• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografkampen - nästa rond. AP vs. VC

VC eller AP - vilken hade du valt?

  • VC Overseas Chrono

    Röster: 97 50.5%
  • AP Royal Oak Chrono

    Röster: 95 49.5%

  • Totala väljare
    192
  • Enkät stängd .

HasseW

Panerai
2-Faktor
Ok, har mer än en gång kikat på föregångaren 49140 med siffror. Börjar på ca 50k på chrono24. Dock gillar jag inte länken så det skulle bli på läder iså fall. 49150 har bra mycket snyggare länk och struktur på tavlan men priserna där börjar på ca 90k.

49140 som gjordes 99-04 har jag för mig.
image.jpeg
Hade som sagt en 49140 för cirka 10 år sedan. Dock med vit tavla och inget. Inte med siffror. En riktigt grym klocka imho.
 

MariaE

Panerai
Jag gillar verkligen AP men VC vinner. Både länk och de olika stora subdials är plus i kanten för mig. Datumplaceringen på AP är ett stort minus, det bryter det perfekta.
Sen kan jag få en helt annan uppfattning när jag provar dom.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tyvärr är bägge klockorna för klumpiga och obekväma på länk. Vet inte om det är min handled som är feldesignad men de sitter verkligen inte skönt på min arm. Hantverksmässigt så är kanske VC:n bättre men utseendenässigt så vinner AP med hästlängder.
 

Ceramic

Cartier
Inside info genom företagen själva, har själv jämfört dessa verk och VC:n och APROC:n.
Modullösningen på VC:n är en mycket smidigare lösning enligt mig.

Spännande. Men nu är ju verket i VC och ROCn ett integrerat chrono verk. Inte ett modul chrono verk som i tex Off Shore.

Så vad är det med "modullösningen" som är så mycket bättre i VCn?

Sorry för tjat. Men sällan man har möjlighet o få info direkt från en med inside info hos både ap och vc.
 
Spännande. Men nu är ju verket i VC och ROCn ett integrerat chrono verk. Inte ett modul chrono verk som i tex Off Shore.

Så vad är det med "modullösningen" som är så mycket bättre i VCn?

Sorry för tjat. Men sällan man har möjlighet o få info direkt från en med inside info hos både ap och vc.

Båda verk är i grunden baserade på FP 1185, som är ett modulärt kronografverk framtaget, så nej det är tyvärr inte ett integrerat kronografverk.
 

Ceramic

Cartier
Båda verk är i grunden baserade på FP 1185, som är ett modulärt kronografverk framtaget, så nej det är tyvärr inte ett integrerat kronografverk.

Nu kommer ju din info direkt från AP och VC så det stämmer säkert. Men ett sök på det stora internetet säger b.l.a "The Piguet 1185 is currently the thinnest integrated chronograph movement" artikel och lite mer info här också. Nu är ju timezone inte en lika bra källa som "inside info" direkt från Ap och VC men känns som grabbarna iaf har någorlunda koll på vad dom snackar om...
 

Genta

Cartier
Båda verk är i grunden baserade på FP 1185, som är ett modulärt kronografverk framtaget, så nej det är tyvärr inte ett integrerat kronografverk.
Du får gärna utveckla det här. FP 1185 framhävs inte bara på Timezone som ett icke-modulärt verk utan även i en del tyska klocktidningar. Är de ute och cyklar eller finns det olika uppfattningar om vad modulära respektive integrerade kronografer är för något?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Röstar AP. Tycker inte att bezelringen är lyckad på VC:n. Den ser för aggressiv ut...som rakbladstaggtråd.
Och när de dessutom återanvänder formspråket från logotypen även på länken blir det för mycket. Den blå på gummit är annars riktigt bra.

IMG_5699.JPG


IMG_6794.JPG
 

Sjobedan

Rolex
Valet föll på AP för att den ser bättre ut helt enkelt. Verket kan vara en miljon gånger bättre I VC men vad gör det när klockan inte är fin att se på? (enligt mig)
 
Därför den är rätt ful i jämförelse med chronon, gissar jag..?

Kanske, eller så är det att VC är ett märke som alla gillar men ingen köper, he he, jag tycker inte den är ful alls, skulle helt klart kunna tänka mig en med vit tavla, ligger ju rätt så mycket under i pris mot en AP RO...
 
Senast ändrad:

Ceramic

Cartier
Nja, det verkar vara en hel del oklarhet kring detta då det är olika info från olika källor, så jag får återkomma när jag med 100% säkerhet kan klargöra detta!

Ah okey. Förstod det som att du själv pillat på bägge. "Inside info genom företagen själva, har själv jämfört dessa verk och VC:n och APROC:n.
Modullösningen på VC:n är en mycket smidigare lösning enligt mig.

Skumt, men då får du återkomma när du hört med dina grabbar på AP och VC igen då. :rolleyes:
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Kanske, eller så är det att VC är ett märke som alla gillar men ingen köper, jag tycker inte den är ful, skulle helt klart kunna tänka mig en med vit tavla, ligger ju rätt så mycket under i pris mot en AP RO...

Mm, just basmodellen är billigare begagnat än RO och inte minst Nautilus.
Undrar egentligen varför det blivit så att VC inte är lika populära och frekvent förekommande som tex PP och AP. De har förvisso en produktion på hälften resp. en tredjedel av de andra två per år, vilket är en delförklaring kanske.. Ingen betvivlar kvaliteten, VC är ju erkänt högt upp i hierarkin med de andra stora, men ändå verkar andrahandsvärdet på vissa modeller inte ligga på samma nivåer som bröderna i treenigheten.. De gör ju galet fina klockor, förstår faktiskt inte riktigt.. Eller är det bara i lilla Sverige och här på KS det är så (alltså popularitetsdelen, vad gäller andrahandsvärdet är ju storyn mer eller mindre densamma överallt)..
Värt att nämna avslutningsvis är att VC väl knappt ägnar sig åt marknadsföring öht, åtminstone inte jämfört med tex PP och AP..

Edit: riktigt jämnt i omröstningen i skrivande stund, men VC OS Chrono är i ledning med 88-80 röster. Intressant, inte minst i relation till det faktum att RO är så mycket vanligare! Iofs primärt modellen utan chrono, men ändå!
 
Senast ändrad:
Topp