• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografkampen - nästa rond. AP vs. VC

VC eller AP - vilken hade du valt?

  • VC Overseas Chrono

    Röster: 97 50.5%
  • AP Royal Oak Chrono

    Röster: 95 49.5%

  • Totala väljare
    192
  • Enkät stängd .

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag är lite partisk då jag älskar AP och har en ROC men jag tycker att designen på just AP vinner klart.
Där AP har en tidlös design som ser lika vacker ut i dag som när den kom så tycker jag att VC ser lite daterad ut. Dessutom har jag svårt för de nersjunkna datumhjulen på VC.
IMHO så klart.
Skulle jag lägga mina besparingar en ny VC Overseas? Tveksamt.
Men på en AP ROC? Uppenbarligen :)
image.jpeg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag är lite partisk då jag älskar AP och har en ROC men jag tycker att designen på just AP vinner klart.
Där AP har en tidlös design som ser lika vacker ut i dag som när den kom så tycker jag att VC ser lite daterad ut. Dessutom har jag svårt för de nersjunkna datumhjulen på VC.
IMHO så klart.
Skulle jag lägga mina besparingar en ny VC Overseas? Tveksamt.
Men på en AP ROC? Uppenbarligen :)
image.jpeg
Mm, det mesta är givetvis subjektivt i denna underbara klockvärld. VC:n i sin nuvarande/liknande form har visserligen hängt med relativt länge nu, men för egen del älskar jag designen. Tycker det känns som om den skulle stå sig för alltid. Går även igång på den härliga grand daten.. Sen har vi länken.. Fin som AP:s är, står den sig slätt mot VC:n. Helt magisk länk! AP:s upplevs ju av vissa som en hårryckare också.. Sen kan man ju ha preferenser vad gäller utseende på länken givetvis.
Även ROC:n tilltalar mig väldigt mycket också förstås, kör lite djävulens advokat här :D
Kan säga att en mycket trovärdig liten fågel har viskat i mitt öra att saker är på gång i extrem närtid vad gäller VC:n, designmässigt och urverksmässigt. Oerhört spännande! För oss som tilltalas så av designen på nuvarande VC Chrono blir det spännande att se om man lyckas bibehålla skönheten i vad som kanske komma skall..
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
VC i all ära men jag tycker att OS-modellen är horribel.
Olika storlekar på dess subdials får tavlan att rörig ut. Förstår symetrin mellan länkensutformning och bezeln men personligen tycker jag att det är en formgivning som passar på en Ur & penn-klocka. Min upplevelse är att den den ser direkt billig ut.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
I mina ögon så har AP ett mycket tydligare designspråk. Det gör att min röst utan någon som helst tvekan går till AP :)
Ska dock sägas att jag aldrig ens sett någon av dessa i vekligheten.
 
Ändå länge så har ingen klagat på dom olika stora subdialsen på VC så jag slänger in det i leken, 'what have been seen.....'

Edit: såg att det redan tagits upp
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ändå länge så har ingen klagat på dom olika stora subdialsen på VC så jag slänger in det i leken, 'what have been seen.....'

Edit: såg att det redan tagits upp

Återigen en smaksak.. Tycker (liksom de flesta andra) att tex PP 5712 är helt fantastisk, men det absolut sista jag skulle kalla den tavlan är symmetrisk.. Olika stora subdials, en PR-indikator uppslängd i vänstra hörnet..
 

Ryttaren

Rolex
VC baserat på utseende. Gillar stort datum klockan 12. APs datum kl 04.30 känns billigt på nåt sätt. Haft RO så vågar nog säga att jag skulle gå på VC om jag hade pengarna. Roséguldaren är ju fantastiskt läcker!
 
Det här är en riktigt intressant matchning. Tills för ett par veckor sedan hade jag sagt AP utan större tvekan. Den enda Overseas-modell jag tyckt riktigt bra om var den i stål och titan med grå tavla på läder/gummi. Detta främst pga att jag haft lite svårt för länken. Jag inser poängen med designen som lånar från Malteserkorset/Logon men jag har tyckt att resultatet gränsade till pråligt och att det gav ett ganska tungt intryck.

Sedan fick jag möjlighet att klämma på gulguldsvarianten på länk och måste säga att känslan på armen fått mig att ompröva min inställning fundamentalt. I ädelmetall är detta en klocka som väger riktigt mycket, men länken får den att kännas väldigt bra på armen. Dessutom bär den som fler påpekat i tråden inte alltför stort (vilket tyvärr är känslan jag får med AP). För mig är Overseas lite av en acquired taste - i mitt fall krävdes lång tillvänjning :), men det är en fantastisk klocka.
 

Rey

Rolex
VC i detta fallet, är mer pigg på AP när den är utan chrono. Sjukt fina klockor oavsett dock. Jag gillar båda modellerna bättre i icke guld utförandet, antar att jag inte blivit guldgammal än..
 

Ryttaren

Rolex
@Lingonsoppa har en kalasfin 49150, tror dock inte han är särskilt aktiv..

Ok, har mer än en gång kikat på föregångaren 49140 med siffror. Börjar på ca 50k på chrono24. Dock gillar jag inte länken så det skulle bli på läder iså fall. 49150 har bra mycket snyggare länk och struktur på tavlan men priserna där börjar på ca 90k.

49140 som gjordes 99-04 har jag för mig.
image.jpeg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ok, har mer än en gång kikat på föregångaren 49140 med siffror. Börjar på ca 50k på chrono24. Dock gillar jag inte länken så det skulle bli på läder iså fall. 49150 har bra mycket snyggare länk.

49140 som gjordes 99-04 har jag för mig.
image.jpeg
Har du klämt på 49150? Eller närmare bestämt länken? Magisk!! Sen kan man förvisso ogilla utseendet, men kvalitetsmässigt och känslan.. Mmmumma!
 

Ryttaren

Rolex
Kan tänka mig. Känner att eftersom jag redan haft en Royal Oak och inte är lika förtjust i ROC så skulle en Overseas kunna vara rätt i framtiden om det funkar storleksmässigt och känns rätt.

Edit: 49140 är ju lite mindre med sina 40 mm också men man vill kanske ha strukturtavlan på den nyare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frö mig vore valet en begagnad VC och det är inte ens ett särskilt svårt val. De har kass andrahandsvärde vilket gör att man kan få dem billigare än motsvarande APROC och designen är riktigt nice, inte damig som Daytona (sorry), inte industriell som APROC, utan mer hårdrock.

Hade utan problem kunnat tänka mig en VC OC, men som många andra avskräcks jag av måtten. En lösning vore ju såklart den äldre versionen som är 40mm, men då får man ju inte den coola länken och den är ju halva grejen.

Att minut-tavlan är större ser jag bara som positivt.

Nu blev jag sugen att plocka på mig min JLC igen. :D
 
Senast ändrad:
Topp