• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från 60-talet!

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
alla vet ju att det var 60-talet som var kronografens guldålder, här representerad av en 22M serial 105.003 pre-pro-rishög... boetten är superfin...


IMGP0043-2.jpg


IMGP0038-2.jpg


IMGP0037-1.jpg


IMGP0039-1.jpg


IMGP0040-1.jpg


IMGP0041-2.jpg


IMGP0044-1.jpg


IMGP0045-1.jpg


IMGP0031-2.jpg


har inte riktigt bestämt om jag ska se om det går att göra rent tavlan något eller bara låta den vara...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
alla vet ju att det var 60-talet som var kronografens guldålder, här representerad av en 22M serial 105.003 pre-pro-rishög... boetten är superfin...
har inte riktigt bestämt om jag ska se om det går att göra rent tavlan något eller bara låta den vara...
Härligt inlägg och kul tråd att följa. Den Speedyn ser charmigt bedagad ut, den skulle nog kunna berätta ett och annat från sitt vilda liv. Så det var den som var på ingång, worth waiting for! :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fett grym! Grattis till den härligheten! Låt tavlan vara, röstar jag helt klart på! Så skönt med något man bara kan låta vara som det är... Den är precis som den ska vara, oavsett hur den skulle vara... Underbar, helt enkelt! Acceptans, tror jag det kallas ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den blänker ju inte ens! Ge den till Jocke så fixar han det...

Nje, men jag förespråkar en taveltvätt. Tycker faktiskt den där tavlan har lite väl mycket löst smuts och förstörd lysmassa. Avlägsna den sista lysmassan så det blir vita index utan lysmassa. Detta kommer göra att det ser ut som en tavla igen... Visarna hade jag nog också fixat. Bytt om de ser likadana ut nu, annars målat om så de ser lite lagom vintage ut. Sedan är ju frågan hur resten av tavlan blir. Du har inte hittat någon som renoverar tavlor utan att måla om? Vet att jag har sett en artikel om det där det handlade om Omega pie-pan av något slag.

Ska bli kul och se resultatet om du nu tänker rengöra den lite. Jag hade vattendoppat tavlan, men inte alla är så äventyrslystna. Sedan har jag aldrig heller lekt med något så dyrt... Spännande i vilket fall!

Sedan smyger jag in en till 60-talare. Inte riktigt samma kaliber, men inte heller något man skojar bort!

SNC16091.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Aurum skrev:
Den blänker ju inte ens! Ge den till Jocke så fixar han det...

Nje, men jag förespråkar en taveltvätt. Tycker faktiskt den där tavlan har lite väl mycket löst smuts och förstörd lysmassa. Avlägsna den sista lysmassan så det blir vita index utan lysmassa. Detta kommer göra att det ser ut som en tavla igen... Visarna hade jag nog också fixat. Bytt om de ser likadana ut nu, annars målat om så de ser lite lagom vintage ut. Sedan är ju frågan hur resten av tavlan blir. Du har inte hittat någon som renoverar tavlor utan att måla om? Vet att jag har sett en artikel om det där det handlade om Omega pie-pan av något slag.

Ska bli kul och se resultatet om du nu tänker rengöra den lite. Jag hade vattendoppat tavlan, men inte alla är så äventyrslystna. Sedan har jag aldrig heller lekt med något så dyrt... Spännande i vilket fall!

Sedan smyger jag in en till 60-talare. Inte riktigt samma kaliber, men inte heller något man skojar bort!


nu är du väl överdrivet blygsam? :D

Valjoux 72 kan väl räknas som "det andra STORA verket" jämte Lemania 2310/Omega 321, inte i betydelsen överlägsen finish och skönhet, där lirar ju PP, Longines o kanske Movado i en högre division, men i betydelsen massproducerat/av hög kvalitet och stort genomslag?

och Heuer är väl kronograftillverkaren/stoppurstillverkaren numero uno! iallafall efter 1960! (när kanske Minerva o Gallet tappade farten...?)

Så den babyn är ju definitivt on par med en vanlig "run of the mill"-Speedmaster 321 :mrgreen:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Kronografer från 60-talet!

Aurum skrev:
...
Sedan smyger jag in en till 60-talare. Inte riktigt samma kaliber, men inte heller något man skojar bort!

Den där gillar jag skarpt!! Såå snygg på det bruna racingbandet, kan riktigt känna vinden i håret och doften av bensin på LeMans 1969...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
Aurum skrev:
Den blänker ju inte ens! Ge den till Jocke så fixar han det...

