Senaste in i lådan är en udda och okänd fågel, hoppas jag. Det var egentligen inte direkt meningen att jag skulle bli med just detta ur, men auktioner går inte alltid som man planerat. Jag blev skolad av en riktig räv i klockträsket och därför blev jag lite överrumplad när jag lite oväntat lyckades ropa in denna. Pga detta oplanerade skeende hade jag inte riktigt så bra koll på objektet i fråga som man kan önska när man ger sig in i en budstrid. Jag visst tex inte vad det var för verk eller vem som tillverkat uret. Idag vet jag lite mer men det återstår en del som jag hoppas kunna reda ut lite närmare allt eftersom.
Som rubriken säger är det en Kronograf från Kronometer Stockholm med lite proveniens, men vi börjar med uret i sig. Jag har läst att KS skulle varit generalagent för Breitling i Sverige och många av de KS-märkta uren är ommärkta Breitlingur. Därför vad det på den vägen jag gick direkt efter jag hade vunnit auktionen för att komma fram till vad det var för något jag ropat hem. Detta skulle visa sig stämma mycket väl och tack vare att mitt ur hade en tresiffrig referens på boettlocket, som Breitlings brukar/alltid? har, var det lättsökt. Breitling ref 765:
Varför jag går denna vägen är dels för att det är intressant att veta ursprunget till modellen men även för att det inte finns mycket information om just KS på nätet. Breitlings ref 765 är en riktigt långkörarmodellserie och av någon anledning behölls boetten och referensnumret till flertalet varianter under många år. Detta var även det första robusta flygaruret som lanserades under "Breitling EIGHT Air Force". Uren var vatten-täta/skyddade och stötskyddade med lättlästa urtavlor. Vad som även var nytt och enligt Monochrome (klicka på länken för intressant läsning) något som Breitling införde var separata tryckknappar för start och stopp. Framförallt har Breitling legat i framkant när det kommer till just kronografer och är underskattade och får för lite kärlek rent allmänt.
Urverket är det inte helt okända Venus 175 som är ett kolumnhjul? -verk och väl beprövat. Boetten mäter 38 mm och är rätt tjock, verket bygger en del på höjden. Bandbredden är rätt generös på ca 21 mm så får se om jag hittar något trevligt band i rätt stuck så småningom. Idag sitter den på ett mysigt NOS bund i shell cordovan, lite smalt men tycker det är tufft ändå. Tavlan är spegelblank och i riktigt bra skick. Däremot är tyvärr just Stockholm i loggan repat, kanske norrmännen inte tyckte om oss svenskar...
Det är just Norgekopplingen som gör detta ur lite extra spännande (jag kan direkt säga att denna koppling inte än är undersökt av mig så i skrivande stund hoppas jag på att allt stämmer). Det är nämligen en lite fult infräst logga på boettlocket, fräst över referensnummer och annan märkning. Loggan är rätt tuff och nedan ser ni hur den ser ut, både på boettlocket och på papper.
Ja, det är väl allt jag har att berätta idag. Har ni något speciellt tips hur man kommer vidare med militärkopplingen tar jag gärna emot dem. Skall se om man kan hitta någon lämplig kontakt på Luftforsvaret.
Som rubriken säger är det en Kronograf från Kronometer Stockholm med lite proveniens, men vi börjar med uret i sig. Jag har läst att KS skulle varit generalagent för Breitling i Sverige och många av de KS-märkta uren är ommärkta Breitlingur. Därför vad det på den vägen jag gick direkt efter jag hade vunnit auktionen för att komma fram till vad det var för något jag ropat hem. Detta skulle visa sig stämma mycket väl och tack vare att mitt ur hade en tresiffrig referens på boettlocket, som Breitlings brukar/alltid? har, var det lättsökt. Breitling ref 765:
Varför jag går denna vägen är dels för att det är intressant att veta ursprunget till modellen men även för att det inte finns mycket information om just KS på nätet. Breitlings ref 765 är en riktigt långkörarmodellserie och av någon anledning behölls boetten och referensnumret till flertalet varianter under många år. Detta var även det första robusta flygaruret som lanserades under "Breitling EIGHT Air Force". Uren var vatten-täta/skyddade och stötskyddade med lättlästa urtavlor. Vad som även var nytt och enligt Monochrome (klicka på länken för intressant läsning) något som Breitling införde var separata tryckknappar för start och stopp. Framförallt har Breitling legat i framkant när det kommer till just kronografer och är underskattade och får för lite kärlek rent allmänt.
Urverket är det inte helt okända Venus 175 som är ett kolumnhjul? -verk och väl beprövat. Boetten mäter 38 mm och är rätt tjock, verket bygger en del på höjden. Bandbredden är rätt generös på ca 21 mm så får se om jag hittar något trevligt band i rätt stuck så småningom. Idag sitter den på ett mysigt NOS bund i shell cordovan, lite smalt men tycker det är tufft ändå. Tavlan är spegelblank och i riktigt bra skick. Däremot är tyvärr just Stockholm i loggan repat, kanske norrmännen inte tyckte om oss svenskar...
Det är just Norgekopplingen som gör detta ur lite extra spännande (jag kan direkt säga att denna koppling inte än är undersökt av mig så i skrivande stund hoppas jag på att allt stämmer). Det är nämligen en lite fult infräst logga på boettlocket, fräst över referensnummer och annan märkning. Loggan är rätt tuff och nedan ser ni hur den ser ut, både på boettlocket och på papper.
Ja, det är väl allt jag har att berätta idag. Har ni något speciellt tips hur man kommer vidare med militärkopplingen tar jag gärna emot dem. Skall se om man kan hitta någon lämplig kontakt på Luftforsvaret.
Bilagor
Senast ändrad: