• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från senast 50-talet!

Efter "påtryckningar" från Gummo och att jag själv längtat lite efter en liknande tråd, så tänkte jag att nu tar jag tag i det och skapar en tråd!

Detta är alltså en tråd för kronografer från senast 50-talet, tidiga 60-talare hatar nog ingen heller, men alltså allt från tidernas begynnelse till 50-talet. Främst armbandsur, men fräcka fickur/stoppur går ju det med!

Börjar med mina då!

Min käresta, en Tissot från ca 1946 med cal "C27.4H" från Lemania, även känt som C.27 eller 27 CHRO C12 och som senare blev känt som Lemania 2310 eller Omega c.321! Det sistnämnda är alltså urverket som Omega satte i den första Speedmastern!

Kort sagt, så har den en känd bror, men min "lilla" Tissot (ca 36mm) är inte fy skam den heller :)

IMG_3638.JPG


DSC_4816.JPG


DSC_4784.JPG



Min andra är en "noname" vid namn Beleco som skall ha ett Landeron 148 enligt Beso Ur&antik där jag köpte den, och den ska vara från 50-tal enligt honom :) Fick den nyförgylld förra året, men det börjar redan slitas lite tyvärr.

orig.jpg


IMG_3480.JPG


131018_03.jpg



Kom igen nu och visa era gamlingar! :D
 

Bilagor

  • 131018_09.jpg
    131018_09.jpg
    48.4 KB · Visningar: 189
  • 131219_ (201).jpg
    131219_ (201).jpg
    82.4 KB · Visningar: 190

Falcone

Cartier
2-Faktor
Ärre Type XX eller v ad den heter? :)

Type 20 om man ska vara väldigt petig. Och det ska man ju vara :)

Type XX är egentligen beteckningen på de nyproducerade.

Den till vänster är ganska trevlig, ser ut att kunna vara original-radiumlysmassa. Den till höger är rätt trist renoverad/ihopplockad (många fel på urtavlan, utbytt lökkrona etc.) för att se ut som de allra första versionerna.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Type 20 om man ska vara väldigt petig. Och det ska man ju vara :)

Type XX är egentligen beteckningen på de nyproducerade.

Den till vänster är ganska trevlig, ser ut att kunna vara original-radiumlysmassa. Den till höger är rätt trist renoverad/ihopplockad (många fel på urtavlan, utbytt lökkrona etc.) för att se ut som de allra första versionerna.
Riktigt fin klocka! Är högt på vilja listan men dyker väl inte upp var dag på eBay där jag brukar shoppa...

Nu får ni slänga upp bilder på gammelkronograferna ni sitter å gömmer...
 

fc2

Rolex
Hmm, har jag faktiskt inte tänkt på. Reservdelar bör väl gå att hitta ändå, fast dyrt, och skulle inte tro att det är något problem för andra att serva den?

Hört andra som haft stora problem att serva CH 27. En nödlösning kanske kan vara att plocka delar från en Omega 321, som går att serva, och sedan skicka 321:an till Bienne för service. Omständigt och dyrt men kanske går.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dessa borde kvala in. Normale med Venus 170, en Kronometer Stockholm med verk från Excelsior Park och kanske favoriten, en Kronometer Stockholm motorcar chronograph med verk från Lemania. Den är hos urmakaren för ett fjäderbyte nu.

Biluret var helt underbart! Riktigt läckert.
 
Topp