• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS egna kalender 2015

Dum idé, en bra bild är en bra bild så skit i krav och se vad som kommer in. Bättre med kreativa bidrag än några löjliga regler. Sedan att det självklar är vissa krav på bilderna men varför begränsa sig till dumma teknikaliteter?


Jag tänker bara på att man vill ha en jämn kvalitet och få kalendern att så så bra ut som det går, det är inga svåra eller dumma krav imo.
 

SSL

Audemars
Alla ska ha samma chans att få sin bild med i kalendern. Juryn dvs KS bestämmer vad som är en bra bild. Behövs inga krav.
Annars kan vi ju bara skicka 13 olika klockor till botvidsson som han plåtar i olika miljöer så är det klappat o klart sen.
 
Alla ska ha samma chans att få sin bild med i kalendern. Juryn dvs KS bestämmer vad som är en bra bild. Behövs inga krav.
Annars kan vi ju bara skicka 13 olika klockor till botvidsson som han plåtar i olika miljöer så är det klappat o klart sen.

Självklart skall alla ha samma chans, men det måste finnas lite krav för att det ska bli bra. Det går inte att komma med en sönder-filtrad bild i 1:1 på 1000x1000pix, det kommer inte bli bra i en kalender om det blir tex en kalender som ska tryckas i A4-format och 300dpi. Då behövs det krav t.ex. att det kanske bör vara runt 8mpix och ha ett rektangulärt format tex 3:2
 

SSL

Audemars
Självklart skall alla ha samma chans, men det måste finnas lite krav för att det ska bli bra. Det går inte att komma med en sönder-filtrad bild i 1:1 på 1000x1000pix, det kommer inte bli bra i en kalender om det blir tex en kalender som ska tryckas i A4-format och 300dpi. Då behövs det krav t.ex. att det kanske bör vara runt 8mpix och ha ett rektangulärt format tex 3:2

Nån ska väl välja ut vilka bilder som man kan rösta på. Då sollas för dåligt tagna bilder bort.
 

hedbrg

Panerai
En A4 i 300 dpi är ca 8,7 Mpix, med lite marginaler så är 7-8 Mpix nog rätt rimligt.
Vill man istället ha A5 (stående A4 med bild i övre halvan t.ex) så är man nere på 4,4 Mpix, och med lite marginaler så räcker 3-4 Mpix utmärkt.

Bara lite sidonot...
 

Onelund

Rolex
Alla ska ha samma chans att få sin bild med i kalendern. Juryn dvs KS bestämmer vad som är en bra bild. Behövs inga krav.
Annars kan vi ju bara skicka 13 olika klockor till botvidsson som han plåtar i olika miljöer så är det klappat o klart sen.



Alla ska såklart ha rätt att posta de bilderna de vill, jag kommer dock begränsa antalet bilder per deltagare till 2, Tycker det vore helt klart roligast om folk engagerar sig så pass att de tar nya bilder såklart.

Sen får man inte bli förbannad om bilden inte blir accepterad pga bristande teknisk kvalité, jag har redan nu kontaktat två tryckerier som slåss om uppdraget att producera snyggaste kalendern till billigaste/bästa pris.

Har även ett par som erbjudit hjälp att designa kalendern.

Så, det jag väntar på nu är att få en tråd där jag kan börja begära in "tävlings" bilderna

För att inte rösta på namnet utan på bilden samt ruska lite liv i diskussionerna kommer det gå till som så att bilderna postas till mig och jag publicerar dem på forumet, inga namn kommer nämnas i den tråden utan enbart bilder. När kalendern väl trycks kommer givetvis fotografernas namn finnas med.

I slutet av september kommer tråden med bilder låsas och en polll startas där de 13 bilderna med flest röster kommer få plats i kalendern.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag tänker bara på att man vill ha en jämn kvalitet och få kalendern att så så bra ut som det går, det är inga svåra eller dumma krav imo.

Kanske svarade med lite nedlåtande ton, var inte meningen i så fall. Men jag tycker fortfarande det är fel att sätta krav som 10.10/22.10 eller att urtavlan måtte vara i fokus. Begränsar mer än det tillför, tänk om någon har en jätte bra bild på en nedmonterad klocka eller vad det nu kan vara.
Här är en länk med många riktigt bra bilder som inte uppfyller de kraven men är grymma ändå: https://www.flickr.com/photos/hypophyse/with/6915463006
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Kanske svarade med lite nedlåtande ton, var inte meningen i så fall. Men jag tycker fortfarande det är fel att sätta krav som 10.10/22.10 eller att urtavlan måtte vara i fokus. Begränsar mer än det tillför, tänk om någon har en jätte bra bild på en nedmonterad klocka eller vad det nu kan vara.
Här är en länk med många riktigt bra bilder som inte uppfyller de kraven men är grymma ändå: https://www.flickr.com/photos/hypophyse/with/6915463006
Fan va fina foton! Man hade ju kunnat göra en Rolex-kalender på bara dessa :)
 
En A4 i 300 dpi är ca 8,7 Mpix, med lite marginaler så är 7-8 Mpix nog rätt rimligt.
Vill man istället ha A5 (stående A4 med bild i övre halvan t.ex) så är man nere på 4,4 Mpix, och med lite marginaler så räcker 3-4 Mpix utmärkt.

