• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS-Bladets flygande reporter åter från Rhodos

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag vet att ämnet avhandlats tidigare, här t ex https://klocksnack.se/threads/klockor-i-rhodos.9727/, men jag tyckte att det var dags för en uppdatering med lite flera bilder ... ;)

Rhodos är, som de flesta säkert redan vet, ett helt perfekt resmål för en vecka i solen. Så även denna gång. Fick däremot en mindre chock när vi landade i Sverige vid 17-tiden igår. +10 och regn!?! En nätt temperaturskillnad på ca 25 grader. Valde tydligen rätt vecka att åka dit.

Hur som helst, Rhodos stad är dessutom ett Mecka för oss klockfantaster. Tveksamt om det finns så många klockaffärer på så begränsad yta i någon annan stad i Europa. Visst, merparten av affärerna säljer bara typ Tissot eller Citizen som "top brand" och resten är diverse parfym- och modeklockor, men i princip alla stora märken finns representerade med minst en AD också. Konstigt nog såg jag inte Omega på något ställe, men jag kan ha missat i det enorma utbudet.

Som påpekats tidigare är den gamla staden innanför murarna ett bra ställe att börja på. Det finns ett antal AD's där, men Kounakis med sina tre butiker med spottavstånd emellan täcker de flesta behov. Man är AD för IWC, Cartier, Panerai, JLC, Breitling, Hublot, Tag Heuer med flera.

Rhodos 1.jpg


Ni kan ju gissa vad jag fann mest intressant. :happyhappy:

Rhodos 2.jpg


Var som vanligt på jakt efter den nya Aquatimern, som dom givetvis inte hade fått in än. Trevligt bemötande och blev lovad ett bra pris när den skulle dyka upp i juli. Att skicka till Sverige var definitivt inget problem. Det fanns en till AD för IWC i gamla staden (Papoulis), men dom hade blivit av med sin AD-status. Blev riktigt snorkigt bemött när jag påpekade att det forfarande satt en stor skylt med IWC utanför affären.

Rhodos 3.jpg


Man kan drälla runt i den gamla staden hur länge som helst, oavsett om man gillar klockor eller inte. Fantastisk miljö som är mycket välbevarad.

Även utanför murarna finns ett antal seriösa AD's. Ett kvarter upp från busstationen och sen ner till höger ligger Nick Sarlis, öns Rolex-AD.

Rhodos 4.jpg


Ett hål i väggen som påpekats tidigare, men ett trevlig hål fyllt av Rolex och Tudor. GMT'n i övre högra hörnet skulle inte sitta fel.

Rhodos 5.jpg

Rhodos 6.jpg

Rhodos 7.jpg

Rhodos 8.jpg


Nick själv, som (oavsett vad andra har sagt) är en mycket trevlig typ, speglas till vänster i bilden ovan. Han lät dock lite trött: "I've been selling Rolex for 50 years now and I'm getting a bit fed up with watches.". Det hindrade dock inte en mycket trevlig pratstund om klockor. Han uppskattade min Sinn 104'a, som tyvärr saknar AD i hela Grekland.

Det fanns en norrman i affären när jag kom in. Han var intresserad av den nya SD'n. Tydligen hade Nick sålt sitt enda exemplar tidigare under dagen, så han blev lite besviken. Hur som helst så väntade han på mig när jag kom ut från affären. Medans våra respektive fruar spanade på kläder så fick vi oss en trevlig pratstund. Han hade en imponerande samling klockor, så jag passade på att göra lite reklam för Klocksnack, som han inte kände till innan.

Rhodos 9.jpg


Ursäkta dålig skärpa på min klocka (dåligt ljus = kort skärpedjup), men den har ni sett förrut.

Tyvärr fanns även avarter av klockaffärer representerade också. :rage: Rolex Outlet?

Rhodos 10.jpg


Blev det något inhandlat då? Nix, inget som drar just nu. Har däremot insett att min Sinn 104'a får bli kvar i samlingen. Perfekt klocka att ha med sig på semestern. Den klarade Medelhavstesten vid upprepade tillfällen varje dag.

Rhodos 11.jpg


Däremot fick jag inspiration till vad jag ska göra med framsidan av min tomt. :D

Rhodos 12.jpg


Avslutningsvis, har varit på Rhodos flera gånger och kommer säkert att åka tillbaka igen. Ett kanonställe, oavsett om man gillar klockor som vi gör eller inte.

Rhodos 13.jpg


Med en förhoppning om bättre sommarväder här hemma och ha en bra semester / laketwig


PS.

För att göra chefredaktör yonsson på bra humör när han ska attestera min reseräkning kommer här en bild i hans smak.

Rhodos 14.jpg
 
Senast ändrad:

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Trevligt reportage. Tack!
Och kul, men synd, att din Sinn säkrat sin plats i kollektionen! ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar för ett trevligt reportage! Kan knappast bli bättre som du säger. Gamla stan och klockor!

Det ser ut som en jobbig trädgårdssommar med det blivande klocktemat!:)
 

Snårtas

Rolex
Fint reportage! Aldrig varit på Rhodos, men det känns som att man inte skulle bli besviken på vare sig klockutbud eller väder.

yonsson, tar du min reseräkning från Cannes också om jag postar lika fina bilder? :D
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Bra reportage.
Var skälv på Rhodos nyss och det är ett bra resmål. Jag var dock aldrig i gamlastan, en trött treåring satte P för den övningen ... Kolade dock in omega AD i Rhodos stad, ville tittat på några modeller men trots att de var AD och stor omega skylt utanför så såldes det inre omega där....de hade chopard och lite annat, omega såldes bara i deras butik i gamla stan.

Men ta ned skylten då för helvete!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra jobb laketwig och välkommen tillbaka till hemmaplan!

Det där seikofönstret skulle kunna gömma en guldgruva innanför. Flera modeller i fönstret som gått ur produktion.
 

jandan

Panerai
Tack för att du delar med dig! Resereportage är alltid lika kul att läsa. Synd bara att man själv
inte har möjlighet till några roliga (eller soliga) resor just för stunden...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Inspirerande reportage. Var på Rhodos mitten sjuttiotalet när Club33 fanns, tillsammans med några hårdhudade stockholmare. Den enda klocka vi hade att gå efter var om det var mörkt eller ljust ute. Minns den resan med rysningar. Tog två veckor att hämta sig från.
Tack för trevligt reportage :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bra repotage!

Helt oväntat för mig, den enda bilden jag hade innan av Rhodos var solbrända lantisar som brölar på Grabbarna Grus
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Rhodos är vackert!:)
Håller också med om att Nick Sarlis är bra…har alltid blivit trevligt bemött och fått bra priser där (handlade en SubC förra sommaren).
 

Vesper

Rolex
Tack för ett trevligt reportage [emoji4] Du valde en bra vecka att åka iväg [emoji4]


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Gillar också Rhodos.

Har sprungit runt inne i gamla stan två gånger, men kan ändå inte lokalisera något där inne.
Finns massvis med klockor dock, och det är grymt.
 
Topp