• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viktigt KRONS 20% på Omega

LeSturque

Omega
20-25% rabatt på en lyxklocka är ju helt sjukt.. 😳 synd bara att jag inte är något fan av Omega 🥲 Hade Breitling haft sån rabatt hade jag knallat dit på studs!
 
Hade ADs skött sig från början en massa år sedan istället för att ge ut rabatter så kanske märkena själva inte känt att de behövt ha egna butiker för att få kontroll på marknaden kring sina egna produkter, men vad vet jag, bara spekulation!
 

Henrikrs

Breitling
Frågan är vad som kommer hända med servicen i framtiden...? Bo Berggren har serviceverkstad "in house". Krons har en verkstad i Västerås. Kommer de inte längre att få serva Omega?
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Kan inte riktigt förstå varför man som AD väljer att "kasta" bort dem. Folk hade handlat om de annonserade 15% också... Men kul för de som är på jakt och de har rätt modell! Hade inte klagat på en NTTD, men inte riktigt läge just nu...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Frågan är vad som kommer hända med servicen i framtiden...? Bo Berggren har serviceverkstad "in house". Krons har en verkstad i Västerås. Kommer de inte längre att få serva Omega?
Lite vanligt missförstånd att försäljning och service hänger ihop men det gör det inte. Rob Engström finns kvar under service trots att dom tappade sälj av Omega för flera år sedan. Det är Nymans som finns i Västerås, tappade Omega och här blir jag faktiskt lite förvånad att dom inte längre finns med 🤔 Men allt som allt finns det en massa verkstäder att välja på och något som inte egentligen alls borde påverkas av detta. Det finns butiker i denna lista som aldrig sålt en enda Omega under hela sin existens men som har urmakare certifierade för Omega.

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade ADs skött sig från början en massa år sedan istället för att ge ut rabatter så kanske märkena själva inte känt att de behövt ha egna butiker för att få kontroll på marknaden kring sina egna produkter, men vad vet jag, bara spekulation!
Det är väl lite mer komplicerat än så. Om en tillverkare pumpar ut klockor på marknaden och även pumpar ut nya modeller år efter år så blir det ett överflöd av klockor som måste ut till kund. Lägg till omsättningskrav på det så har du skapat ett luftslott som bygger på stora rabatter.

Sverige är ett väldigt litet problem i sammanhanget och att ta bort ADs här handlar snarare om en affärsmodell. Både Omega och Breitling sket i omsättning när de hyvlade butiker.

Vad gäller service är det lurigare. Tillverkarna höjer ofta priset på servicedelar till de oberoende urmakerierna vilket drar ner lönsamheten. Tvingar urmakarna gå nya hittepå-utbildningar osv. Så visst, klart du får serva vårt märke, om du köper in bla bla bla som du aldrig kommer behöva, skickar folk på utbildning för saker de redan kan och sedan är beredd att betala överpris för delar.
 
Bra marginaler ändå
Mja, ur den delen ska ju samtliga kostnader, inklusive moms,
Det är väl lite mer komplicerat än så. Om en tillverkare pumpar ut klockor på marknaden och även pumpar ut nya modeller år efter år så blir det ett överflöd av klockor som måste ut till kund. Lägg till omsättningskrav på det så har du skapat ett luftslott som bygger på stora rabatter.

Sverige är ett väldigt litet problem i sammanhanget och att ta bort ADs här handlar snarare om en affärsmodell. Både Omega och Breitling sket i omsättning när de hyvlade butiker.

Vad gäller service är det lurigare. Tillverkarna höjer ofta priset på servicedelar till de oberoende urmakerierna vilket drar ner lönsamheten. Tvingar urmakarna gå nya hittepå-utbildningar osv. Så visst, klart du får serva vårt märke, om du köper in bla bla bla som du aldrig kommer behöva, skickar folk på utbildning för saker de redan kan och sedan är beredd att betala överpris för delar.
Självklart, varumärkenas strategi var inte perfekt heller.
Problemet var också globalt, inte bara i Sverige.

Med service så stämmer det helt, tycker det är rätt synd att de gör så.
 

LeSturque

Omega
Det var inte många år sedan du fick det på i princip alla Rolex. Daytona var väl undantaget
Bratte och omega är nog inte större problem med att få det idag
Jag var nämligen i Breitling-butiken på biblioteksgatan för första gången för ett par veckor sedan och då fick jag intrycket av att priserna inte var förhandlingsbara. Någon som har en annan erfarenhet?
 

Olaola

Panerai
Detta verkar vara för bra för att vara sant. Jag trodde att Omega var en produkt som aldrig reades. De tenderar att bli dyrare för vart år som går. Jag har länge haft planer på att köpa en viss modell. Jag KAN men jag är inte på köphumör alls just nu så mycket som jag förlorat i år på börsen och så mycket som den dyra bostaden har tappat i värde. Men frågan är ju vad som händer med priserna om "Watches of Switzerland" får något slags detaljhandelsmonopol i Stockholm...? Och vad kommer hända med servicen? Kommer WOS att ha monopol på service?
Jag skulle säga tvärt om, Det har väl så gott som alltid gått att få en saftig rabatt på nya Omega hos AD?
 

keckepro

Breitling
Fick iofs nästan 15% på min seamaster när jag köpte den. Känns som detta koncept med att skippa mellanled går igen i många branscher nu. Bil åf marknaden är ju också i gungning
 

eigenvalue

Omega
2-Faktor
Jag var nämligen i Breitling-butiken på biblioteksgatan för första gången för ett par veckor sedan och då fick jag intrycket av att priserna inte var förhandlingsbara. Någon som har en annan erfarenhet?
Förvisso en modell som var utgående. Jag lyckades pruta ytterligare hos min lokala AD, men det är väl såklart svårare på aktuella modeller.

Screenshot_2022-12-17-07-37-35-912-edit_com.facebook.katana.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Apropå rabatter så brukar NK köra både 30 % och ibland 50 % på många Omega och Breitling. Blev överraskad när de körde den limiterade Aopa Navitimern på 50% rea i januari. Men i vanliga fall så har de nog ingen prutmån alls.

Edit. Sorry Krons. Denna tråd handlade ju om er men det gled över till en rabatt tråd.
 
Senast ändrad:
Topp