Bara lite sidonot...

Precis, anledningen till att jag nämnde A4 är att det är formatet som diskuterats, antingen som du säger stående, eller som två liggande A4. Använder vi stående (som jag dock inte tycker är lika snyggt ;P) så blir det förvisso lättare för folk att vara med utan "proffsutrustning".
 
Kanske svarade med lite nedlåtande ton, var inte meningen i så fall. Men jag tycker fortfarande det är fel att sätta krav som 10.10/22.10 eller att urtavlan måtte vara i fokus. Begränsar mer än det tillför, tänk om någon har en jätte bra bild på en nedmonterad klocka eller vad det nu kan vara.
Här är en länk med många riktigt bra bilder som inte uppfyller de kraven men är grymma ändå: https://www.flickr.com/photos/hypophyse/with/6915463006


Riktigt bra ja! Ja just 10.10/22.10 kanske är att ta i, men att urtavlan är i fokus tycker jag är vettigt, om urtavlan då visas såklart! Är det en bild på urverket så går det ju inte osv. Dock så har majoriteten av bilderna på sidan fokus på urtavlan då den visas.
Jag menar inte heller att vara nedlåtande, och uppfattade det inte från ditt håll heller, men jag vill bara att vår kalender ska bli så bra som möjligt - så det är i all välmening.
 

orre

Cartier
Tycker, som de flesta andra, att gamla bilder borde vara ok! Det skulle vara roligt om man tävlar i olika kategorier beroende på årstid och tema. Exempelvis en bild vid poolen eller en dykarbild passar bättre till sommarmånaderna medan en klocka i snön hör hemma under vinter månaderna.
 

leicaphile

Panerai
En A4 i 300 dpi är ca 8,7 Mpix, med lite marginaler så är 7-8 Mpix nog rätt rimligt.
Vill man istället ha A5 (stående A4 med bild i övre halvan t.ex) så är man nere på 4,4 Mpix, och med lite marginaler så räcker 3-4 Mpix utmärkt.

Bara lite sidonot...

Inte behöver man 300dpi (egentligen ppi), det är en gammal myt som absolut inte behöver följas. Runt 125-150 räcker gott och väl för A4 om man inte står där med lupp eller förstoringsglas. Skriver själv ut A3+ från rejält croppade foton från 7Dn och ingen har klagat än. :)

http://www.have-camera-will-travel.com/field_reports/the_300_dpi_print_myth.html

Dpi är beroende av skrivaren och hur resultaten blir där, men ppi och dpi är inte samma sak -- du kan skriva ut en 150ppi fil i 150 eller 300dpi... och beroende på skrivaren kan resultaten variera. Vid större utskrifter sjunker kraven ytterligare då man inte står lika nära ett foto i A1 som ett i A4.
 

Onelund

Rolex
Tycker, som de flesta andra, att gamla bilder borde vara ok! Det skulle vara roligt om man tävlar i olika kategorier beroende på årstid och tema. Exempelvis en bild vid poolen eller en dykarbild passar bättre till sommarmånaderna medan en klocka i snön hör hemma under vinter månaderna.



Har faktiskt haft den tanken, eftersom det är i huvudsak mitt projekt så kanske det skapas olika polls med bilder för ex vår sommar höst vintermånaderna, detta kan ni som bidrar kanske ha i åtanke :)

poolbilder på rolex kan vara schyssta men i december? nej tack

hellre en panerai runt vristen på en snögubbe

åter igen, var kreativa, till nästa år kan vi starta kalenderprojektet lite tidigare.
 

orre

Cartier
Har faktiskt haft den tanken, eftersom det är i huvudsak mitt projekt så kanske det skapas olika polls med bilder för ex vår sommar höst vintermånaderna, detta kan ni som bidrar kanske ha i åtanke :)

poolbilder på rolex kan vara schyssta men i december? nej tack

hellre en panerai runt vristen på en snögubbe

åter igen, var kreativa, till nästa år kan vi starta kalenderprojektet lite tidigare.

Det kan bli lite svårt med månader som september- oktober som inte är lika karaktäristiska. Men det kan ändå vara en kul idé att ha i baktanke men som man inte behöver lägga så stor vikt vid. :)
 
Inte behöver man 300dpi (egentligen ppi), det är en gammal myt som absolut inte behöver följas. Runt 125-150 räcker gott och väl för A4 om man inte står där med lupp eller förstoringsglas. Skriver själv ut A3+ från rejält croppade foton från 7Dn och ingen har klagat än. :)

http://www.have-camera-will-travel.com/field_reports/the_300_dpi_print_myth.html

Dpi är beroende av skrivaren och hur resultaten blir där, men ppi och dpi är inte samma sak -- du kan skriva ut en 150ppi fil i 150 eller 300dpi... och beroende på skrivaren kan resultaten variera. Vid större utskrifter sjunker kraven ytterligare då man inte står lika nära ett foto i A1 som ett i A4.
Nej du har helt klart rätt, men tanken är ju inte att jaga pixlar men att vi måste ju ha någon form av kvalitetskrav, typ en minimiupplösning. Denna måste ju klart inte vara 8mpix.
 
Topp