållbart" generellt (eller går det inte att generalisera?).
 

jabla

Sarlacc
Nej det går inte att generalisera, i klockvärlden gäller inte bara vad som finns på insidan även utseendet räknas :cool:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Uj, tillgång till reservdelar och villiga urmakare spelar in...så även kvalitet och verkets skönhet...pris kanske...svårt att ge några råd men jag som hellre har många billiga än få dyra gillar Valjoux när det kommer till reparation och gnomernas lön. :)
 
Topp