Nje, men jag förespråkar en taveltvätt. Tycker faktiskt den där tavlan har lite väl mycket löst smuts och förstörd lysmassa. Avlägsna den sista lysmassan så det blir vita index utan lysmassa. Detta kommer göra att det ser ut som en tavla igen... Visarna hade jag nog också fixat. Bytt om de ser likadana ut nu, annars målat om så de ser lite lagom vintage ut. Sedan är ju frågan hur resten av tavlan blir. Du har inte hittat någon som renoverar tavlor utan att måla om? Vet att jag har sett en artikel om det där det handlade om Omega pie-pan av något slag.

Ska bli kul och se resultatet om du nu tänker rengöra den lite. Jag hade vattendoppat tavlan, men inte alla är så äventyrslystna. Sedan har jag aldrig heller lekt med något så dyrt... Spännande i vilket fall!

Sedan smyger jag in en till 60-talare. Inte riktigt samma kaliber, men inte heller något man skojar bort!


nu är du väl överdrivet blygsam? :D

Valjoux 72 kan väl räknas som "det andra STORA verket" jämte Lemania 2310/Omega 321, inte i betydelsen överlägsen finish och skönhet, där lirar ju PP, Longines o kanske Movado i en högre division, men i betydelsen massproducerat/av hög kvalitet och stort genomslag?

och Heuer är väl kronograftillverkaren/stoppurstillverkaren numero uno! iallafall efter 1960! (när kanske Minerva o Gallet tappade farten...?)

Så den babyn är ju definitivt on par med en vanlig "run of the mill"-Speedmaster 321 :mrgreen:

Men jag skojade ju inte bort den... Nej, den är helt okey den med min Heuer. Men nu är ju inte din någon standard-speed? Inte riktigt samma prisklass heller, t.o.m. lite väl stor skillnad kanske, men så är det i urtokarnas värld.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Innan månadens slut landade denna hemma, vilken landning! Omtumlande känsla att ha den på armen, kan ju tycka att jag borde vara avtrubbad vid det här laget efter att ha hanterat ett antal kronografer men icke. Känslan är stark, starkare än på länge. Har som mål detta år att förvärva en gammal Speedy från mitten av 60-talet men nu dök tillfället upp att byta till sig denna pjäs - inget jag ångrar.

Lite om denna Omega Seamaster kronograf:
Reference
ST 145.0006
International collection
1966
Movement
Type: Manual winding (mechanical)
Caliber number: 321
Created in 1946
17 jewels
Formerly called "27 CHRO C12 T2"
Used on first generation "moon watches".
Functions
Tachymeter, Chronograph
Case
Stainless steel
Case back
Screw-in
Dial
Metal, with metal hands
Crystal
Armoured hesalite
Bracelet
Leather
Water resistance
30 meters

Bilder:

IMG_6428_zps03663442.jpg


IMG_6427_zpsf5b3d6bf.jpg


IMG_6424_zps90ee5d7b.jpg


IMG_6423_zpsbe0145bb.jpg


IMG_6422_zps1575fccd.jpg


IMG_6419_zpsff7d0b18.jpg


IMG_6415_zps5801ec05.jpg


IMG_6414_zps4076ef8f.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
riktigt riktigt fin!!!! stoort grattis, :D
är allt helt original?
Tackar, jag känner att jag "kommit hem" med min första 321-kaliber...allt ska vara original på den och skicket är ypperligt! Ska testa om ett svart småhåligt rally kan passa den...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fina Kronografer! 60-talarna är smäckra och har inte så klumpiga boetter som en del 70-talare.
Smyger in en bild på min Heuer som enligt uppgift ska vara från åren 70-72. Vet ni om det finns någon sida där man kan ta reda på rätt år med hjälp av referensnummer? Min har nr 73453 och boett 257111. Kaliber Valjooux 7734.
 

Bilagor

  • Carrera 3.JPG
    Carrera 3.JPG
    241.7 KB · Visningar: 583

Ariste

Audemars
2-Faktor
Criss Cross skrev:
Fina Kronografer! 60-talarna är smäckra och har inte så klumpiga boetter som en del 70-talare.
Smyger in en bild på min Heuer som enligt uppgift ska vara från åren 70-72. Vet ni om det finns någon sida där man kan ta reda på rätt år med hjälp av referensnummer? Min har nr 73453 och boett 257111. Kaliber Valjooux 7734.
Snygg Heuer du har där, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med datering...det verkar inte vara det lättaste med Heuer.
 

