• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kronograf Stockholm

seikoswede

Silver
Hej på er!

Postade nyss i loppistråden men tänkte höra om någon har lite mer info om just märket KS? Swiss Made står det ser jag men misstänker att någon firma köpt in boetter och verk och bara kletade på sin logga?

Eller finns det någon historia bakom?

Storlek 28-29mm, möglig och saknar krona. Axeln sitter kvar verkar det som?

40-tal gissar jag på och verket är väl av enklare slag?

Någon som vet hur kronorna brukade se ut på de här?

Lite bilder för er att förnöjas av!

Och just det ja! Har man ingen bra boettöppnare så funkar det bra med Bahco!:cool:

Jim
1EB61746-D163-4147-8456-A0EE3E53E8DB.jpeg
8B22F016-987F-4E36-B473-2FD778378BB1.jpeg
9D2ED163-1DC8-4D1C-99CA-AF2F712DC129.jpeg
9E32DF27-3C9F-40B6-927C-E66CD12CF5BF.jpeg
622C1E58-30A5-4103-BAA0-8BBE31F6E6CD.jpeg

Bra sammanfattat där ja. Kronometer Stockholm är mest kända för sina ommärkta Breitlingur. Finns en del KS på forumet och det är skrivet lite om dem här och där. Lite extra kul med KS iom att man är svensk. Ditt ur ser ut att hålla god kvalité och är ett typiskt sportur från 40-talet. Kronor var nästan uteslutande generiska på denna tid och tror inte det finns KS-kronor. Iom storleken är det inget speciellt värde att prata om men det är ett fint ur och som jag skrev tidigare brukar man inte hitta så här tidiga KS. Time only är oftast mer sent 50-tal eller 60-tal enligt min uppfattning.

Senast ändrad:
Tack Aurum! :)

Får se om jag orkar bry mig om att få igång den då den är för liten för mig. Och det kostar mer än det smakar trots att den är fin.

Köpte den egentligen mest för namnet och för kopplingen till Sverige (och KS!:rolleyes::D).
Och för att jag tyckte synd om den fär den låg längst ned i loppislådan.

Jim

Tillbaka
Topp