Skuggan

Omega
Criss Cross skrev:
Fina Kronografer! 60-talarna är smäckra och har inte så klumpiga boetter som en del 70-talare.
Smyger in en bild på min Heuer som enligt uppgift ska vara från åren 70-72. Vet ni om det finns någon sida där man kan ta reda på rätt år med hjälp av referensnummer? Min har nr 73453 och boett 257111. Kaliber Valjooux 7734.

Tjena,
Finns en sida som heter www.onthedash.com
som har en del matnyttigt, hittade dock inget fullständigt för ref.nr, men i alla fall en kul sida för Heuer.
mvh,
:lol:
 

Skuggan

Omega
Ariste skrev:
Innan månadens slut landade denna hemma, vilken landning! Omtumlande känsla att ha den på armen, kan ju tycka att jag borde vara avtrubbad vid det här laget efter att ha hanterat ett antal kronografer men icke. Känslan är stark, starkare än på länge. Har som mål detta år att förvärva en gammal Speedy från mitten av 60-talet men nu dök tillfället upp att byta till sig denna pjäs - inget jag ångrar.

Lite om denna Omega Seamaster kronograf:
Reference
ST 145.0006
International collection
1966
Movement
Type: Manual winding (mechanical)
Caliber number: 321
Created in 1946
17 jewels
Formerly called "27 CHRO C12 T2"
Used on first generation "moon watches".
Functions
Tachymeter, Chronograph
Case
Stainless steel
Case back
Screw-in
Dial
Metal, with metal hands
Crystal
Armoured hesalite
Bracelet
Leather
Water resistance
30 meters

Bilder:

IMG_6428_zps03663442.jpg


IMG_6427_zpsf5b3d6bf.jpg


IMG_6424_zps90ee5d7b.jpg


IMG_6423_zpsbe0145bb.jpg


IMG_6422_zps1575fccd.jpg


IMG_6419_zpsff7d0b18.jpg


IMG_6415_zps5801ec05.jpg


IMG_6414_zps4076ef8f.jpg


RIktigt snygg! På Kaplans i butiken har dem en ST 145.024, som har ett kaliber 861-verk, också snygg.
Hm, så många klockor, så lite tid...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Skuggan skrev:
Criss Cross skrev:
Fina Kronografer! 60-talarna är smäckra och har inte så klumpiga boetter som en del 70-talare.
Smyger in en bild på min Heuer som enligt uppgift ska vara från åren 70-72. Vet ni om det finns någon sida där man kan ta reda på rätt år med hjälp av referensnummer? Min har nr 73453 och boett 257111. Kaliber Valjooux 7734.

Tjena,
Finns en sida som heter http://www.onthedash.com
som har en del matnyttigt, hittade dock inget fullständigt för ref.nr, men i alla fall en kul sida för Heuer.
mvh,
:lol:

Tack för tipset! Härlig sida :eek:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Skuggan skrev:
RIktigt snygg! På Kaplans i butiken har dem en ST 145.024, som har ett kaliber 861-verk, också snygg.
Hm, så många klockor, så lite tid...
Omegas gammelkronografer sjunger, snygg modell du tipsade om...lite Mopar meets mellanöl över den coola modellen...:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
Ariste skrev:
NiklasArvid skrev:
skulle bara dela en gammal LeJour jag hade för ett par år sen, 60-talsperfektion!
Vilken härlig kronograf, svängda luggar är en särdeles trevlig detalj och skicket är makalöst...ångrad flipp? :)

ja lite faktiskt... ibland går det fort... :?
Det är den rädslan som håller mig från flippandet...:)

Kom på att jag felaktigt lagt denna i 70-talstråden när det är här den hör hemma, Baylor med Landeron 149:

IMG_6686_zpsdb521894.jpg
 
U

urinvånaren

Guest
Vilken härlig tråd att följa, man sitter bara och njuter, ni besitter en enorm kunskap Tack! :D
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Kronografer från 60-talet!

Toni skrev:
Denna är väl "bordeline" 60tal... ( förmodligen 70-71, men säkert ihopskruvad 69:))

Den enda klocka jag otroligt bittert ångrar att jag flippade( hur faen tänkte jag) :cry:

Fy fabian vad snygg den är...
 
Topp